Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Torbo2s Duett

Post by automania »

ebay har masse .
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Dx.com også. Fri frakt som regel. Men har du virkelig H3? Som regel er det H1 i hovedlys. Ekstralyskastere har gjerne H3 med den lille ledningen på.
Kjøpte de første H11 pærene til Toyotaen fra USA, men de var laget i Kina de også, så trengte ikke det prispåslaget ca100% i forhold til DX. Bare husk at du skal ha headlamps og ikke dayligt running lamps. Forskjellen er en til to dioder på hovedlys og mange på kjørelys. Har bilen Canbus må du også få med den lasten/formotstanden som trengs.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Har H3 med den lille ledningen ja.
Da må jeg sjekke ut priser osv.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Sjekket tennplugger i går på Skodaen 1,2. Fikk litt feiltenning.

Den så ikke så bra ut.
Trodde Bosch hadde blitt bedre?
Men sprekk i isolator er vel ikke så vanlig?
Puttet inn NGK-plugger, så regner jeg med at motoren går bra lenge?
Bosch-pluggene var 6 måneder gamle.
De lages trolig langt borti vekkistan de også?

Så nå er Bosch valgt bort forever...
Ikke var de bra på 60-, 70-, 80-tallet, men så reviderte de varmeverdien (på 80-90-tallet), sammen med at de kom med platinaplugger osv.
Men har det blitt bedre? Har ikke nok fersk erfaring til å kunne slakte, men på Amazonen fungerte Bosch dårlig.

Og med en ny erfaring nå så ble jeg i alle fall ikke overbevist.
Slik så en av pluggene ut:
Image
- syns jeg er en sprekk der?
Tror ikke det ville skjedd med NGK, Beru eller Denso?

Ellers ble det en liten modifikasjon på veivhusventilasjonen. Stuping av lufta til manifolden - 3 mm hull. Struping av lufta fra luftfilteret 3 mm. Det vil likevel bli et svakt undertrykk i veivhuset, da suget/vakumet til manifolden er større enn på innsiden av luftfilteret.
Har sjekket ut dette med vakum/trykk-måling underveis.
Fornøyd....
Men ved hardt pådrag av motoren ble det et lite overtrykk! Det kan man jo ikke ha om man ikke vil at olje skal bli presset opp langs sylinderveggene!
Denne motoren er så trang og kompakt i veivhuset at det nesten ikke plass til veivhusluft. Så det er nesten naturlig at disse motoren bruker olje.

Løsning: Sette på en enveisventil, samme som jeg og andre har brukt til bensinslnger, på testepluggen for vakum i veivhuset. Den hadde jeg laget tidligere.

Ut å kjøre og måle. Og nå var vakumet i veivhuset mer stabilt, bare en anelse overtrykk ved hardt pådrag av motoren. Over der hvor jeg kjører.
PCV-ventilen er også redusert noe, svakere fjær, da jeg ikke ville ha for stort vakum med den nye løsningen.

Ikke passende her? nei vel? DA betrakter jeg dette som huskeliste på det jeg har gjort.
Har en mistanke likevel om at noe av dette kan overføres til Volvo?
Men det blir en annen gang...

@Det kan hende den tennpluggen er et unntak for Bosch, da jeg ikek har god statistikk for å være bombastisk.

Nå er det snart temperatur for å male tanken i Duetten så jeg få den på hjulene.

Og så må jeg bytte starter på VW Camperen. Den har misset littt, så jeg sjekekt børstene og de var nede på minimum.

Skulle kjøpe børster, men så fant jeg ny starter på autodeler.com til tusenlappen uten innbytte, så da ble det det enkle valget.
Med nye foringer og børster til den gamle ville det blitt noen hundrelapper opptil tusingen.
Dette er ikke helt meg, men nå har jeg andre ting å drive med også...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Hei Torbo2

Hovedfokuset her er vel Volvo PV/Duett, men det blir jo litt mer levende forum om ihvertfall enkelte ikke helt holder seg til bare dette. Min erfaring er at Denso er de beste pluggene nå om dagen. Har hatt mye feil på NGK med resistor på småmotorer, så de er ikke bedre på bil er jeg redd. Denso uten resistor fungerer 100% på B16 ihvertfall. Har forsøkt Autolite på samme motor og de ga seg etter ca 2000km(porselenet "fordunstet"). Denso har passert 10000km og ser like fine ut.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det er nok i grenseland, men både forskning innen veivhusventilasjon og tennpluggenes tilstand og årsak, må da være innenfor. Motorteknikk!

Det er vel på linje med Citroengmotorer og andre Citroen-greier du har skrevet om her inne?
Alt kan jo komme til nytte av teknikk, for dem som interesseerer seg for hva andre også driver med?

Men jeg kan finne ut begrensingene om hva man kan skrive om her, så det ikke plageer noen. Har tatt det opp før med moderator, og da var det greit.

Men er du blitt moderator her inne nå, så kan du gi meg retningslinjene....?

Elelr så kan du fortelle hva dette er, som jeg ikke skriver om, da dette sikkert er over grensen:
Image
???
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Moderator er jeg også, så kan endre om jeg vil :-). Teknikk er alltid morsomt. Tok opp en havarert B16 i dag. Blokka har jeg hatt liggende noen år, og den så egentlig veldig bra ut, helt til det viser seg at den har gått på støvete veier uten luftfilter. Stemplene så sandblåste ut, og hadde god underdimensjon. Mulig jeg skriver en notis på egen tråd, men det var for å understreke det med teknikk da...
Dingsen så artig ut. Er det til å justere høyden på hovedlysene?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Varmeregulering. Elektronisk styrt med potmeter som trolig har grumset seg til.
Dette er ikke laget for å holde!
Mulig jeg setter inn mekanisk regulering?
Stoler mer på det mekanisk enn det elektriske.
Er stygt redd for at biler blir vraket på grunn av feil med elektronikken som mange kan finne via OBD-kontakten eller på annen måte.
Men for dyrt å reparere. Halve dashbordet måtte demonteres her, med tvilsomme plastklips og 100 skruer godt gjemt!
Skulle man regnet verkstespriser på dette, ville nok andre eiere tenkt seg nøye om for om man skulle få jobben gjort?

Nå er grensen nådd for hvor mye elektromikk det skal være i biler!
Men de fleste velger et hav av "handikap-utstur" for å slippe å tenke når man kjører...?
Eller er jeg bare gammeldags?

Har i alle fall registrert at ting koster og at mye kan skje av feil og problemer også på nyer biler.

Så da får jeg nok snart ta tak i Duetten så jeg slipper masse tull...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Elektronikk er fint på papiret og i statistikker. Ellers ligger jeg så langt unna jeg kan. Du får sette inn en termostatventil fra en radiator. Det gjorde jeg på en Renault en gang og det fungerte glimrende. Ble satt på 20 grader, og ikke rørt siden. Helt mekanisk som på dyetten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Motorteknikk er interessant. Det er elektronikk også, men det er heldigvis lite av dette i våre biler. Jeg har (foreløpig) 123-tenning, ellers er alt mekanisk (og litt elektrisk lys).
Hvordan gikk det forresten med bensintanken på Duetten din? Holder den tett?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:Motorteknikk er interessant. Det er elektronikk også, men det er heldigvis lite av dette i våre biler. Jeg har (foreløpig) 123-tenning, ellers er alt mekanisk (og litt elektrisk lys).
Hvordan gikk det forresten med bensintanken på Duetten din? Holder den tett?
Det har vært for kalt til å male, så den er ikek på plass ennå. Det er noe overflaterust over tanken som jeg bør ta?
Så stoppet det litt opp ....

men nå er det snart vår!

Ang. "på kanten"-saken: Fjernet halve dashbordet og tok ut reguleringsenheten. Den hang i begge ender fulgte ikke betjeningshendelen før.
Tok med dingsen inn og renset inni potmeteret. ingen lett operasjon, men pøsa på med whitespirit, da jeg ikke hadde CRC 556 e.l. i nærheten.

Håpet det trakk godt inn og beveget masse på den.
Ut og prøve. Og nå gikk det bedre, men reguleringen var ikke presis, men den hang ikke som før da kunne den hengte seg i varm stilling mest...
Kan det være den andre delen?
Så tok jeg inn den andre som man betjener, potensiometer der også, og tenkte det også kunne være upresist. Renset så lang jeg rakk å komme til..
Potensiometer som styrer et annet potensiometer...og en stop chip og et hav av annen elektromikk inni der. Hva tenker de på?

Ut å prøve igjen etter rens... Bedre, nå fikk jeg fire-fem stillinger til å fungere. Men ikke helt på plass.
Nå skal sakene få godgjøre seg til i morgen.
Det går vel an å få tak i nye eller brukte deler her?
- litt av en jobb å demontere, så jeg vet ikke om et frister å kjøpe hos hoggeren, om tingen ikke er tatt ut?
Uansett kan det gå på plass igjen, men det frister å lage mekanisk regulering, da spjeldene og alt det andre fungerer.
Utrolig at noen gidder å holde på med slikt? men god trim og mange C-moment..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:Motorteknikk er interessant. Det er elektronikk også, men det er heldigvis lite av dette i våre biler. Jeg har (foreløpig) 123-tenning, ellers er alt mekanisk (og litt elektrisk lys).
Hvordan gikk det forresten med bensintanken på Duetten din? Holder den tett?
Missuner deg ikke den fordeleren...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:
445 wrote:Motorteknikk er interessant. Det er elektronikk også, men det er heldigvis lite av dette i våre biler. Jeg har (foreløpig) 123-tenning, ellers er alt mekanisk (og litt elektrisk lys).
Hvordan gikk det forresten med bensintanken på Duetten din? Holder den tett?
Missuner deg ikke den fordeleren...
Da den ble montert var det en utrolig forskjell i forhold til den fordeleren jeg hadde. Tidligere hadde jeg problemer med å få start på halvvarm motor, men med 123-fordeler starter den alltid. Kan ikke forklare/forstå hvorfor det er sånn, men det var i alle fall opplevelsen for meg.
Nå er vel tiden moden for å sette tilbake en renovert fordeler av gammel type, så får vi se om den er bedre eller dårligere. Du mistenker jo at 123-fordeleren justerer tenningen i "trappetrinn", mens den gamle typen er mer lineær. Vi får teste og finne ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg kan dessverre ikke si om det er løsningen, men nå har du jo prøvd det meste.?? 123-fordeleren vet jeg ikke nok om, men den skal jo være stabil, da den ikke har stifter som slites. Er litt usikker på tenningskurvene på den.
Det er i alle fall i orden på den gamle Bosch-fordeleren.
En annen i klubben som kjører rally, mener også den gamle er best.
Mitt valg er og har vært Ignitor for å erstatte stiftene, og da beholder man kurvene basert på vakum og turtall, som Bosch har brukt 50 år på å utvikle.
Om de ikke er gode på tennplugger, så er de i det minste gode på fordlere.
men det vil alltid være noen som sier at det som ble utviklet og laget for 50 år siden er avlegs.
Da er jeg nok også avlegs og utdatert? he he..

De er nok bare å prøve å se. Det man ike vet har man jo vondt av. Og har du prøvd, så vet du...

På PVen har jeg selvbygget elektonisk tenning, men tennkurvene er beholdt.
I slike tilfelle er det greit å ha delelager av motstander, kondensatorer og transistorer.
Har litt deler fortsatt til den salgs...
Image
Men har lagt dette på hylla, da slike ting kun gå på eksperiment-greier..

Men husk at man må koble riktig, ellers kan en av disse lampene lyse på instrumentbordet:
Image

På 70-tallet var det sjelden med intervall på vindusviskerne, og det var ofte bare en eller i heldigste fall to hastigheter på vindusviskerne. Da var det greit å mekke sammen både intervall-timer og trinnløs regulator for hastigheten. Men det var den gang..
Nå om dagen begrenesr vel evt. hobbyer til apper og padder?
Me nikke for oss selvfølgelig, som har godisgreier som PV Duett o.l.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Varmeregulatoren kom på plass etter mye skruing.

Og når virker den som den skal. Den er litt treg på midtpunktet, men den holder til mitt bruk. Setter jeg den på 18-20 grader blir den er. Går fint ned til kald og opp til varm.
Siden den er termostatstyrt med mikroprosessor, så vil den finjustere ut fra inne- og utetemperatur i tillegg.

Nå skal jeg bare kjøre litt med den for å se om oljeforbruekt går under 0,3 liter per 100 mil med diverse oppgraderinger.?

Har be stilt oil cash can, så kan komme på for å ta den siste finishen.
Om ikke blir det full overhaling. Håper jeg slipper...
En ting til: Litt større strupedyse opp til luftfilteret. 4 mm nå. 3 på slangen til manifolden hvor suget er størst.
Bypass til friluft via enveisventil. Målingene viser bra forhold nå.
Før (orignalt) var det for stor gjennomstrømning av luft. Muligens for å svelge unna kondensgrums fra Shellolje?
De problemene har jeg ikke så dette kunne dempes. Dessuten tok systemet med seg oljedråper også, da oljeutskilleren er dårlig konstruert. Sitter i oljespruten vra kam-kjededrevet.
Det er enda tre muligheter, men det har ikke Volvoeiere interesse av tror jeg.
Det er bare VW som kan lage slike dårlige motorer. Så kompakt ut- og innvendig at det blir pumpeeffekt i det trange veivhuset.
Post Reply