Røber'n's 1962 PV 544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Hurra! Jeg har vært på etterkontroll i dag! Den gikk dundrende rett i bøtta, så da er det bare å forberede seg på overhaling av bremser bak... :twisted: Definitivt strek i regninga nå som sesongen er så godt igang.
På den annen side så gjelder jo dette sikkerhet, og da kan det jo være fornuftig å få avdekket/løst problemet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hehe... Har vært borti enkelte som mener at bilen er veldig bra når den går gjennom eu-kontrollen, og de blir rimelig lange i maska når det skjønner at det kun handler om sikkerhet og miljø. :lol:
I kveld har jeg tatt siste innspurt på bremserevisjonen. Plukket det fra hverandre på søndag, og det så ca sånn ut:

Image

Den jurpa som ligger inni sylinderen taler vel egentlig for seg. Det var definitivt på høy tid å ta en overhaling. Ikke rart det ikke var rare skrubben på bakhjulene med sånne pumper. Dårlig effekt, og hvis det først bremser løser det aldri... Nå er alt nytt og fint, og det gjenstår bare å kjøre litt, legge inntil båndene igjen, og kanskje ta en liten finlufting.
Da jeg bestilte bremsedelene tok jeg også med nye polyforinger til panhardstaget. Det viste seg at de gamle foringene var rimelig ferdige.

Image

Jeg hadde lyst til å teste om det kan merkes på bakakslingen at man har litt stivere foringer på dette staget. Forskjellen på de gamle foringene og de nye er enorm. De gamle er omtrent som å klemme på en syltestrikk! De nye er faste og fine. Mens staget likevel var av fikk det seg en runde med glassblåseren og litt ny lakk.

Image

Jeg har kjørt en liten runde i kveld for å teste bremsene, og jeg synes jeg kan kjenne en merkbar forskjell. Det virker som om bakenden henger mer med, og sporer bedre ved kontrasvinger. Blir spennende å se når jeg får testa på litt ordentlig svingete landevei.
I morgen er det kjøretur med O&A-avd. Det blir mitt første møte med noen fra klubben, noe jeg gleder meg veldig til. Blir artig å kunne snakke med noen av dere i virkeligheten, ikke bare her på forumet! :D
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Dette er oppgradering ++ ++ ! Det er jo en god følelse å få ting tett og fint i understellet. Gode bremser og uten slakk i gummiforinger osv.
Skulle gjerne sett nærmere på bilen din i dag, da den ser ut til å få skikkelig god behandling og får stigende verdi.

Det ble besøk på systua på legevakta i går, etter møte med en lite samarbeidsvillig ståldør, og jeg må holde meg i ro...
Med bandasje og greier i ansiktet må jeg bare holde meg under bilen i dag, så ingen ser meg.... :)

Må bare hilse å si at dette er raskt og bra utført arbeide!
Men jeg får vel anledning til å se å bilen senere?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:I morgen er det kjøretur med O&A-avd. Det blir mitt første møte med noen fra klubben, noe jeg gleder meg veldig til. Blir artig å kunne snakke med noen av dere i virkeligheten, ikke bare her på forumet! :D
Jeg gleder meg også veldig til å treffe deg og bilen. Siden du ikke rekker å komme til Mortens Kro, så treffes vi på veien.
Du har mitt telefonnummer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det ble besøk på systua på legevakta i går, etter møte med en lite samarbeidsvillig ståldør, og jeg må holde meg i ro...
Med bandasje og greier i ansiktet må jeg bare holde meg under bilen i dag, så ingen ser meg.... :)
Dette hørtes ikke godt ut!
Du får veldig gjerne sitte på med meg! Vi har sett bandasjer før, så hvis dagsformen din forøvrig tillater en kjøretur som passasjer, så hadde det vært hyggelig om du ble med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Takk for det!
De fleste kroppsdelene fungerer, trolig også hodet, så jeg kan jo kjøre, men jeg liker ikke pasienttilværelsen.
Jeg har jo et forklaringsproblem, da noen sikekrt vil spørre hvem jeg har krangla med nå?
En dør?
"Den var god"... osv....
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Fra torsdagens kjøretur med O&A-avd:
Image
Vi møtte de andre i Maura, litt vest for Gardermoen. Turen gikk videre til Hurdal, og opp Skrukkelia til Lygnaseter. Her tok vi farvel og kjørte samlet på rv4 i retning Oslo. Vi tok følge til Roa, der vi tok rv 35 tilbake til Maura. Alt i alt ca 10 mil med gammalgromt for min del på en torsdagskveld - slett ikke verst!
Tusen takk for en kjempehyggelig kveld, alle sammen! 8)
Vi, både bil og mennesker, følte oss ordentlig godt mottatt! Det sier mye om mentaliteten i klubben når man kan møte på sitt første treff, og bli inkludert og akseptert fra første stund! Flott vær, hygglige mennsker og fine biler - akkurat slik det skal være med gammalbil! Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg kan være med på kjøretur med pv-klubben. Med jobb og familie er det ikke all verdens tid til sånt, særlig ikke på kveldene, men dette var så bra at jeg skal gjøre så godt jeg kan for å få være med... :D
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Hyggelig! Bilen din var flott gitt! Og så fikk jeg tips om en smart list langs kanten i motorrommet. Og så fikk jeg meg et C-moment under dashbordet for å sjekke vinduspussremekanismen...

Glemte å spørre om effekten av nye foringer på staget bak?
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Har du tatt sommerferie herfra nå eller? hehe . Håper du tar en tur til Østfold i løpet av sommeren. Det hadde vært hyggelig. Jeg er ikke hjemme fra 11 til 18 august for da skal jeg til Danmark og være der en uke. Da kommer jeg til og ha abstinenser når jeg kommer hjem. En uke uten pv. :oops:
Velkommen er du hvertfall når det passer deg hvis du vil.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

En sommer er over, og selv om jeg ikke har vært så veldig aktiv på forumet, har jeg stadig vært innom og sjekket status. Det er ordentlig gøy å se at forumet vårt nå har blitt levende også om sommeren. Jeg gleder meg til å se utviklingen her når vinteren kommer og folk får tid til å holde på med bilene sine, og ikke minst være på forumet.
Med kone, barn, volvoer, hus, hund og hytteprosjekt er det begrenset hva man får tid til, men en del kjøring har det blitt i sommer. Mye kosekjøring på kveldstid, men også en del lengre turer, blant annet 30 mil til krøderen for å kjøre veterantog med gammelbilklubben. Bilen har gått veldig godt hele sommeren, med unntak av dårlige vindusviskere og div bremsetull. Vindusviskermekanismen skal UT i forbindelse med lakkering av dashbordet i vinter. Det dukket opp et tilbud om en liten mekkekveld, med bla sammenligning med Torbos stangsystem, og dette har jeg selvfølgelig lyst til. Skal kjøpe nye foringer jeg, så finner vi nok feilen! :D
Bakbremsene ble tatt på forsommeren, og nå jeg jeg nettopp tatt full runde foran. Etter en mnd med ferie og stillstand hadde noe skjedd foran der, slik at hver gang jeg bremset dro bilen mer eller mindre til høyre. Noen ganger låste hjulet seg slik at bilen dro rett ut til siden. Bare å bestille full pakke, og bytte rubbet...

Image

Tromlene ble levert bort til dreiing, men siden de har vært dreid før var det ikke så mye å ta av, så det ble kun pussing i dreibenken. Fikk tatt det meste, med unntak av litt rust som uansett ligger over skjoldet.
Image

Sommerens store investering har vært nye stabilisatorstag med polyforinger. Siden jeg ikke har tenkt å ødelegge prosjekttråden min med diskusjoner om hvorvidt kjøreegenskapene blir bedre eller dårligere av grovere stag og stivere foringer , nøyer jeg med å si at kjøreegenskapene ble endrede.
PV har jo som kjent ikke stabstag bak, men foran var forskjellen 10mm, 16mm på de originale og 26mm på de nye.
Image

Stagene ble kjøpt av ipdusa, og besparelsen ink frakt på å ta dem direkte fra usa, i forhold til å kjøpe dem av f.eks Pedersen, gjorde at jeg tok med et par K&N-filtere til Su'ene også. Etter at jeg satte dem på har jeg brukt itg-filtere. Dette er skum-filtere som er ment for økt ytelse, men de ser ganske tragiske ut i forhold til originalfilterene (blå). De nye er ganske "bling", men jeg synes de er kule. Det er også en ganske tøff, snerrende lyd i dem når man gir på...

Image

Jeg har tenkt meg på "mekk&smør" på Akers Mek neste helg. Er det noen som kan være så snill fortelle meg hvor det er??? Mener å ha lest noe om Fornebu...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Vi skal sende invitasjon på sms, epost og ikke minst på forumet. Legger da med kart, og så har du mitt telefonnummer. Gleder meg til vi sees! Har også kjøpt slike forgassere, og vil høre/se mer om disse på treffet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

De luftfilterene har du kjøpt de nye? Jeg har også sånne forgassere men jeg har luftfilter som dekker begge forgasserne. Men dine var mye
finere enn mine. Og hvor har du eventuelt kjøpt de hen?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Luftfilterene er av merket K&N og ble med da jeg bestilte stab.stagene fra IPD (http://www.ipdusa.com. Handlet på sommersalg eller noe sånt, og de handlet vel på ca 1300kr. Det er sikkert flere her på berget som har, eller kan skaffe. Tror kanskje Pedersen Motorsport har. Det er også noe som heter Green Filters som ser ganske like ut.
I kveld har vi vært på kjøretur. Siden vi allerede er godt ute i oktober benytter vi de anledningene som byr seg. Det ble ca 15 mil. (Omtrent samme runde som med O&A-avd i juni). Denne turen har obligatorisk kaffe/vaffel-stopp på Lygnaseter. Jeg anbefaler alle å ta en tur med gliset en dag nå, med kald, klar høstluft. Det er ganske utrolig å merke forskjellen på hvordan motoren går når temperaturen synker ned mot null.

Image

Jeg gleder meg til mekke-treffet neste lørdag. Håper at mange tar seg tid til å komme, og at det blir masse å se på. Hadde vært stas om noen av dere som har holdt på med pv mange år lengre enn meg har lyst til å vise meg noen tips og trips for smøring og vedlikehold av gromvogna. Jeg fikk tips om at kingbolter nok må byttes før neste eu-kontroll, så det blir nok et av vinterens prosjekter, og råd og tips tas derfor mot med takk...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Du må gjerne komme denne veien en dag du har tid og se på mine prosjekter.
Det begynner og hjelpe litt på 544,n nå. Det er noe som minner om en bil snart.
Så har du lyst er du velkommen Og kanskje du må ha tid også. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Jeg har tenkt meg på "mekk&smør" på Akers Mek neste helg. Er det noen som kan være så snill fortelle meg hvor det er??? Mener å ha lest noe om Fornebu...
Nå er invitasjonen lagt ut her på forumet. Håper du finner veien slik at vi sees på lørdag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply