Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ikke verst
Last edited by Torbo2 on Sat 18 Jun 2016 14:47, edited 2 times in total.
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Torbo2s Duett

Post by automania »

Stemme av gitt
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Nei nå var det stille her! Planene i dag er å rydde, inne og ute. Skrekkelig!
Men litt mer hyggelig: Vaske Duetten og stille på veterantreff i Mellerud kl 1800 i dag. Greit med treff så får man vasket og ryddet i bilen også!
Og så var det de andre prosjektene da. Skal lage en "Tool post grinder", vet ikke hva det heter på Norsk, men det er en slipemaskin til dreiebenken.
Har fått tak i kulelagre, motor og aksling. Slipt til fundament og dreid kulelagerholdere. Men hvordan feste dem til fundamentet uten at ting blir skjevt?
Skru eller sveise?
Image
vell vell så stoppet det opp litt....
Det skal sitte to lagre og en ksling i de to ringene. Motor skla festes til jernstykket og den skal kunne monteres både u stålholderen og direkte til "tool posten".
Den skal bli i nærheten av denne:
Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Kanskje en av grunnene til at det har blitt brukt et rør til akslingen på den ferdig modellen?. Men, det kan kanskje være løsningen også? Dvs spenne fast et rør inni ringene slik at de blir mest mulig på linje. Jo større rørdiameter jo bedre.. En annen metode er et tykt gjengestag med to motgående koner som spenner fast ringene i hver ende. Bare en idé. Selv har jeg tenkt å lage feste for en turtallsregulerbar vinkelsliper til samme formål. Kanskje ikke 100% stabil i akselen i forhold til dette, men det vil tiden vise.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Enig, et passende rør ville vært bra. Men jeg fant ikke noe som passet i "reservedlslageret".
Men jeg hadde en jernklump som jeg dreide ned til aktuell dimensjon, 40 mm og med den inni fikk jeg sveiset ringene på linje. Mulig jeg må ta en "fineadjust", men jeg tror det går bra?
40 mm styring:
Image

Ferdig fundament:
Image

Aksling på vei:
Image

Akslingen er forreten fra en Renault Dauphine bakaksling. Nydelig stål!
Lett å skjære i, som smør. Snakker om reint stål!
Tror neppe det er snakk om resirkulert her...
Last edited by Torbo2 on Wed 29 Jun 2016 21:04, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så var det bare å ordne med ei reim og og et feste for motoren.
Image

Men hvordan feste motoren? 20 mm hull i braketten...
Må bare si at stålet i den Renaultakslingen var laget av purt/rent stål - det reneste og fineste ståle jeg har dreid i.

I går så jeg forresten en rar Duett!
Image
Alt det tekniske er fra en Duett, som hjuloppheng og motor.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Skal du "bare" ha slipeskive i enden, eller en chuck til bor og diverse?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg har planer om en chuck også. Jeg har tatt vare på en chuck fra en oppbrent drill som kan brukes. Men først skal jeg prøve ut skipeskiva. Da kan jeg slipe herdede ting til hundredels nøyaktighet.
He kunne egentlig satt på chuck med det samme og hatt flere muligheter, men nå hadde jeg denne skiva som er for liten til benksliper o.a. Og så blir nøyaktigheten bedre med skiva rett på akslingen.
Kilerem-hjulet fikk jeg fra deg 445, men da så det ut som et jernstykke. Motoren kjøpte jeg i Rönneby i fjor.
Jernstykket er fra et treningsapparat. Lagrene er fra Biltema 17/40 mm.
Motorfestet skal bli helt spesielt! Men nå skal jeg snart ta meg sammen og skru litt på Duetten.
Den fikk forresten masse oppmerksomhet for to dager siden på treff i Mellerud. En kar lurte fælt på hva jeg hadde skrudd fast til topplokket. Hva skal en aluskinne fra en Toyota ha for oppgave på et gammelt støpejernstopplokk?
Mellerud på tirsdag:
Image
Legg merke til fargen i forgrunnen. Det er min nye favorittfarge.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:En kar lurte fælt på hva jeg hadde skrudd fast til topplokket. Hva skal en aluskinne fra en Toyota ha for oppgave på et gammelt støpejernstopplokk?
Det er selvfølgelig for å få den berømte Toyota-driftssikkerheten på plass i våre gamle motorer 8)

I tillegg kan det jo ha noe med varmeskjold/fordeling/beskyttelse å gjøre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, men ikke for mye. Må jo ha litt å gjøre også....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Måtte bare gjøre ting ferdig:
Flotte stjerneskudd:
Image
Feste for motoren:
Image
- Påmontert:
Image
Testsliping:
Image
Testprodukt _ kryssbolt/stempelbolt:
Image
Volvo selvfølgelig - klar for polering.....
Hvis det blir mye bruk for denne, må jeg investere i en finere skive.
Ville bae finne ut om det gikk å få alget en slik av skrapstål. Vil nok aldri tjene den inn, men greit å ikke stå fast uten riktig verktøy. Det kan jo dukke opp en gammel båtmotor som trenger hjelp?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Dette var kjempelekkert!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Greit verktøy til bremsetromler og skiver også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, det vil jeg tro. I alle fall skiver, ellers til tromle må jeg få tak i en slipeskive med forsenket innfesting.
Så hvis du har en slik i samlingen, kjøper jeg gjerne. Eller at du får to slipte tromler bytte?
Tenkte å prøve meg på en ventil i dag?
(når jeg er ferdig med å gå på tur, vakse opp, rydde osv.) - må komme meg på plussiden...
Ikke den raskeste løsningen, men jeg bruker en styring med et spor i på langs og firebakket chuck som jeg justerer på hundredelen, så skal det bli så nøyaktig som jeg vil ha det...

Når jeg ser nærmere på overflaten på den slipte kryssbolten, ser det ganske vellykket ut!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Vedr ventiler, så har jeg nå renset og smurt opp ventilslipemaskinen slik at den virker. Den har muligheter for våtsliping også selv om jeg ikke har tatt det i bruk. Slipte en ventil som ble grei selv om skiva nå begynner å bli slitt. Ser ut som standard stein er 127mm i dia og med kun 60 grit. Fristene å få tak i en diamantskive med tilsvarende dia. Erfaringen min er at det gir mindre varme, men det kan bare være subjektivt. Vippearmsliping med diamantskive på dreiebenken ble ihvertfall helt supert uten smøring og varmgang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply