"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Nå som Fiaten står til tørk og man fikk litt deler i huset etter lørdangens Jørgenrud treff, måtte en legge inn et par timer i hobbyrommet. Satte inn nye dørlåser og låsbart tanklokk. Det var så fint så jeg byttet med "Blåmann" :-).
Fant ut at jeg skulle se hva som var feil med bremsene som hørtes ut som om det gikk metall mot metall. Viste seg å være fornuftig. Hjullagerne var strammet alt for hardt på begge sider, og i tillegg manglet det splint på sentermutteren på høyre side. Skiven mellom lager og mutter på venstre manglet stopper. Dvs livsfarlig! Manglet også fett til lagerne på høyre side. Metall lyden viste seg å være at en av pinnene som holder skoene på plass hadde rustet slik at den hadde kommet inn i trommelen. Ikke bra. Her blir det nye pinner og fjærer. Båndene på høyre side var feil. Dvs like lange. Der skal det fremre være kortere. Tromlene var også svært sporete, og vil komme langt utenfor toleransen om de hadde blitt dreid. De blir nye når "Gråbein" får skivebremser. Tror at det var ren flaks at bremsene var innenfor feilmarginen på EU. Den trapesformede skiven på toppen var også montert feil. Hjulsylinderne var imidlertid ok :-). Bra at det oppsto feil slik at dette ble oppdaget. Da blir det kanskje bakbremser i dag.
Jeg ser også at de nye hjulene mine ikke passer helt. Gummien er for bred (Går kant i kant på toppen) , men siden skjermene allikevel må rettes har jeg funnet ut at jeg skal forsøke å valse de ut med en skjermbuevalse. Kjøpte en på Biltema i dag så skal hjem å teste :-). Har snakket med en som har gjort det før og fått vite at det går, men en vil bruke lang tid. Fordelen min er at jeg ikke trenger å tenke på lakken ihvertfall. Kan ikke bli værre enn det er allikevel. En tidligere eier har også sveist på stivere på innsiden av framskjermene, så de må ha vært lurvete på et tidspunkt. En valsing vil jo stabilisere skjermen som da eliminerer behovet for stiver. Tror nok pyntelistene enten må modifiseres eller flyttes opp. Der må jeg lage meg en tegning tenker jeg.
Mottoet for dette innlegget må bli at selv om en kjøper en EU godkjent bil, som min nå er, så GÅ OVER BREMSENE FØR DU TAR BILEN I BRUK! Her var det mye skjulte feil som potensielt kan føre til større ulykker. Det liker vi IKKE.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Blir rene facebooken dette :-). Byttet ene balatareima på bakakselen og en støtdemper. Nedre bolt skal ha splint som da var fraværende.. La merke til at det var ny splint på mutteren på trommelen, og ble da skeptisk av en eller annen grunn. Etter splinten var fjernet kunne mutteren og trommelen løsnes for hpnd uten verktøy. Innenfor var bremsene montert feil. Korteste båndet bak, som gjør at det blir fort slitt når en bruker håndbrekket, pluss at pinnen på hjulsylinderen virket på armen til håndbrekket og ikke skoen. Ryker da håndbrekkwiren har en ikke bremser. Øverst hadde bremseskoen da lagt seg mellom trommel og skjold da det her ikke var bremsebelegg på øvre skoen. Av 4 hjul har jeg da sjekket 3 og alle har graverende feil. Her må jeg skifte bånd i det minste og montere langt bånd bakerst. Noen kan lure på forskjellen på sko fremme og bak, og det er ikke umiddelbart synlig, men legger en dem ved siden av hverandre ser en at nye bånd har tykkere bremsebelegg til framhjulene. Etter dette funnet tok jeg kvelden. Bare lykkelig over at jeg kun har kjørt den 12 km til og fra EU kontrollen i tettbebygget strøk=lav fart. Kom i går i kontakt med en fyr som hadde en del BMW seter og utstyr til modifisering av dem, så skal bli artig å se hva som dukker opp i bilen etterhvert.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Godt at du får ryddet opp i dette, og at bilen ikke ble solgt til en som bare skulle bruke den som den var.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tenker bare på om selger hadde fått den igjennom EU hos sitt lokale verksted, som han tilbød meg å gjøre, og personen som hadde kjøpt den forulykket etter kort tid fordi han trodde bilen var ok. Jeg har ikke rørt bremsene før EU annet enn å justere de til lik motstand og strammet håndbrekket en tanke. Innvendig i bremsetromler var det ren katastrofe! Kanskje siste hjulet er ok? Blir spennende :-). Må bare gå "sport" i å finne feil hehe. Kjøpte meg forresten en skjermbuevalse i går. Monterte det nye hjulet bak, og det er ikke langt utenfor skjermen.. Tenker at om jeg får skjermen ut et par tre cm så skal det være ok klaring. Tror jeg må lage et mothold for å få til en fin brett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Framhalssoga om bremsene på denne bilen fortsetter. Hvordan var så 4.de hjulet? Foruten at båndene også her hadde byttet plass så det ved første øyekast greit ut. Synes trommelen så litt rart slitt ut, men tenkte ikke så mye på det før etterpå. Da jeg skulle bytte om båndene ble det en annen historie. Armen for håndbrekket var bare satt på plass. Ingen klips på baksiden, og det virker jo så lenge en ikke bruker bilen. Heldigvis hadde jeg et klips på lager. På begge sidene bak satt den trapesformede skiven oppe dønn fast, så her måtte det varmes for å få den løs. Monterte nye i samme slengen. Så skulle trommelen på plass, men det viste seg at den hadde feil koning på akselen slik at den stoppet 5mm før den var helt inne. Så ut som om det var kontakt hele veien. Så da måtte jeg hente en avlagt en etter bytte til nye på "Gråbein" tidligere. Den er i grenseland slitt men godstykkelsen er grei. Nå er ihvertfall bremsene ok så jeg kan kjøre i nabolaget uten å drepe noen før det blir nye tromler og bånd foran. Da mangler det bare å bare å skifte en støtdemper bak og foringer på Panhardstaget så skal understellet være i orden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I dag skal "Bølla" på sin første tur :-). Dvs tur med Oslo og Akershusavdelingen. Ser ut som en dass, men etterhvert kan en stole på at den skal kunne gå hele turen uten stopp. Det har blitt en gjenganger med denne bilen at alt jeg ser på er utslitt, feilmontert, går i oppløsning av seg selv osv osv. Siste var at ledningen mellom coil og startnøkkel falt av. Armeringen er selvsagt borte, og kableskoen holdt ikke fast ledningen.. Deretter datt en ny ledning lagt opp mellom startmotorinnslaget og tenningslåsen av.. Det var når jeg tilfeldigvis hadde vinduspussermekanismen ute for å bytte en gjennomføring som var defekt at jeg oppdaget dette.
I den forbindelse: Kan noen si meg om det er riktig at vinduspusseren ikke tar å visker bort i venstre hjørnet. På min går armen bare 90 grader. Noe forteller meg at vi har hatt emnet oppe før, men er det forskjellige løsninger for denne bilen (544 12 volt).
Fikk endelig bort lugging i går også. Den lugget ved girskifte, spesielt om en har dratt den litt på giret først. Tenningen var selvsagt feil, men feilen lå i luftfilteret. Var satt på et sportsluftfilter som originalt har hatt en rund tilkobling. Dette var da satt på en Stromberg som står på bilen, men en har da glemt å bore hull for lufting av flottørkammer etc som kommer ut i luftfilteret. Nå er det satt inn et K&N filter med riktig hulling for Stromberg, som kommer fra kommende forgasseroppsett. Jeg vil ha bort et gassoverføringsopplegg som er holdt på plass av strips!. Sånn er det bare!
Turen til jobb gikk ihvertfall bra. Bremser er supre, svetter litt fra påfyllingslokket på motoren selv med slangetilkobling til manifolden, men her er det jo ingen deflektorplate under, så er litt utsatt. Ny pakning må bestilles. Ellers ser jeg at spissingen må justeres en del, men greit å få kjørt den ihvertfall. Har ikke godt av å stå!
Ut på tur aldri sur :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote:I dag skal "Bølla" på sin første tur :-). Dvs tur med Oslo og Akershusavdelingen. Ser ut som en dass, men etterhvert kan en stole på at den skal kunne gå hele turen uten stopp.
Hvordan gikk turen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Greit med en gjennomkjøring kan man si. Gikk fint til Hvervenbukta (Foruten oljedamplukt som vi hadde på hele turen tross sug på manifolden). Der hoppet gasstaget av når vi skulle begynne å kjøre. Heldigvis en kvikkfix på tre sekunder. Er ikke ordentlig låsning i enden så har hoppet av før ved mye gasspådrag. Litt feil spissing merket jeg, men ellers var styringen nå helt fin. Bakakselen virker løs, og den skjelver på clutchen. Må nok ha nye foringer bak. Ingen ulyder fra bakakselen eller girkassen, så det virker bra. Nedre radiatorslange lekker litt. Trodde først det var olje, men har dynket understellet med linolje så lett å tro det er olje når det blir vått. Motoren har noen turtall den ikke liker seg på rundt 80 og 100. Da rister den en del, så enten er det eksosen som lager trøbbel, eller så er det ubalanse i motoren. Heller til det siste av erfaring med resten, og at det er en ulyd i motoren ved gasspådrag (Skjørtebank eller stempelpinnelager). Ellers gikk den fint foruten at den også genererer blårøyk i utforbakke. Skal være skiftet ventiltettinger og stempelringer "så bra ut". Mye jobb til ingen nytte med å sirlig overmale en motor. Det ironiske her er jo at overhalingssett til disse motorene er svært rimelige. Bremsene virket bedre enn i Gråbein, men det kommer nok av at her er det duoservo også bak. osv osv. Men, setene er helt forferdelige, har bare ikke kommet så høyt opp ennå. (Begynte i bånn :-))
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Nå begynner det å bli litt mer artig å kjøre med bilen etter istandsetting og oppgradering av understellet. Fikk justert spissingen noe på søndag, så i går ble det besøk til 445 for en forgasserkveld med litt innslag av en fordelerbytting for 445 og en "drop in" forgasser og tenningsfix. Ser ut som motoren er i ferd med å "trutne" også, da oljelekkasjene blir mindre og mindre.
På besøk hos 445
På besøk hos 445
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Ser ut som motoren er i ferd med å "trutne" også, da oljelekkasjene blir mindre og mindre.
De er nok mindre enn tidligere, men det er fortsatt lett å se hvor du har stått parkert :? :)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Alt er relativt 445 :-). Må bli simmeringer på veiva snart. Kan ikke ha det sånn, så må rydde frem dreiebenken igjen snart.
Jeg har forøvrig lekt meg litt med justeringer av tenning et par timer. Har satt inn en 123 TUNE fordeler slik at jeg kan justere hele kurven. Viktig å kunne gjøre dette når en endrer fra standard oppsett. Forsøker å få motoren til å gå mesg mulig vibrasjonsfritt på alle turtall. Har nå kommet til ca 3000 o/min, men nærmer meg også noe over dette. Fordelen med TUNE er at en kan legge inn tenningspunkter selv, og på den måten optimalisere motoren til slik en liker at den skal gå. En kan da justere med ørsmå step. Tror fortsatt jeg skal legge kurven ned noe over 2500o/min. Virker som B20 skal ha en snillere kurve enn B18. Var gøy å merke at det var mer krefter i lang bratt motbakke mot jobb i dag ihvertfall. Når en får på sporteksos og toforgasserløsning kan dette bli riktig trivelig :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

1-2-3-Tune høres ut som et morsomt alternativ til original fordeler.
Styrer du også vakuum-pådraget, eller har den ikke noe slikt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Styrer også vacuumpådraget ja. Som en tillegsfunksjon kan en da justere under drift i step på 0.1 grad. og derigjennom lage seg en kurve som passer motor og drivstoff. Nyttig for optimalisering på ruller eller landevei. I tillegg kan en gjøre dette for andre drivstoff og kjøreforhold slik at en har to kurver direkte tilgjengelige bare med en bryter på dashbordet. Skal en kjøre på bane vil noen ikke ha innslag av vacuumregulering, og den kan da kuttes ut på ene kurven sammen med en annen innstilling. Smart :-).

Ellers er ikke alltid nytt nytt fikk jeg merke i går.
På vei hjem fra jobb merket jeg at bremsene begynte å trekke litt til ene siden. I tillegg hadde jeg en "klonk" i ene hjulet når jeg kjørte sakte og ikke bremset. Plukket av trommel da jeg kom hjem, men kunne ikke finne noe feil på bremsene overhodet på det hjulet. Det viste seg å være ytre hjullager som tydeligvis har fått seg en knekk på noe vis. Rullene så greie ut og hjulet trillet fint uten belastning, men ved prøving med litt trykk hadde det klare steder hvor det buttet imot. Godt man da har flere på lager...
Syntes girkassen var vel grisete utvendig på denne bilen. Kunne skru ut nivåpluggen med fingrene! I tillegg var det for mye olje på den. Den var imidlertid gammel, så siden bilen var oppe i luften tok jeg like godt å skiftet den. Må bytte bakre gummiforing her også. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan en bil kan være så fullstendig nedslitt over alt uten at den må ha vært en donorbil for en som skulle pusses opp slik at alle defekte og utslitte deler ble satt over på denne bilen. Det er så gjennomført!

Neste blir å få inn mer brukbare framseter. De som sitter her nå er helt J... å sitte i. Så dersom jeg finner noen gode svarte seter fra en tredørs bil, blir det dem som skal inn her. Har et Recarosete liggende fra 80 tallet, men der har jeg ikke "makkeren". Det setet som var med på Krefting møtet i O&A avdelingen forøvrig. Mangler førerstolen her, selv om dette ble brukt som førerstete i en Renault 5 TS jeg hadde for over 30 år siden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote:På vei hjem fra jobb merket jeg at bremsene begynte å trekke litt til ene siden. I tillegg hadde jeg en "klonk" i ene hjulet når jeg kjørte sakte og ikke bremset. Plukket av trommel da jeg kom hjem, men kunne ikke finne noe feil på bremsene overhodet på det hjulet. Det viste seg å være ytre hjullager som tydeligvis har fått seg en knekk på noe vis. Rullene så greie ut og hjulet trillet fint uten belastning, men ved prøving med litt trykk hadde det klare steder hvor det buttet imot. Godt man da har flere på lager...
Alltid bra å ha lager på lager.
Var dette foran der sentermutteren var dratt altfor hardt til?
Reodor57 wrote:Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan en bil kan være så fullstendig nedslitt over alt uten at den må ha vært en donorbil for en som skulle pusses opp slik at alle defekte og utslitte deler ble satt over på denne bilen. Det er så gjennomført!
Mange bare bruker bilen - uten noen form for vedlikehold. Dette ser man faktisk mer og mer av i disse dager, da bilen har blitt en bruksgjenstand du leier i 3 år og så leverer tilbake. Det er mye rart som leveres tilbake....
Din bil er jo litt mer enn 3 år, og kan ha gått for lut og kaldt vann i årevis.
Godt at den bilen fant akkurat deg!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tror bilen har godt av å komme hit ja. Ì dag ble det foreløpig nytt motorfeste på girkassa. Så har jeg renset radiatoren i samme omgang som jeg tok av registerdekselet. Der var det ikke pakning og filtringen var gammel og med splitt. Har nå dreid det opp og satt i simmering. Neste blir å vurdere om jeg skal bruke felgene jeg har kjøpt. De viser seg å være 8 tommer brede og ikke 7. Det gjør at de med litt masering kan de passe foran. Bak går det i front med samme masering, men bak må bakskjermen ut 6cm, og det blir drøyt! Med slette sider hadde sikkert gått bra, men PVn buer inn bak..
Litt bred?
Litt bred?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply