Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:På en luftetur i dag merket jeg at motoren har begynt å løsne.
Da har du ikke skudd den fast med tilstrekkelig moment..... :roll:

Godt å høre at du er fornøyd. Husker ikke i farten, men brukte du forskjøvet kile i tillegg til D-kam?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det er et moment! Jeg skulle skrevet løsne slik: "løsne" (går seg til)... Den går altså lettere nå på grunn av at ting slites til og friksjonen blir mindre.
Håper ikke andre ting løsner!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

jangu1@hotmail.com wrote:Det er sikkert lurt og ikke mase med masse turtall enda. Skulle gjerne hatt en sånn motor etterhvert jeg også.
Det er nok greit og la den gå rolig de første timene. Lykke til med en god motor. :D
"Tåååålmodighet" må til... me ndet er jo fristende å dra på litt, men den skal få gå med varierte turtall og ikke hard belastning i fler minutter. Vil ikke ha hull i stempler eller annet....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da jeg sjekket ulyden fra den antatte dynamoen, var årsaken for romslige hull i foringene i dynamoinnfestingen, slik at kjølevifta på dynamoen subba borti festene i ny og ne. Det ble midlertidig ordnet ved å sette inn to biter fra en plastslange. Jeg tror det er holdbart, men det er jo best med nye foringer.
Last edited by Torbo2 on Thu 11 Apr 2013 14:09, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Flott at du fant årsaken til ulyden.
Fryktelig irriterende å ikke vite hva som er problemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, veldig bra! Lyden var verst etter oppstart, og årsaken til det er vel at det er mest spenn/trekk i dynamoreima når dynamoen leverer mye strøm. Det var den tiendelen som skulle til. Nå er det over i mm klaring, så det burde gå en stund.
Så fikk jeg også kjøpt meg en børsteholder for å ha i hanskerommet, da de som sitter der er halvslitte. I praksis blir det mer enn halvslitt, da det er slitasje på sleperingene også. Så da skal jeg ikke stå fast selv utenfor allfarvei. Børstene kan skiftes uten å åpne dynamoen, som vanlig på Bosch vekselstrømsdynamo.
To skruer og litt forsiktig lirk..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:På en luftetur i dag merket jeg at motoren har begynt å løsne.
Da har du ikke skudd den fast med tilstrekkelig moment..... :roll:

Godt å høre at du er fornøyd. Husker ikke i farten, men brukte du forskjøvet kile i tillegg til D-kam?
Det går litt fort her, så jeg overså et spørsmål....

Ja, jeg brukte forskjøvet kile (trappekile), og nettopp derfor kommer kreftene tidligere og med mere kraft, rundt 15 prosent mer i området 1500 – 2000 o/min. (teoretisk). Trolig enda mer rundt 1200 - 1500 o/min. Før var det ikke noe ork i motoren før nærmere 2500 o/min med den gamle D-kammen.
På grunn av slitasje på den gamle kammen ga nok det også litt minus utslag, som gjør at inngrepene kjennes ekstra godt...
Effekten av trappekilen går i null ved rundt 3500 o/min og avtar mot 5500 o/min, hvor jeg mister nærmere 15 %. Men om jeg putter på to doble SUer eksempelvis, så skal det teoretisk bli 15 -20 % mer effekt i det området slik ting er satt opp nå...
Men hva skal jeg oppi de turtallene å gjøre på cruising?
På turtall over 4000 - 4500 blir jeg stressa og føler at motoren har det vondt.... Det går jo an å støyisolere, men hva vil man?
Gammelmodig? Nei da, det er bare livsstilen som er noe endre fra jeg var 20 og likte turtall over 8000.
Dessuten passer det ikke å frese for mye med en type som Duetten... - synes jeg, men likevel greit å slippe å slite i bakker, og dessuten henge lengre på fjerde giret....
Regner med at Nm og hk ligger i området rundt hva disse kurvene viser.

Image
Det ser ikke mye ut, men ser man på utgangspunkt og prosentvis økning, er det betydelig.
Det kan hende effenten over det hele er godt høyere på grunn av andre inngrep, men kurver og tall forteller først og fremst differansen med og uten kile.
Last edited by Torbo2 on Fri 12 Apr 2013 19:31, edited 2 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

En viktig ting å få med er at tomgganen blir penere med forskjøvet kam....
Og når motoren går lettere rundt abeidsområdet 2000 til 3000 o/min vil virkningsgraden øke og bensinforbruket bli redusert.
Det får holde foreløpig...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Det er nok også en vesentlig faktor at dreiemomentet øker med nesten 20 prosent i det lavere turtallsområdet. Det merkes mer enn hk :-) :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det er nok riktig! Momentet er mer avslørende, men det er også prosentvis forskjell i effekt. Rundt 5 hk høres lite ut, men når utgangspunktet er 40-50 hk på et normalt kjøreområde, er det virknngsfullt..
En slags "dieseleffekt" er jo noe flere har fått øynene opp for i de senere årene. Før var det skrytehester over 5000 o/min, og man følte at det gikk fortere enn fortest, samtidig som bensinmåleren gikk nesten synlig nedover...
Tenkte jeg ikke skulle si mer her om dette, men et annet faktum som teller ved lavere turtall er at det gir færre innsugningspulser som igjen gir lavere drivstofforbruk.
Det er ikke lenge siden alle mente at drivstofforbruket var lavest når dreiemomentet var høyest. Men man glemte at antall pulser dro opp og at færre pulser drar ned.
Greit at bilfabrikkene også er blitt klar over dette, da de fleste nå kommer med så høye girutvelslinger at man føler at motoren har det vondt - på grensen til vibrasjon. Men forbruket blir lavere med denne metoden...
Lastebilfabrikkene har vært klar over dette og vært ralistiske i mange år. Her har de operert med arbeidsområder (marsjfart) rundt 1000 - 1200 (-1500) omdreininger i mange år, neo som gir forholdsvis lavt forbruk i forhold til hk og vekt (eksempelvis 50-tommere)...
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Torbo2s Duett

Post by ravi »

Merkelig at ikke Volvo kunne stille opp en motor når de lagde den. Jeg tenker på kamtider.... :?:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Volvo har vel vært litt trege, og holdt seg til hva kundene har krevd, altså hester (skrytehester) og da er det det enkleste å ta ut hester på høye turtall. ? Samtidg har de ikke ligget på topp der heller, og hatt gammeldagse kosntruksjoner i mange år.
Japanerne og til dels italienerne derimot, har hatt mekanismer som har gitt varierte kamtider ved varierte turtall og fått god effekt og fine arbeidsområder, eller trim uten turbo.
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Torbo2s Duett

Post by ravi »

Ja da, jeg ser den, men B18-20 motorene er jo konstruert for over 50 år siden, og krav og ikke minst veibeskaffenhet er jo hinsides dengang. Vaskebrett og dårlige veier, med andre fartsgrenser og behov.
Jeg klokka opp en Lotus Twin Cam motor for noen vintre siden,med justerbare kamdrev og fant ut at til og med Colin Chapman måtte velge det som var midt i mellom. D.v s. at alle skulle kunne bruke motorene under vekslende behov og forhold. 8)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Den gyldne middelvei. Og en sånn bil er jo laget for turtall, med to overligende kammer osv. Jeg holdt på å kjøpe (det skjer ofte) å kjøpe en sånn en gang.
Turbo Karlsen hadde en sånn fram til i fjor, som jeg så litt nærmere på. Og da kom lysten tilbake. Men hva gjør man.... Jo, holder igjen...
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Torbo2s Duett

Post by ravi »

Har hatt Lotus Cortina jeg. Min første bil var en Cortina MK1 GT 1966. Var konge på byen da. Men åra går og nå er det PV som gjelder igjen, Har også en 911 SC. Men mer moro med PV nå.
Var på PV treff i Arendal i 1993. Da med en trimma -57 modell B16. 8)
Post Reply