Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Pressa er for å sjekke ut noe.. Skal komme tilbake til det.
Jeg har vel funnet ut at det ikke er så mye penger å spare på å lage ting selv, når man i Kina jobber ekstremt billig. Men det er som sagt et eksperiment.

Den tanga vil jeg ikke bruke på en gammel bensinslange. De kan være "klistrete" innvendig etter mange års bruk, og risken er at bremseslangen kan fungere som en enveisventil. Jeg kunne nok ha brukt den her, men etter noen opplevelser lar jeg det være!
Jeg lar heller væska renne ut i en "fiskebolleboks" e.l. Den skal jo byttes likevel.
Jeg måtte bytte slanger både på PV-en, Amazonen (kritisk), og Duetten, da bremsene gikk ujevnt på og av, og medførte skjev bremsing. Kristisk på Amazonen, da bremsene hang seg opp på vei til Stavanger. Tør nesten ikke si hva jeg gjorde, men jeg gjør det likevel..
Det er jo triangeldelt bremsesystem på den, sjeldent, det var bare på 69 og 70-modeller.
Både Volvo og de få andre som brukte slikt avansert bremsesystem sluttet med det, det trolig ble for dyrt?
Jeg åpnet lufteskruen på høyre side bak, og kjørte med "halv" bremsepedal videre til jeg fikk ordnet opp der. Det var jo 75 prosent bremseeffekt igjen..
Fy, fy, det var ikke bra!
Ikke minst fordi jeg kjenner til opplevelser med at tokrets bremsesustemer ikke har fungert som et skal, med pedal nesten i bunn og med pedal i bunn - null bremseeffekt! "teori og praksis".!!!!
Men her var det litt mer pedal. Dette bør ikke gjøres på andre biler. Da er det bedre å sette på wisegriptang på bremserøret og ofre det.

Ellers målte jeg ut drivakslingen bak med måleur. Som forventet var den 1,0 +/- 0,2 mm skjev.
Image
Tidligere har jeg målt bremsetrommelen til ok, men en ovalitet på 0,1 - 0,2 mm, så den skulle ikke lage problemer.
Skjevheten kan multipliseres med minst to (må sjekke det i dagslys og skyvelære), da lengden fra hjullageret til målepunktet er den halve av avstanden mellom senter av akslingen og anleggsflaten for bremsebåndene.
Så her må jeg nok til med en ny aksling! Kven kan ha det tru?
(Så fikk jeg også svar på hva min sønn har gjort utover å bøye panhardstaget for noen år siden). Fortauskant!
Beviset på at det er mye krefter ute å går her er at jeg ikke klarte å bøye en drivaksling med slegge!
Det hadde vært bedre at felgene var svakere og tok støyten.... - lettere å skifte.. Men det var senere det, og andre bilmerker.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så her må jeg nok til med en ny aksling! Kven kan ha det tru?
Kan du bruke stikkaksling fra en Duett bakaksling?
I så fall kan det tenkes at Påskeharen kan dukke opp med noe.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det tror jeg! Det ville i så fall vært fantastisk!
Det er vel ENV-bakaksling på PV-en, litt større mutter 32 mm, men gjengene ytterst og splinsen innerst er nok lik.
Litt mindre sekskan på Spicer, er det ikke det?

Det hadde vært fint å fått en som var godt innenfor mål.
En grovskisse tilsier at den må være 0,05 mm for ikke å få mer enn 0,1-0,3 mm ytterst på slite-sirkelen av bremsetrommelen.

Når denne var ti ganger utenfor mål er det ikke rart at bremsene var litt "hoppende" bak?
Jeg har ikke sjekket andre siden, men der er et ingen "nøkker", så det blir det vel bare sjekk og rens?
Men det er farlig å være nøye, så man vet jo aldri hva som viser seg når jeg demonterer høyre siden?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Vet ikke om noen forskjeller her uten festet. Tror og mener det er Spicer på begge. De har lokk bak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Høres bra ut!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Jeg tar med en bakaksel når jeg passerer lageret neste gang. Så får vi se hvordan den passer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Kunne laget et prosjekt av dette kanskje? Jeg har PV bakaksel med 4:1 utveksling, men trenger ny bakaksel på duetten da med samme utveksling som den jeg har liggende til PV. Samtidig ønsker jeg å beholde den originale just in case...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Kunne laget et prosjekt av dette kanskje?
Ikke dumt!
Slike prosjekter er interessante, og hvis vi dokumenterer godt, så kan andre ha nytte av dem senere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg er ganske klar for dette. Nå spratt drivaklingen ut og så skan jeg sjekke den nærmere i dreiebenken.

Jeg vil jo gå for 3,73 :1 utveksling på min Duett, da den kommer til å gå mye på langkjøring. Så blir min 4,1:1 ledig.
Vet ikke sikkert hva jeg har da jeg ikke har åpnet opp, men en grovskisse tilsier det...

På PV-en satt bakhjulslageret mer fast enn vanlig, så jeg strevde litt. Vanligvis går det lett, som jeg så "eplekjekt" har sagt før. Men her var det ikke bare å nappe den ut. Det hadde "satt seg", men så hentet jeg fram en langpipe å satte mellom mutteren og lagerinnfestingen og spente opp litt og slo noen svingende slag på bakakselhylsa og så kom det lett etter på på den vanlige måten med å sette på trommelen og bruke den som slaghammer/trekker.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg vil jo gå for 3,73 :1 utveksling på min Duett, da den kommer til å gå mye på langkjøring. Så blir min 4,1:1 ledig.
Solgt!
(Eventuelt; Kjøpt!)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da jeg så nærmere på min bakaklsing, og for sikkerhetss skyld åpnet opp, var det 4,56:1 der. Og det var bare åtte bolter på kronhjulet.
Da går det ikke med 3,73 utveksling, da det er ti bolter på dem som er å få tak i.

Så da får jeg jakte på en 4,1:1 utveksling, som er noe bedre en den jeg har. Det blir ca. 300 omdreininger ned fra 3000, og det er jo litt.
Med 195/70 dekk vil jeg få ca 2700 o/min ved 90 km/t, mot 3000 nå.
Så får jeg la være å kjøre fortere, da støynivået øker litt mye oppover derfra.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg skulle bytte drivakselen til sønnen min Volvo PV, som han hadde klart å bøye den på vinterveier. ? ? Mer om det fikk jeg ikke får opplyst!
Så jeg fikk tak i en fra en hyggelig klubbmedlem, men den var enda mer skjev.
Så da fant jeg ut at jeg kunne dreie en bit av den til en kobberhammer, noe jeg manglet.
Den er ypperlig til å ”dunke” av ting, for eksempel når jeg skal skifte fra tre- til firebakket chuck i dreiebenken.
Dette er jo stål av ypperste klasse, akselstål – seigt og sterkt.
Så tok jeg noen kobberbiter jeg hadde og sveiste på (slagloddet på) i hver ende av stålbiten.
Slik gikk det til og slik ble den:
Image
Image
Image
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"!

Så fant jeg på at jeg skulle lage meg en benkpresse.
Cluet et å snu en jekk opp ned og lufte reservoaret og sette et nytt reservoar øverst på pressa.
Og det virket gitt, selv om jeg aldri har sett, noe sted, at dette kunne gjøres.
De som har bygget av en billig jekk har hatt den rikitg vei og senket hele jekken for å få presset noe. Tungvindt og bakvendt, tenkte jeg.
Foreløpig har jeg to tonns jekk, men 6 tonns er skaffet til veie.
obs, det skal være to muttere øverst, som nederst i fundamentet.
Jernstykkene fikk jeg fra en kastet benkpresse for trimmere.
Slik ble den:
Image

Drivakslingen rettet jeg med slegge - 20 slag med 0,015 - 0,02 mm per slag. Sjekket underveis i dreiebenken til jeg fikk den innenfor 0,01 - 0,020 mm.
Regner med at dette stålet ikke ble negativt påvirket av dette.
Bremsene og akslingen ble fin på bilen, i motsetning til tidligere hvor trommelen gikk og "nappa".... (lugget).
Last edited by Torbo2 on Thu 02 Oct 2014 19:57, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Husk Ekebergmarkedet i morgen 3. mai.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Både hammeren og pressa ble fine!

Ser gjerne flere bilder av pressa i aksjon.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det kan hende jeg får bruk for pressa snart?
Skal muligens bytte noen lagre i en bakaksling.
Men det flatklemte du ser under den store mutteren var en tykkrørbit.
Hammeren skal få skinnbelagt håndtak.
Om alt går etter planen kommer det en Amazon 69 modell bakaksling i min Duett?
Den er innkjøpt. Den jeg fikk tidligere hadde feil utveksling og for få bolter i kronhjulet.
Post Reply