esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Takk for flotte bilder av flotte biler, og gratulerer til dere begge med premier!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Gratulerer med "godbilen"!
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Vedr de to Nederlandske bilene, så var det de to samme jeg så på Ryen i Oslo . Volvo bare ruller og ruller
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
I dag ble bilen tatt ut for en liten lufterunde igjen, godt å få trillet den ut på veien i ny og ne. Ref. til tidligere nevnte problemer med hovedlysene, så opplevde man i dag det man neppe hadde trodd skulle skje...Det har jo tidligere vært kontrollert sikringer, ledninger osv. uten noe resultat. Som forventet fungerte derfor heller ikke hovedlysene under dagens luftetur (må innrømme jeg ga blaffen, det var fullt dagslys og jeg kjørte med parklys). Nå i kveld så ble bilen startet opp i garasjen igjen, av gammel vane ble lysene slått på, og hva er det jeg ser i garasjeporten? Jo, to hovedlys som lyser som bare det! Teste med fjernlys ett par ganger, inn og ut med lysbryter noen ganger til, alt fungerer som normalt igjen
Før dagens lufterunde ble det satt inn litt ekstratilbehør, nemlig en oppbevaringskorg på kardangtunnelen bestilt hos Jørgenrud. Det var en nødvendighet følte jeg, lite med plasser å legge fra seg småtteri i denne bilen når man er ute å kjører.
Ellers har vi vært litt impulsiv i dag også, bilen er lastet opp på tilhenger. Bestemte oss nemlig tidligere i dag for å hive oss på en tur til Volvotreffet på Heidal i helgen! Kjører sørover tidlig i morgen, og hjem igjen på søndag Noen andre fra klubben som skal på dette treffet?
Før dagens lufterunde ble det satt inn litt ekstratilbehør, nemlig en oppbevaringskorg på kardangtunnelen bestilt hos Jørgenrud. Det var en nødvendighet følte jeg, lite med plasser å legge fra seg småtteri i denne bilen når man er ute å kjører.
Ellers har vi vært litt impulsiv i dag også, bilen er lastet opp på tilhenger. Bestemte oss nemlig tidligere i dag for å hive oss på en tur til Volvotreffet på Heidal i helgen! Kjører sørover tidlig i morgen, og hjem igjen på søndag Noen andre fra klubben som skal på dette treffet?
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Morsomt når ting bare fungerer.
Skal ikke på treff nå, men hvor er Heidal?
Skal ikke på treff nå, men hvor er Heidal?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ja man skal ikke klage da!445 wrote:Morsomt når ting bare fungerer.
Skal ikke på treff nå, men hvor er Heidal?
Sel. Heidal er en sidedal til Gudbrandsdalen. Tar av fra E6 ved Sjoa, like etter Otta eller Kvam alt etter hvilken vei man kommer. Beitostølen og Jotunheimen med Galdhøpiggen og Besseggen er kanskje vel så kjente navn ikke så alt for langt unna
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Litt for langt unna, dessverre. 445 (både bil og eier) befinner seg for tiden i Kragerø.
Lykke til på treff!
Lykke til på treff!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Hvordan gikk det på treffet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det gikk bare godt, et utrolig hyggelig treff med mange flotte biler! Totalt var det vel 130+ Volvoer utstilt av stort og smått, nytt og gammelt. Nye bekjentskaper ble stiftet som så ofte skjer på slike tilstelninger, samtidig traff man igjen flere som man hilste på på landstreffet til NVAK på Bud tidligere i sommer. Delesalg og annet stod på menyen, og selv er man er et langt stykke nærmere å få seg tak i en rullegardin foran radiator som p.d.d. mangler. Alt i alt, et vellykket treff
De fleste møttes ved Heidal kirke, hvorpå det ble kjørt kortesje opp til Rindvang hvor selve treffet ble avholdt. Selv var jeg så heldig å få kjøre bak denne flotte ekvipasjen.
Bilene ble stilt opp etter klasse/type. Under følger et knippe utvalgte bilder av den "eldre garde" som var utstilt på Rindvang.
De fleste møttes ved Heidal kirke, hvorpå det ble kjørt kortesje opp til Rindvang hvor selve treffet ble avholdt. Selv var jeg så heldig å få kjøre bak denne flotte ekvipasjen.
Bilene ble stilt opp etter klasse/type. Under følger et knippe utvalgte bilder av den "eldre garde" som var utstilt på Rindvang.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:20, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Lastebiler var også representert.
Det samme med en og annen ombygd Duett/pickup.
Ellers var det også mange flotte PV'er tilstede
Det samme med en og annen ombygd Duett/pickup.
Ellers var det også mange flotte PV'er tilstede
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:21, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
I tilknytning til treffplassen var det også et gammelt sagverk. Benyttet muligheten etter premieutdeling på treffet til å knipse noen bilder av pickup'n der før den ble kjørt opp på tilhengeren igjen, og vi satte kursen opp mot campingen hvor det var leid hytte for natten. Mange likesinnede som valgte å overnatte på samme plassen, og praten om bil gikk som seg hør å bør utover kvelden. Det sosiale rundt denne hobbyen hører også med
I historien jeg har på bilen så er det fra tidligere eier, i den perioden den gikk som gårdsbil i Kvinesdal, skrevet noen linjer om at den ble brukt til å frakte både kyr, kalver, høylass så store at man nesten ikke så selve bilen og sist men ikke minst tømmer. Det siste var ikke så lurt ifølge tidligere eier, for den ble såpass baktung at det ble problemer med styringen, og selve rammen fikk seg vel også en liten "knekk" under kjøring av tømmer. Men historien er jo kjekk å ha da, og hva passer vel da bedre enn å ta noen bilder ved en gammel sag?
Om ikke mange dagene så er det også Volvo veterantreff på Haslemoen. Vurderer å ta turen dit også, men jeg må opp igjen samme lørdagen, da man skal i en barnedåp søndagen. Blir en lang helg i så tilfelle
I historien jeg har på bilen så er det fra tidligere eier, i den perioden den gikk som gårdsbil i Kvinesdal, skrevet noen linjer om at den ble brukt til å frakte både kyr, kalver, høylass så store at man nesten ikke så selve bilen og sist men ikke minst tømmer. Det siste var ikke så lurt ifølge tidligere eier, for den ble såpass baktung at det ble problemer med styringen, og selve rammen fikk seg vel også en liten "knekk" under kjøring av tømmer. Men historien er jo kjekk å ha da, og hva passer vel da bedre enn å ta noen bilder ved en gammel sag?
Om ikke mange dagene så er det også Volvo veterantreff på Haslemoen. Vurderer å ta turen dit også, men jeg må opp igjen samme lørdagen, da man skal i en barnedåp søndagen. Blir en lang helg i så tilfelle
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:22, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ett par kjappe spørsmål som forhåpentligvis noen vet svaret på;
- Eksisterer det noen fargekode på henholdsvis rødfargen brukt på motor og gulfargen på vifte til Volvo?
- Hvilken bremsevæske skal brukes på disse bilene (med/uten silikon f.eks.)? Kan denne være et alternativ?
- Kjølevæsketilsetning, noen spesiell type som anbefales der?
- Er det røde eller svarte kjølevannsslanger til/fra varmluftsregulering originalt i motorrommet på disse gamle Volvo'ene? Ser de flere ettermarkedsleverandører som Jørgenrud etc. selger røde slike i metervare, men var det slikt originalt?
- Eksisterer det noen fargekode på henholdsvis rødfargen brukt på motor og gulfargen på vifte til Volvo?
- Hvilken bremsevæske skal brukes på disse bilene (med/uten silikon f.eks.)? Kan denne være et alternativ?
- Kjølevæsketilsetning, noen spesiell type som anbefales der?
- Er det røde eller svarte kjølevannsslanger til/fra varmluftsregulering originalt i motorrommet på disse gamle Volvo'ene? Ser de flere ettermarkedsleverandører som Jørgenrud etc. selger røde slike i metervare, men var det slikt originalt?
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Motorfarge er Volvo sin motor-rødfarge. Vet ikke om den gar eget nummer. Gult er nok vanlig gul. Slangene var røde også originalt, men da glatte utvendig som de sorte en får kjøpt i dag, men altså de røde har tidsmessig riktig farge og er sorte innvendig.
Bremsevæske er vanlig DOT4. MÅ IKKE BLANDES MED SILIKONUTGAVE uten å tømme systemet fullstendig først. Det viktigste for at ikke bremsene skal sette seg er å bruke bilen, og skifte bremsevæske ca hvert 2-3 år. Det er vannet i bremsevæsken som får det til å ruste.
Bremsevæske er vanlig DOT4. MÅ IKKE BLANDES MED SILIKONUTGAVE uten å tømme systemet fullstendig først. Det viktigste for at ikke bremsene skal sette seg er å bruke bilen, og skifte bremsevæske ca hvert 2-3 år. Det er vannet i bremsevæsken som får det til å ruste.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Takk for kjapt svar Reodor57!
Da forblir slangene røde i allefall hvis det var slikt originalt. Intensjonen er å beholde alt mest mulig tidsriktig og originalt. Derfor blir nok også batteriet straks byttet nok en gang, til tross for at det er helt nytt. Får skaffe et nytt med retro utseende.
Årsaken til spørsmålet om bremsevæske er at det er behov for litt etterfylling. Det har minket litt i koppen, men er langt ifra på noe kritisk lavt nivå ennå. Ingen synlige bremsevæskelekkasjer å se så langt (uten at man har gått alt for nøye å sett etter akkurat dette).
Da forblir slangene røde i allefall hvis det var slikt originalt. Intensjonen er å beholde alt mest mulig tidsriktig og originalt. Derfor blir nok også batteriet straks byttet nok en gang, til tross for at det er helt nytt. Får skaffe et nytt med retro utseende.
Årsaken til spørsmålet om bremsevæske er at det er behov for litt etterfylling. Det har minket litt i koppen, men er langt ifra på noe kritisk lavt nivå ennå. Ingen synlige bremsevæskelekkasjer å se så langt (uten at man har gått alt for nøye å sett etter akkurat dette).
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Bremsevæsken du linket til er helt flott. Jeg mener at jeg bruker 5.1 som også er helt silikonfri.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen