Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Skummel bensinslange:
I dag hentet jeg min Reanult Dauphine Gordini og fikk en liten opplevelse:
Sprekk og lekkasje i bensinslangen mellom bensinpumpe og forgasser.
....
Tipset må være å velge kvalitetsslanger av kjent merke.
...
Den er ikke mange år gammel, toppen tre, da jeg har skifte ofte på grunn av sprekker og stivhet, men at den skulle lekke var skummelt. Jeg kappet av to cm og satte den på og da var den tett. Lekkasjen var innerst ved forgasserinntaket.

Men når jeg kom hjem satte jeg på slange av type ILO (svensk/tysk)? Men den har jeg tro på, også Semperit (svensk) som de seslger på Mekonomen.
De er myke og fine og blir trolig ikek vibrert i stykker....
Dette var skummelt! Bensin på avveier er ikke morsomt. Direkte farlig!
Problemet med f.eks Biltema er at slangene du kjøper kan være bra det ene året, og dårlig et annet år - med samme artikkelnummer. Da har de byttet leverandør av slanger. Slike kritiske produkter som bensinslanger bør kjøpes av et anerkjent merke, som f.eks Semperit eller hos Tess som kan slanger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Sorry 445, men du får anledning når jeg skal bytte trommel og lager på høyre side, men dette kan vente.
Dårlig gjort, men jeg forstår deg godt. Gleder meg til å få lære dette (til høsten?)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:For å finpusse mer, har jeg planer om å sette inn styringsdemper. Men det blir kanskje et prosjekt senere, så jeg slipper slag fra alle hullene i norske veier, inn på rattet... Men det blir sikkert mye annet før den tid...
Andre som har vært inne på den tanken?
En slik sak?
Image
Det var litt utskeielse, men med brede felger og liten innpress, så kan det bli litt moment fra hjulene om de møter steiner o.a.
Slag i styringen blir dempet vesentilg med en slik styringsdemper.
Går det an å sette en slik på PV uten for store modifikasjoner?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det er det jeg håper på! Det vil si, alt går, men det er jo greit (tross alt) og ikke bruke tid p å finne opp kruttet på nytt, da jeg avventer svar fra en Svenske som har gjort dette. Om ikke må jeg bruke hodet... Og det er slitsomt...
Eller kan man jo kopiere en løsning fra et tysk bilmerke som jeg ikke kan nevne i et anstendig forum, og tilpasse fester på samme måte.
Prosjektet er litt langt nede på lista over ting, men plutselig så er den der på plass? Man vet jo aldri, det mest spennende kan jo noen ganger går foran viktigere ting...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så kom styrestaget på plass og spissing finstilt til 2,5 mm. Takk til 445 som stilte "labben" til rådighet!
Og så fikk jeg oppleve at "noen ganger er en millimeter nok", den lille slitasje som EU-testeren godkjente i fjor hadde kanskje forverret seg til ca. nærmere en mm slakk, men den kan jo ganges med to minst da svingarmen har halve lengden av hjulradien.
Et tips her er å sette splintsporet på langs og skru sakte godt til, og så vet man hvor splinten skal settes inn - i stedet for å lete med splinten for å finne hullet der det er trangt...
Etter "overhalingen" gikk bilen snorrett på den halvslitte og uvevne Ringveien, og styringen lystret momentant og merkbart bedre, til tross for at slitasjen ikke var all verden! Men her var det bare timer mellom hver kjøretur. :)
Problemet ellers er at man blir gradvis tilvendt slakken og da reagerer man ikke særlig på at bilen er "slapp i fisken"...

Så fikk jeg også skiftet to gummioppheng til mellomakslingen samtidig! Det ene var fakstisk borte, og nå er lyden, klakk, klakk, eller klukk, klukk, i venstesving borte... :D
Og så fikk jeg bekreftet mistanken og utslitt/manglende gummi!
Jeg trodde først det var en bremskloss som subbet, men det ble sjekket ut, og NO problem...
Jeg hadde også mistanke om slitt bakre girkasseoppheng, men det så greit ut. Men jeg skal ta en full runde på bukk før ferien...

Altså: En vellykket dag! :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt fram og tilbake her, beklager det, men jeg har ikke overdreven ordenssans...
Da jeg kom hjem dukket det opp en mail fra en fra Svenske PV-klubben som hadde bilde og beskrivelse av styringsdemper.
Det ser ut som det er lett å lage, men det kan hende jeg kan få kjøpt dem? Så spørs det hvilken demper som passer. Ikke alle er beregnet til å ligge, da noen mister effekten i horisontal plassering....... Det må jeg få svar på så jeg slipper å prøve så mange selv.
Kanskje de originale går rett inn? Men jeg innbiller meg at de må ha lengre vandring?
Her er festebrakettene:
Image
Og monteringsanvisningen:
Image

Noe av vitsen med å montere en slik sak falt jo litt bort nå, som bilen ble 99,99 % å kjøre, men det er minst et par andre fordeler.
Bedre Sikkerhet, dempede slag i overføringen og mindre slitasjeutvikling på kuler og ledd.. (noe teoretisk kanskje, men likevel...)
Opprinnelig valgte neon å montere en slik sak for å unngå såkalt "shimmy" , altså vibrasjon i rattet ved hastigheter rundt 90 km/t, +/- 10, avhengig av "skrøpeligheten" eller mykheten i forstillingen, hjuldim. osv. men det er jo ikke noen problem på Volvo, da det er solide dimensjoneringer som ikke gir etter for mindre ubalanse og småvibrasjoner.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så fikk jeg også skiftet to gummioppheng til mellomakslingen samtidig! Det ene var fakstisk borte, og nå er lyden, klakk, klakk, eller klukk, klukk, i venstesving borte... :D
Her er Torbo2 i aksjon med bytte av gummioppheng.
IMG_0979.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jasså, det sa du ingen ting om!
Pene ben, eller?
Legg i alle fall merke til at jeg har sikkerhetsbukk under der!
Noen vi si at det er plass nok til å overleve under en PV eller Duett, man her er fjærbevegelsen på vei ned nok til å knuse tanngaren, eller gi en blåveis som kan vare lengre enn man tror, i heldigste fall, om jekken skulle bråsvkte.
Jeg vet hva en VW-jekk som glapp har kostet, og da var jeg ikke under bilen en gang! To kroner er dyrt!

Skal ikke si mer om den saken enn at jeg kjenner til noen som ikke skulle vært under en bil på bestemte tidspunkt!
I et av tilfelelne var det kona til vedkommende som ringte, og jeg trenger vel ikke fortelle om hva samtalen gikk ut på?

Det var dagens moralpreiken, beklager folkens...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Pene ben?
Det var selvfølgelig at du tar HMS på alvor som var poenget! Hvordan kunne du tro noe annet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, du vet det er vel bare katta som har ni liv... ?
Bra bilde og bra shine i bilen!
Du verden for en god følelse å få vekk ulyder og slakk!
Nå er den vel snart klar for Gotland.
Reserve coil i motorromemt
Viftereim (skal jeg ha med)
Kondensator
Småverktøy
Ledningsbiter og slanger.
Bensinslanger er sjekket og bensinfiltret er av stor type.
Lappesaker på boks
Hva mer tro?
Håndbremsen må strammes, når jeg tenker meg om...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Lyspærer?
Viskerblader?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Å ja,...
Lyspærer og siringer har jeg i hanskerommet, tror jeg, men det må jeg sjekke.
Og så må jeg sjekke pussergummien.
Og så sjekker jeg alle værskenivåene og ha med et par liter olje.
Og lufttrykket i hjulene +10%...
Da skulle det vel bli velstand....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Noen av mine beste venner:
Strips
Ståltråd
Gaffatape
Epoxylim
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Du nevner småverktøy.
Håper du ikke tror at en halvstor skrumeisel med rødt skaft ligger i kassa? Den lå igjen på gulvet hos meg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Dæsken, holdt på å glemme epoxy og gaffa...
Oi sann, da må jeg innrømme at jeg har en egen liten verktøykasse til Duetten med splinter, skruer, tommemuttere og div. bremsefjærer og pakninger og annet som sikkert er helt overflødig, men man vet jo aldri? Kan jo ikke plage NAF unødig...
Og den skrutrekkeren var det bra du minnet meg på!
det vilel vært krise å kjørt avgårde på langtur uten den!
Avbiter, skiftesnøkkel, !/2 tomms fast.. og vannpumpetang er jo også oppi der...
Sikkert mye annet rart også som jeg ikke husker, men det må ha vært en grunn til at den er halvfull?
Så stopper jeg der før noen beskylder meg for å være halvfull....
Heller prøve å sove fire timer før oppmøte på Gardermoen kl 0330..., og det er noen vits å legge seg?
Post Reply