"Ny" Favoritt på gang..

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Fre 12 Jul 2019 10:19

Det er nok lurest å koble fra vacuumslangen.
Skal forresten vakuumslangen være tykk eller tynn?
Tror jeg skal sjekke vakuumslangen/tilkoblingen på min 123 også.
Har du testet rådet med å koble et bensinfilter inn på slangen for å dempe bevegelsene noe?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Fre 12 Jul 2019 10:45

Tenningstidspunktet er stabilt, men har muligens flyttet seg.slangen er vel 4mm eller noe i nærheten til vacuumreguleringen. Skal sjekke med fabrikanten da detløsnet en umbrakoskrue fra undersiden. Muligens den skulle holde ett eller annet..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Lør 13 Jul 2019 00:13

Fant feilen ned endret tenningstidsojnkt i dag. Hadde ikke dratt til fordelern godt nok. Den ville ha det lille ekstra for å sitte helt fast. Satte grunninnstillingen litt lavere og la inn en ny kurve som er litt brattere enn tidligere. Så ut til å like det, men fikk ikke testet så mye da bilen "døde" fullstendig etter noen km. Ikke liv. Alt var dødt. Selv lysene på instrumentpanelet va rf døde. Tok ut batteriet og fikk skyss til Biltema. Der målte de batterispenningen til null. Kjøpte nytt batteri oc satte det på plass. Skuffelsen var stor da det var like dødt. Satte på lysbryteren og rotet rundt med ledningene til det plutselig gnistret fa en ledning på starteren. Lyset klm på og alt var fryd og gammen. Vel hjemme plukket jeg ut de tre ledningene som sitter tilknyttet batteriet. Batteriledning ok med skikkelige terminaler. Dynamoledning er nylaget og ok. Den siste er den som går inn i kupeen. Dette er den originale fra 1962 og så helt fin ut. Det viser seg at den terminalen var synderen. Om den haf vært loddet dn gang i tiddn vet jeg ikke, men lednincen kunne beveges inne i "kabelskoen". Luft leder strøm dårlig som kjent. Kabelen var forøvrig inntakt uten irr på så kabelskoen ble klippet av litt isolasjon fjernet og ny heavy duty kabelsko satt på. Da var det bare æ rasle med nøklene for å få den til å starte etterpå :-).
Ellers sliter jeg med å få camberen riktig. Dvs hjulhellingen. Ene siden blir en halv grad som er nesten innenfor, men på den andre siden kommer jeg ikke under 1,5 grader. Mistenker bøy på øvre bærearm, men hvor rett eller bøyd skal denne egentlig være? Hjulene skal kjnne stilles så de står helt rett, men det er umulig på denne. Øvre bolten er også helt rett...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg 445 » Lør 13 Jul 2019 07:12

Du behøver ikke reise bort i sommer når du opplever så mye spenning hjemme!

Ang camber, så forundrer det meg ikke om øvre bærebru kan være litt bøyd. Jeg har en del slike på lager, så vi kan jo teste med en annen etter ferien.
Eller om du "retter opp" din i verkstedpressa.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Innlegg Reodor57 » Lør 13 Jul 2019 12:13

Spenning i hverdagen er bare "artig". Setter de små grå i funksjon. Men, nå skjønner jeg også hvorfor det var lagt opp en ekstra tynn ledning ned til starteren. Eneste dritten er at en høyst sannsynlig har byttet ut et fungerende batteri. Men, det får så være. Har byttet det meste på denne bilen så hvorfor ikke et gammelt brukt batteri som jeg hadde fra før og byttet ut forrige batteri med.
Vi kan jo sjekke flere bærebruer og finne "normalhøyden" når den ligger i pressa. De fleste av dem vil jo ha den høyden. De er jo ikke veldig solide, og når en ser hvordan noen spindelarmer er "knøvlet" og skjeve så må jo øvre armer ha fått seg en smell også.
Ellers har jeg dratt ut den ene forskjermen nesten 3cm uten at det synes nevneverdig. Denne var nok litt for langt inn i utgangspunktet.
Kjøpte 4 dekk i dimensjon 185/65x15 som har et ordentlig grovt mønster. (Uniroyal Rain Expert 3). På de brede felgene ble sidene omtrent rette og den oppfører seg litt som med diagonaldekk. Dvs at en må holde i rattet om veien heller til siden hehe. Skal forsøke å justere caster litt. Har litt å gå på på øvre barearm. Et par runder på øvre mutter bør gjøre susen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron