Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: Torbo2s Duett

Innlegg automania » Ons 22 Nov 2017 15:42

hei mange som kjorer elbil bryr seg ikke om miljoet kun bompenger , gratisparkering og bruk av kolektivfila og det er somregel bil nr 2 eller 3 som er kjopt kun for og nyte godene les litt om miljoregnskaet nar du skal kjore langkjoring med hybrid sa blir du skremt.tenk litt pa oss som ikke bor I sentrum og kun har 2 busser om dagen ingen tebane trikk eller tog siste buss er fredag kl 1600 neste er mandag kl 0700 vi kan ikke velge.Dette var en avsporing men reflekter over saken bedre og kjore gammel Volvo .Ha en gad dag'
automania
 
Innlegg: 38
Registrert: Tor 06 Okt 2011 21:17

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 22 Nov 2017 17:41

Reodor57 skrev:Det man gjør er å pøse ut store mengder CO2 for å produsere nye biler! Men, noe skal man vel leve av, så får en bare drite i miljøet.
Tror nok CO2 regnskapet til de av oss som vedlikeholder gamle biler er vesentlig bedre enn til de som f.eks. kjøper ny elbil.
Jeg tror de færreste som kjører rundt i en elbil tenker på miljøet. Det er kun driftskostnadene som teller.
Nok om det. Vi vedlikeholder ihvertfall våre biler og har lavt CO2 avtrykk ved det. Burde ha blitt støttet av WWF.


Du er inne på noe her! Ikke alle ser på hele regnestykket, men helst på egne kostnader.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 22 Nov 2017 17:44

automania skrev:hei mange som kjorer elbil bryr seg ikke om miljoet kun bompenger , gratisparkering og bruk av kolektivfila og det er somregel bil nr 2 eller 3 som er kjopt kun for og nyte godene les litt om miljoregnskaet nar du skal kjore langkjoring med hybrid sa blir du skremt.tenk litt pa oss som ikke bor I sentrum og kun har 2 busser om dagen ingen tebane trikk eller tog siste buss er fredag kl 1600 neste er mandag kl 0700 vi kan ikke velge.Dette var en avsporing men reflekter over saken bedre og kjore gammel Volvo .Ha en gad dag'


Noen bør være glad for at andre betaler bompengene for dem!
Ser at elbilsatsingen er direkte urettferdig. Hvor mange kan velge elbil?
Selv i storbyene er det bare en liten del som kan få ladet som eks.
Det er hundre ting her som burde belyses mer....
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Lør 25 Nov 2017 21:55

Det ble litt sveisin av kanaler i dag. Ni skreddersydde deler kom på plass. Bilde

Mellom de ytterstalagene stakk jeg inn en sinkplate. Og så ble det sprayet litt sink i den faste skjøten som skal fylles med elastisk fugemasse.

Litt lakk på bakstussen måtte også til.
Bilde
Lakk fra Lamberseter Billakkering - utrolig lett å jobbe med.
Håper ikke de slutter å selge den?

Må jo trene til jeg skal lakkere duetten! ?
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 00:12

Feil bil, men jeg øver meg litt på denne...
Bytter hjulbuer og dette hjørnet nederst.

Rustent hjørne
Bilde

Ny bit skal inn
Bilde
Den passet jaggu meg.

Deler til salgs - pent brukte...
Bilde
Nå: Sparklet, grunnet og lakkert.
Tok nesten hele siden på bilen. Det ble helt ok.
Slik som høyre siden jeg tok forrige dagen. Orket ikke ta bilde i dag, da det var litt ufin lukt i garasjen, men høyre siden ble slik.
Bilde
Lakket opp til dørhåndtakene på andre siden, da venstre skyvedør var lakket med en vannvittig dårlig lakk før min tid. Umulig å få glansen til å var mer enn en måned.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Nov 2017 00:49

Delene du viser frem har jeg hatt mengder av på Duetten. Sikkert flere med Duett som kjenner seg igjen. Hvordan sveiset du? Butt i butt eller overlapp. Resultatet ble strøkent ihvertfall :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Tir 28 Nov 2017 07:26

Dette blir kjempefint!
Bruker du en 2K sparkel før grunning og lakk?
Eller har du først grunning, så sparkel, så grunning og så lakk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5479
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 12:45

Reodor57 skrev:Delene du viser frem har jeg hatt mengder av på Duetten. Sikkert flere med Duett som kjenner seg igjen. Hvordan sveiset du? Butt i butt eller overlapp. Resultatet ble strøkent ihvertfall :-).


Godt å få bort råttenskapen! Sveiset butt i butt.
Bilde
"Kunne ikke gjort det bedre selv..."
Innover i den tredelte kanalen ble det helsveis, da den er til dels bærende. Ellers to cm-ers sveiser og noe kortere tett i tett der det kun skulle sitte smmen.
Hjulbuene kunne jeg nok hatt i overlapp, men da jeg klippet vekk de gamle var det godt gods å sveise i, så da var det bare å klippe til noen buer som smatt rett inn. Kaste dem etterpå, så de kom ikke med på bildet.Altså ikke til salgs.
Av en eller annen grunn var de bakre høyre hjulbuen uten skavanker! Tenker ikke å ta den av for å sjekke nærmere, da den ga god lyd da jeg banket på den. Og jeg banket hardt. Slipte ned for å sjekke, men det var ok. Merkelig...?
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Nov 2017 12:53

Bruker da MIG sveis? Har sett at det brukes TIG med puls også på tynnplate, men det krever en god del rengjøring. Sveisekurset vi hadde i fjor på ÅS, der brukte de ikke TIG på tynnplate, men ser egentlig ikke hvorfor. En vil jo der ha en mye mer kontroll på tilsatsmaterialet slik at en slipper å slipe så mye. Selv har jeg bare brukt MIG til nå, men det er fristene å bruke TIG da det ikke spruter sånn...
Uansett pen jobbing!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 13:01

445 skrev:Dette blir kjempefint!
Bruker du en 2K sparkel før grunning og lakk?
Eller har du først grunning, så sparkel, så grunning og så lakk?



Jeg bruker litt av hvert. Glassfiberstålplast der det er litt ujenvnt og for å tette sprekker. Den fra Plastic Padding er tett og klistrete, så den kan gå rett på stålet. Ok å slipe, men sparkel er selvfølgelig lettere. Ellers har jeg brukt 2K-grunning før finsparkling. Her brukte jeg 1K og mye varme for å spare tid.
Trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg klarte meg med en omgang sparkel. Hadde både filler og grunning, men det holdt med grnning.
Den lakken jeg fikk blandet hos Lamberseter Billakkering var så fin at jeg ble helt imonert.
Kjøpelakker på boks er bånn i bøtta, men det fins unntak der også, ifølge en svenske jeg snakket med nettopp. Noen har utviklet seg og sine produkter, men jeg må se på det en annen gang. Bilde
Den buen øverst skal være der da den går mot den nye hjulbuen, det var ikke et uhell. Frihåndsbevegelser i skrustikka, og litt flaks, så passet den. Litt mye stål (Norsk Stål) nederst, men det kuttet jeg av etter at delen var sveist på, siden noen sikkert vil måle med millimetermål ved evt. salg/kjøp av bilen?
Det ble litt tynn lakk under kanalene, så der måtte jeg legge på ekstra. Skulle vel begynt der, når jeg tenker meg om, men jeg ble så ivrig for å se resultater på de store vanskelige flatene. Det ble tre lag lakk, fire på de reparerte feltene. Så jeg tror det bør holde en stund. Så er det å få på rustbeskyttelse på baksiden av sakene.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 13:14

Reodor57 skrev:Bruker da MIG sveis? Har sett at det brukes TIG med puls også på tynnplate, men det krever en god del rengjøring. Sveisekurset vi hadde i fjor på ÅS, der brukte de ikke TIG på tynnplate, men ser egentlig ikke hvorfor. En vil jo der ha en mye mer kontroll på tilsatsmaterialet slik at en slipper å slipe så mye. Selv har jeg bare brukt MIG til nå, men det er fristene å bruke TIG da det ikke spruter sånn...
Uansett pen jobbing!


Jeg har jo TIG, men den har hittil blitt til annen eksperimentering på arbeidsbenken og sveisebordet. Den er følsom for rene sveisefuger og jeg kan ikke tenke meg å sveise under med TIG, da måtte jeg øvd meg grundig først. Men nå først TIGen sveiser og alt stemmer så du verden så fint det blir.

På grunn av mange C-moment med kroppen i alle stillinger ble de MIG/MAG.
Med tanke på utgangepunkter her på verste greia, så kan jeg vel si at det fungerte veldig bra. Fikk lange gode fuger nesten uten gjennombrenning. Sterkt som fy virker det som.
Før:
Bilde
Etter:
Bilde
Litt av et puslespill her...
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Nov 2017 13:30

Resultatet blir unektelig bra uansett :-). KAn også anbefale lakken fra Lambertseter. Den har jeg brukt mye. Har også lakkert ting i huset i matchende farge med vegger og det stemmer på en prikk. Selv det de har laget på spayboks til meg. Opplever ofte at lakk på sprayboks har lett for å sige fordi lakken er for tynn og dysa feil. Dette selv om jeg alltid har et syltynt lag første gang jeg sprayer. Lambertseterlakken virker tykkere og flyter bedre :-). Skal snart få de til å lakke en prøve på PVn for å se om de har truffet fargen når de scannet den. Blir hellakkering på den over på nyåret..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 13:44

Reodor57 skrev:Resultatet blir unektelig bra uansett :-). KAn også anbefale lakken fra Lambertseter. Den har jeg brukt mye. Har også lakkert ting i huset i matchende farge med vegger og det stemmer på en prikk. Selv det de har laget på spayboks til meg. Opplever ofte at lakk på sprayboks har lett for å sige fordi lakken er for tynn og dysa feil. Dette selv om jeg alltid har et syltynt lag første gang jeg sprayer. Lambertseterlakken virker tykkere og flyter bedre :-). Skal snart få de til å lakke en prøve på PVn for å se om de har truffet fargen når de scannet den. Blir hellakkering på den over på nyåret..


Kan støtte deg i at de boksene de "pumper opp" på L.B. er supre! Som å sprøyte med proffutstyr. Jeg har det også, men det er litt styr å rigge opp til småarbeider, og så mangler jeg trening.
Jeg lagde forresten min første sprayboks for 50 år siden og fyllte en stor boks med lakk og trykkluft via en påloddet sykkelventil. Ned på bensinstasjonen og fyllte opp og klarte akkurat å lakke en motorsykkeltank, før trykket forsvant. Det var den gang man lagde lekene selv. Spraytuten tok jeg fra en hårsprayboks osv. Det var den gangen bensinen kostet en krone ca. og fiskerne - inkludert min far brukte enda billigere "traktorbensin" til båten.
Og en sak ang traktorbensin: Turtallet steg og båden gikk bedre med den! Den forklaringen tar jeg ikke nå! Ikke troverdig det helelr for mange, men det kan bevises. Selv kjørte jeg en Renault med 50% parafin i bensin-rasjoneringstiden. Litt tregere å starte, men ellers gikk den i 100+.
Kan ikke fortelle flere historier nå, da ungdeommen neppe vil tro på all galskapen.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester