Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg er litt misunnelig på den opplevelsen der ja. Kos deg masse. Der er ikke hver dag man opplever og være over There.
Håper og få se masse bilder. :D
Kos dere masse og jeg tror du har de største opplevelsene igjen. Los Angeles bor det jo ca 14 millioner mennesker så ikke gå deg bort. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Og ta gjerne med deg en 70 modell El Camino hjem. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Over til et indianerreservat i dag måtte vi vente på et tog med seks lokmotiver og 180 vogner på slep, dvs. to av lokomotivene dytta bak og fire trakk framme.
Kort kurs i gods på jernbane: I Europa kjørte vi lette tog fort. I USA kjørte man tunge tog sakte. Sovjetrusserne kombinerte dette, og kjørte tunge tog fort. :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

jangu1@hotmail.com wrote:Og ta gjerne med deg en 70 modell El Camino hjem. :D
Jeg vil nok trenger 14 dager til her om jeg skal kunne betemme meg. Enkelte biler selges til svært gunstige priser, men det som ødelegger er frakten.
kunne selvfølgelig kjøpt en i størrelse 1/43?

Eller en slik billig
Image
og gjøre den slik:
Image

Eller hva med en bil fra Cadilac-ranch?
Image
Fillern, der har det vært taggere! Du snakker om...
Image
Image
Og campe her:
Image
Men denne var ikke så verst. Fikk prøve en slik sak senere i ruta.... pluss en Kenworth.
Image
Her var det flere fine saker:
Image
http://youtu.be/QQ_sYpvTJ2Q
Og så fikk vi hjelt til å vise vei:
(han var indianer)....
Image
Og så bar det videre over prærien:
Image
Deretter møtte vi et uvær, men det var bare en dag. Ellers lå temperaturen på 90-10 grader F elelr ca 35 - 40 grader C.
Image
Last edited by Torbo2 on Sat 25 Oct 2014 14:14, edited 8 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så ble det Grand Canyon i går og i dag pluss pluss.... men ingen PV eller Duett foreløpig.
Monument Valley på kvelden:
Image

Grand Canyon:
Image

Og ute på prærien dukket det opp en ørn gitt:
Image

Image

St Goeorge i daqg og Las Vegas i morgen.... Må vel legge igjen kreditkortet på rommet?
Da er det vel nok for i dag.....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Las Vegas:
Image
Fint landskap:
Image
En surfer:
Image
Ut mot stillehavet:
Image
Og der var det en bro gitt:
Image
Image
Det var noe kjent med den. Vakker....

Men nå er det snart PV og Duett som gjelder igjen...
Last edited by Torbo2 on Sat 05 Oct 2013 23:00, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Skal du snart hjem til fedrelandet nå eller?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Tror jeg skal holde ut tre dager til her i San Franssco og omegn, og så bærer det hjemover. Da blir det andre boller.
Greit å komme tilbake til det normale, om man kan si det sånn....

lite Volvo her borte... Merkelig... Men Pickuper er det mye av...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Da tar jeg en stk pick up takk, hehe. Det er hvertfall en volvo p1800 der borte ett sted. For jeg leste om en som hadde
gått nesten 5 millioner kilometer mener jeg det var. Ok kos deg masse den tiden du er der borte.
Jeg er litt misunnelig på den turen der. Men er det meningen så blir det nok min tur en gang også :D
Vi snakkes når du kommer hjem igjen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, det var han Irv Gordon. Hadde planer om å treffe ham i New York, men han var i Alaska, da jeg var der.
Han har kjørt 4,6 mil. km. og om ikke lenge 5 mil.
Han har hatt bilen siden den var ny og kjør kjørt Route66 fler ganger....
Det må nevnes....
Det er dessverre langt mellom veteranbilene her, da sesongen er over, sier de.....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

De har vel snart ikke originale veteranbiler igjen heller.. Amerikansk restaurering er ofte slik at kun karosseriet er igjen av den gamle bilen, om en skal tro på det en ser på TV...
Ellers synes jeg Chev Pickup med "Waterfall" grillen (1939-1946) er den peneste pickupen som er laget, men de koster fort 12-15000$ for en original en i god stand... og så får en frakt 2000$ og mva på toppen, så da blir det bare å gange dollaren med 10 på kjøpesummen før den er på norske skilter. Synd du ikke traff Irv.. (Målet hans var visstnok 3 millioner Miles, hvilket nå er nådd. Spørs om han greier å slutte da hehe.)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, det er ikke lett å få tak i ting lengre. Men jeg har en adresse på et sted vi var hvor det var hundrevis av 60- - 60- talls biler stablet i enorme lagre.
Der kunne man få fine Pickup for ca 14 000 dollar og oppover, gode objekt som så kjørbare ut som de var.
Men det er vel først og fremst frakten som er problemet.

På ruta lå det mange fine bensinstasjoner. Bla. denne:
Image

Videre kom vi forbi en kafe som man ikke bør miste på ruta:
Image

Slike fant vi en del av... Både objekter og restaurerte... Ikke dårlig det heller, og så likner den på Duett...
Image

Så måtte vi innom et Mustangverksted:
Image
En kunde som var innom hadde en Mustang som Steve McQueen kjørte med i filmen Bullet. han var ustoppelig, da filmen ble delvis spilt inn i området og i SanFransisco nær ved....


Fine gater med bakker
Image
Image 19 mm vaiere dra opp trikken i bakkene...
Fin trikk, men den gikk på et lavt nivå:
Image
og kort vei til Alcatraz:
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Men nå skal jeg ikek plage noen mer med bilder fra "over there". Nå er det alvor.... Når skal bilene få en omgang med stell...
Må bare planlegge litt....
To EU-kontroller står for tur. Det er noe mas, men det går som regel bra.
Ellers er det bare å sette diverse prosjekter på prioriteringslista.
Tenker at jeg holder Duetten i den nærmeste garasjen, og shiner den opp litt?
Så har jeg et rart prosjekt med Dauphinen, men den hører vel ikke hjemme her, så jeg får konse på Duetten..
Dauphinen går som en drøm nå forresten. Den trengte litt større tomgangsdyse, for å få bedre blanding i overgangen mellom tomgang og halv gass og oppover.

Spørmålet om jeg skal sette på to forgassere på Duetten? To Strombergare? SU?
Jeg hadde to ZenithStromberg på Amazonen, men de var ikke helt glad i kammen i motoren, da de hadde lett for å "puste" feil på tomgang. Oppover gikk det supert.
Spesielt med R-kam gikk det "surt" for seg, spesielt ved køkjøring. Da måtte motoren ruses (luftes) i ny og ned for ikke å stoppe på tomgang. og bensinforbruket ble for høyt.
En dobbel Weber gjorde susen, med jevnere gange over hele turtallsspekteret. men jeg liker jo best å holde meg til det originale.... Så får vi se...?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Kommentarer vedr. de skinnegående kjøyredoningene. Kun det nederste bildet er av en trikk. Det er en PCC-vogn, en amerikansk enhetsvogn som var i bruk i maaange byer over hele USA. De er pedalstyrte, slik at de skulle likne biler i kjøremåten, noe som forenklet opplæring av personalet. De er kjent som "strømgriser", dvs at strømforbruket matcher hva vi forbinder med amerkanske biler og bensinforbruk... Boggiene ble kopiert av Tatra, og PCC-typen er dermed også svært utbredt i Østeuropa. Her er et eksempel fra Liberec, der det kjøres på meterspor:

Image

Norge har for øvrig aldri hatt PCC-vogner, men Stockholm hadde et par stykker. M25 eller SM91, Göteborgtrikkene som i en periode gikk i trafikk i Oslo, hadde PCC-inspirert design og pedalstyring, men var ikke ekte PCC-vogner.

De to øverste bildene er såkalt "cable car". Kabelsporvogn, der vognen trekkes av en wire (som du skriver) nedfelt i bakken. Vognen har en "klo" som tar tak i kabelen når det kjøres, og føreren kalles for "gripman". Systemet finnes bare i San Fransisco i dag, men fantes også i Chicago, der Knut Hamsun en tid arbeidet som konduktør. Han har skrevet en novelle om dette. Opprinnelig var det dampmaskiner som trakk kablene. Så selv om dette er sporvogner, er det ikke trikk. Trikk er en norsk forkortelse for "elektrikk", som igjen er betegnelse på elektrisk sporvogn.

Sorry, dette var en avsporing - evt påsporing :lol:

Har for øvrig hatt stor glede av å lese om din ferd "over there", Torbo2!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Vil heller si at du er på sporet av noe her. Interessant dette! Rart at vi som likson skal være så miljøvenlige her i landet ikke har slike ting? Ting de har hatt der å årtider....
Bussene gikk også på strøm, og det var bare god luft i gatene, til tross for masse V8-ere, gamle og nye svære pickuper....
Noen busser gikk på diesel, biodiesel og gass, men rart i alle fall...
Post Reply