Torbo2 wrote:Spørmålet om jeg skal sette på to forgassere på Duetten? To Strombergare? SU?
Jeg fikk kjøpt 2 SU sist vinter. Tror det er minst ett annet medlem som også tenker på SU-montering.
Kanskje vi skulle ha noen SU-kvelder i løpet av vinteren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Blir med på den jeg. Har noen forgassere i skuffen til B16 som bare venter på en rens/overhaling. Originalt er to SU også på B18. Zenith Stromberg ble levert som enkelinstallasjon på 210 på de siste utgavene etter at 544 hadde gått ut av produksjon.
Gjelder nå bare å finne en måte å koble om en 3 fas 230 volt eksosanalysator til enten 230volt enfas eller 400 volt, så kan vi få sjekket resultatene av den eksperimenteringen vi gjør på forgassersiden også. Neste blir vel rullende landevei hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Reodor57 wrote:Gjelder nå bare å finne en måte å koble om en 3 fas 230 volt eksosanalysator til enten 230volt enfas eller 400 volt, så kan vi få sjekket resultatene av den eksperimenteringen vi gjør på forgassersiden også.
SU-verent!
Forgasserne er i prinsippet enkle, og har man gode nåler, så kan CO justeres på tomgang og så følger resten etter på et riktig nivå, ut fra konisiteten på nålene.
En utfordring på SU er å få stemplene til å gå lett i husene. Her har jeg noen uprøvde ideer, som man kunne prøvd ut.
Den er nesten gratis, og helt ufarlige...
Det kan vi jo komme tilbake til?
Det er også kjent det med synkroniseringen, men der er det greie oppskrifter å forholde seg til.
Gasoverføringen må trekke dønn likt.
Blandingsforholdet må være likt osv.
Det enkleste er å stikke en passende skrutrekker inn under spjeldet og vri 90 grader. Da skal turtallet øke likt på begge forgasserne.
Like nåler er en forutsetning - helst nye....
Så skal Dauphinen på EU-kontroll, sent ute som vanlig...
Jeg kikket litt på bremsesko og tromler framme og renset opp. Det var ca 50% skjevhet framme. Ikke nå, da jeg ikke fant noen feil...
Bak er de fine...
(sjekket på en bremseprøver)
Lysene virker ok, men er usikker på justeringen.
En merkelig feil:
Jeg skulle bytte lyspærer for å få godt lys, da de gamle er ca. ti år, men da begynte problemene. Jeg lan merke til at nærlysene ikke virket!
Kun ferrnlys eller begge deler var det vel? I alle fall jeg mistenkte ikke annet enn dimbryteren, og gikk over den. Men til ingen nytte..
De kunne jo ha vært slik en stund uten at jeg har registrert det?? bruker den jo bare på dagtid....
Men så.... satte jeg inn den gamle lyspæra på venstre side først, og da virket alt som før. Det var altså feil på hovedlyspære fra Biltema! Er det mulig?
Verkne jeg eller andre jeg har snakket med har opplevd det!
En sikring var også røket, men når vet jeg ikke?
Bilen har bare to sikringer....
Ja! To timer bortkastet jobb som jeg trolig må ta på egen kappe?
Vell vell jeg fikk da smurt opp brytermekanismen osv. Så helt bortkastet var det vel ikke...??
Det blir om før i tiden, man burde jo teste blitspærene før man kjøpte dem!
Vell vell, jeg har nå vært heldig før om årene, men jeg opplevde at festetråden for glødetråden smeltet på Duetten, men om det var Biltema, husker jeg ikke. Tenkte det bare var en tilfeldighet, men jeg burde ha sjekket opp!
Selv om man ikek blir fattig av slikt, så bør de får greie på det, slik at de evt. kan vurdere en annen leverandør?
Torbo2 wrote:Selv om man ikek blir fattig av slikt, så bør de får greie på det, slik at de evt. kan vurdere en annen leverandør?
Helt enig. Dette bør man si fra om og reklamere på.
Får de bare et par klager, gjør de nok ingenting, men er vi mange som klager tar de det nok opp med leverandøren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Idyllisk Duett, mating av ender...ser bra ut...
...ser baklyktene på Duetten og lurer: K70 baklykter? ...
Du kan kanskje legge ut noen bilder av bakenden?....på Duetten...
K70, ja, men de skal vekk! Har bare ikke kommet så langt ennå. Men jeg har planer om det til neste år.
Han jeg kjøpte bilen av var svensk og derfor ville han ha baklykter som syntes bedre i trafikken, forstod jeg.