Litt lite Volvo i det siste, men holder på med en B4B-motor. Originalen var oppborret til maks og var i tillegg slitt 0,3 mm. Så det var det. Vurderte å borre opp til B16-diameter, men det var bare 4 mm godstykkelse igjen i sylindrene, så det skar seg. Sjekket ut en annen fra en 53-modell, men der var oljekanalene annerledes og med en annen kamaksling. Den var moden for boring. Skulle hatt tak i en B4B hvor det kun trengs honing, da stemplene er så forferdelig dyre! Har en på hånd, men den er langt unna.....
Så i mellomtiden tok jeg en runde på VW Camperen, som skal til EU-kontroll snart. Der fant jeg rust i traversen eller frontstykket på begge sider. Det var nok laget av billigstål, da det var mye rust på hver side. Den delen frontstykket satt mot var ikke rustet, og det var tydelig av en annen materialkvalitet, da dette ligger inntil hverandre i på samme sted. Mistenkte at de hadde fått tak i noe fra en konkurrerende tysk bilprodusent, som er kjent for å ruste. Men jeg skar ut og lagde nye deler til hver side, nærmest på frihånd, da forhandleren var utsolgt på slike deler (he he)... Fort å gæli, kan man si, men så er dette usynlig bak støtfangeren og det viktigste er jo at det er tett, slik at ikke "rustjegerne" på EU begynner å bry seg. Og så er dette en bruksbil. På en veteranbil av type Volvo ville jeg nok brukt to dager på jobben? Hadde også lekkasje på eksosanlegget framre del. Helt merkelig, da jeg fikset det for fem år siden? Det var nok også laget av billigstål det jeg satte inn? - omgivende deler var rustfritt! Men så gjorde jeg også noe forferdelig, slagloddet et styreservorør!

Ville ikke vente på å bestille nytt, da det lakk. Nå ble det tett. Brukte den fine Castrolin messing slaglodden, som jeg har brukt i årevis. Den fløyt så pent ut av det var nesten et mirakel. Bygde opp et tykt lag og hvis det begynner å lekke må det være noe mystisk!?
Vell vell godt å få tettet her og der...

bygde opp fra bunn med en "bunnplate" - droppet de store runde luftehullene, og tror jeg får godt med beskyttelse inni likevel. På enden skal det to bolthull og festebolter

Dette hjalp, syns jeg...

Så i dag skal jeg slipe vekk overflaterust på resten, grunne med sinkgrunning (forsinke rusten) og så male med gammeldags god oljemaling av type kvalitetsmaling fra Star malingsfabrikk. Skipsmaling heter det visst? Den er seig og gir et godt beskyttende lag, på linje med epoxymaling fra BT. Brukte den på en jernport for mange år siden, og den sitter!