esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Så ikke bra ut den gearkassa der. :cry:
Men imponert over at du har klart å få ut såpass store deler. Gjennom avtappinga?
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da er bilen nysmurt rund baut. Denne gangen hadde jeg vært litt proaktiv, å et diverse utvalg av nye smørenipler var innkjøpt på forhånd. Totalt ble 6 stk. erstattet med nye, hovedsakelig i forstilling. Rikelig med lakk, karosserimasse etc. har medført at ikke alle var like velvillige til å ta imot ny grease.

Fikk også byttet jordingskabel mellom startmotor og karosseri, denne begynte å bli noe puslete. Samtidig byttet jeg foringen på pedaloverføring til kobling (clutch), dette for å unngå at det samme skjer med denne bilen som det gjorde på PV'n (hadde passet dårlig nå). Når man ser på foringen som satt på, så var det i allefall ikke for sent å bytte den :wink:

Image


I dag tok jeg også noe av bilpleieutstyret i bruk igjen, men da i en litt utradisjonell bruk. Hadde nemlig en "doserer" som jeg fant ut måtte passe ypperlig til smøring av blant annet fordeler, og det fungerte bare helt knall! :D

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:57, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

G.Larson wrote:Så ikke bra ut den gearkassa der. :cry:
Men imponert over at du har klart å få ut såpass store deler. Gjennom avtappinga?
Den har nok sett sine beste dager ja. Men krysser fingrene for at den holder i allefall en helg til, hvis ikke blir det bilberging i en av dalene (*bank i bordet). Den har som nevnt ikke endret seg nevneverdig så lenge jeg har hatt bilen.

Ansiktsuttrykket var vel mer som :shock: Men ja, de kom ut gjennom avtappingen. De fleste hang fast i magneten på pluggen, men den største fant jeg i oljetrauet. Flushet også gjennom med en del olje, samt satte trykk på, før ny girolje ble fylt på.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

esk1ld wrote:Og sist men ikke minst så valgte Ctek-laderen min å ta kvelden i kveld. Fylte opp nybatteriet med batterivann og skulle sette det på lading, hva skjer, ingenting. Det er helt dødt i den temmelig nye Ctek-laderen...Dette ser meg ut til å bli en flott sesong :shock:
Dette viser seg vel å ikke stemme allikevel. Etter litt undersøking så viser det seg at slike nye elektriske ladere ikke "klarer" å kjøre opp et batteri som er helt tomt, latterlig spør du meg... Testet laderen på batteriet som står i bilen, for litt vedlikeholdslading, og der virker den som normalt. Får vel sette nybatteriet i bilen, og starte opp ved hjelp av startkabler fra det gamle batteriet plassert på siden, det burde vel gå?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Sett startkabler fra det gamle i bilen til det nye i et par minutter så fungerer laderen tenker jeg :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Apropos fusking og tenningsproblematikk så ser dette ut til å være på rett vei. Satte i de nye pluggene for å ha testet dette, men det hjalp ikke nevneverdig. Kondensator ble også byttet, synes kanskje den ble noe bedre, men langt i fra bra. Stift ble justert i går, og det ble en hel del bedre da, men tydeligvis ikke nok. I dag hadde jeg besøk i garasjen, egentlig for å prøve med andre pluggledninger, fordelerlokk osv. for å begynne å eliminere, men fikk samtidig hjelp til å se på bl.a. stift av en som er litt bedre enn meg til å stille inn slikt. Det ble ganske bra etter dette, så hovedsakelig kan vi vel konkludere med at det er stift som det har vært feilstilling på. Nå gjenstår det litt finjustering på bl.a. forgasser. Litt forundret over at den (les:bilen) ble merkbart dårligere etter hvert som siste helgs tur ble gjennomført. Var en stund usikker på om jeg kom meg helt hjem :?

I morgen får vi ta en prøvetur å høre etter nevnte ulyd, sjekke "innstillinger" osv. Har vel egentlig falt bort fra mistanken mot bendix-drevet, det "kan ikke" være dette når jeg tenker om. Kan ulyden ha kommet fra forgasser? Lite smurning eller lignende der, noen som har erfart det? Bare tenkter høyt.

Samtidig har jeg forsøkt å feilsøke litt på lysproblematikken også. I år, som i fjor (nesten tradisjon) så er jeg uten hovedlys igjen. I fjor kom de brått tilbake på egenhånd. I år har de tatt ferie igjen. Prøvde med en annen lysbryter jeg har liggende, og det er akkurat likt på denne, så da har jeg egentlig eliminert ut denne foreløpig. Park-, blink-, skilt- og bremselys fungerer som normalt framme/bak. Fjernlys er også ok.

Til slutt prøvde jeg et tips lært av Amazondoktoren i fjor høst (se videolink under). Dette problemet har vært tilstede flere ganger på varmeapparatreguleringen på pickup'n,

Amazondoktoren viser ting han kan på Youtube
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Sett startkabler fra det gamle i bilen til det nye i et par minutter så fungerer laderen tenker jeg :-).
Det samme sa Auto-Elektro som vi kjøpte laderne hos, men med 12V-batteriet og laderen på Amazonen så fungerte ikke dette (har ikke prøvd med 6V-batteriene ennå).
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:
Reodor57 wrote:Sett startkabler fra det gamle i bilen til det nye i et par minutter så fungerer laderen tenker jeg :-).
Det samme sa Auto-Elektro som vi kjøpte laderne hos, men med 12V-batteriet og laderen på Amazonen så fungerte ikke dette (har ikke prøvd med 6V-batteriene ennå).
Hvis du gjør som Reodor sier og tar startkabler fra det ene til det andre en stund, så har du nok fått inn en del strøm i det nye batteriet.
Deretter kan du jo koble det gamle og nye i serie, og sette på en litt kraftig 12-volts lader på den pakken?
Dette er bare en tanke, men vet ikke om det er noe uforsvarlig i dette, så bruk hodet selv 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Kom til å tenke på en ting. Nye batterier skal være tørrladet til omtrent 90% fullt og ikke tomt. Du har fylt på syre og ikke vann på det?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Jeg har ikke gjort noe forsøk med mitt batteri ennå. Men får man kjøpt batterisyre noen plass da?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Batterisyre skal de ha det en selger batterier. Vet Biltema fyller en del av sine batterier selv, men bilverksteder kan også ha. Skulle tro at de kan ha det i store butikker som selger utstyr til fiskeflåten oppe hos dere. De bruker jo ikke vedlikeholdsfrie batterier akkurat.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Du skal ikke si det, om bord hos oss så har vi vedlikeholdsfrie batteri på både nødbatterier, radiobatterier etc., en lettelse å ha det. Men ja, får stikke innom et verksted e.l. å høre om det er mulig å få fylt opp. Hadde de solgt batterier med gammelt utseende lokalt, så hadde det nok vært kjøpt lokalt også...Batteriet som står i bilen ble kjøpt nytt i fjor, så ingen hast med å bytte det.

Hadde bilen på prøvetur i dag, og girkassen er i allefall ikke blitt verre etter oljebytte. Dog er det litt rykking/fusking på bilen i 3-4 gir ved pådrag, mer som smånykking, og den skyter ikke på samme måte som før.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Prøv først å skru blandingsskruen (messing) en 1/4 runde ut. Hjelper ikke det skru den inn igjen. Neste er å sjekke membranen som sitter på siden av forgasseren. Lokk med tre skruer og en fjær inder lokket. Membranen må være hel og fleksibel, samt at anleggsflaten på hullet på baksiden må være plan. Trenger ikke å være 100%rett men må være plan.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Får gå over forgasseren en runde over helgen. Det blir ikke tur til Lom og Flåklypa Grand Prix med bilen i helgen (dvs. tur blir det, men da som passasjer i Amazon). Tar rett og slett ikke sjansen på å kjøre på tur med bilen slik som den oppfører seg nå...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Fusking ved pådrag tyder på dårlig gnist. Nye plugger har som regel 0,7mm åpning. Den skal være 0,6. Ta også og ohm tennpluggledningene. Det kan være brudd selv om det er kobber ledning innvendig.
Sjekk også jordingen mellom karosseri og batteri siden du ikke har standard Kobling mellom batteri og tilkoblingsskruen ved siden av panserlåsen. Dårlig jording kan gi merkelige utslag.
Vedr lyset. Siden dette er en 1959 modell så kan det være at den har en ekstra sikringsboks. Den står på venstre innerskjerm omtrent ved skjøten mellom innerskjerm og frontstykket. Vet noen utgaver i 1958 og 1959 hadde dette inkl min Duett. Sikringsboksen inneholder 4 sikringer. To for nærlys og to for fjernlys. Fant ikke noe bilde av din bil, men legger ved ett fra min.
Ekstra sikringsboks
Ekstra sikringsboks
Sjekk også fotbryteren for nær og fjernlys.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply