Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Ikke verst
Last edited by Torbo2 on Sat 18 Jun 2016 14:47, edited 2 times in total.
Re: Torbo2s Duett
Stemme av gitt
Re: Torbo2s Duett
Nei nå var det stille her! Planene i dag er å rydde, inne og ute. Skrekkelig!
Men litt mer hyggelig: Vaske Duetten og stille på veterantreff i Mellerud kl 1800 i dag. Greit med treff så får man vasket og ryddet i bilen også!
Og så var det de andre prosjektene da. Skal lage en "Tool post grinder", vet ikke hva det heter på Norsk, men det er en slipemaskin til dreiebenken.
Har fått tak i kulelagre, motor og aksling. Slipt til fundament og dreid kulelagerholdere. Men hvordan feste dem til fundamentet uten at ting blir skjevt?
Skru eller sveise?
vell vell så stoppet det opp litt....
Det skal sitte to lagre og en ksling i de to ringene. Motor skla festes til jernstykket og den skal kunne monteres både u stålholderen og direkte til "tool posten".
Den skal bli i nærheten av denne:
Men litt mer hyggelig: Vaske Duetten og stille på veterantreff i Mellerud kl 1800 i dag. Greit med treff så får man vasket og ryddet i bilen også!
Og så var det de andre prosjektene da. Skal lage en "Tool post grinder", vet ikke hva det heter på Norsk, men det er en slipemaskin til dreiebenken.
Har fått tak i kulelagre, motor og aksling. Slipt til fundament og dreid kulelagerholdere. Men hvordan feste dem til fundamentet uten at ting blir skjevt?
Skru eller sveise?
vell vell så stoppet det opp litt....
Det skal sitte to lagre og en ksling i de to ringene. Motor skla festes til jernstykket og den skal kunne monteres både u stålholderen og direkte til "tool posten".
Den skal bli i nærheten av denne:
Re: Torbo2s Duett
Kanskje en av grunnene til at det har blitt brukt et rør til akslingen på den ferdig modellen?. Men, det kan kanskje være løsningen også? Dvs spenne fast et rør inni ringene slik at de blir mest mulig på linje. Jo større rørdiameter jo bedre.. En annen metode er et tykt gjengestag med to motgående koner som spenner fast ringene i hver ende. Bare en idé. Selv har jeg tenkt å lage feste for en turtallsregulerbar vinkelsliper til samme formål. Kanskje ikke 100% stabil i akselen i forhold til dette, men det vil tiden vise.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Torbo2s Duett
Enig, et passende rør ville vært bra. Men jeg fant ikke noe som passet i "reservedlslageret".
Men jeg hadde en jernklump som jeg dreide ned til aktuell dimensjon, 40 mm og med den inni fikk jeg sveiset ringene på linje. Mulig jeg må ta en "fineadjust", men jeg tror det går bra?
40 mm styring:
Ferdig fundament:
Aksling på vei:
Akslingen er forreten fra en Renault Dauphine bakaksling. Nydelig stål!
Lett å skjære i, som smør. Snakker om reint stål!
Tror neppe det er snakk om resirkulert her...
Men jeg hadde en jernklump som jeg dreide ned til aktuell dimensjon, 40 mm og med den inni fikk jeg sveiset ringene på linje. Mulig jeg må ta en "fineadjust", men jeg tror det går bra?
40 mm styring:
Ferdig fundament:
Aksling på vei:
Akslingen er forreten fra en Renault Dauphine bakaksling. Nydelig stål!
Lett å skjære i, som smør. Snakker om reint stål!
Tror neppe det er snakk om resirkulert her...
Last edited by Torbo2 on Wed 29 Jun 2016 21:04, edited 1 time in total.
Re: Torbo2s Duett
Så var det bare å ordne med ei reim og og et feste for motoren.
Men hvordan feste motoren? 20 mm hull i braketten...
Må bare si at stålet i den Renaultakslingen var laget av purt/rent stål - det reneste og fineste ståle jeg har dreid i.
I går så jeg forresten en rar Duett!
Alt det tekniske er fra en Duett, som hjuloppheng og motor.
Men hvordan feste motoren? 20 mm hull i braketten...
Må bare si at stålet i den Renaultakslingen var laget av purt/rent stål - det reneste og fineste ståle jeg har dreid i.
I går så jeg forresten en rar Duett!
Alt det tekniske er fra en Duett, som hjuloppheng og motor.
Re: Torbo2s Duett
Skal du "bare" ha slipeskive i enden, eller en chuck til bor og diverse?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Jeg har planer om en chuck også. Jeg har tatt vare på en chuck fra en oppbrent drill som kan brukes. Men først skal jeg prøve ut skipeskiva. Da kan jeg slipe herdede ting til hundredels nøyaktighet.
He kunne egentlig satt på chuck med det samme og hatt flere muligheter, men nå hadde jeg denne skiva som er for liten til benksliper o.a. Og så blir nøyaktigheten bedre med skiva rett på akslingen.
Kilerem-hjulet fikk jeg fra deg 445, men da så det ut som et jernstykke. Motoren kjøpte jeg i Rönneby i fjor.
Jernstykket er fra et treningsapparat. Lagrene er fra Biltema 17/40 mm.
Motorfestet skal bli helt spesielt! Men nå skal jeg snart ta meg sammen og skru litt på Duetten.
Den fikk forresten masse oppmerksomhet for to dager siden på treff i Mellerud. En kar lurte fælt på hva jeg hadde skrudd fast til topplokket. Hva skal en aluskinne fra en Toyota ha for oppgave på et gammelt støpejernstopplokk?
Mellerud på tirsdag:
Legg merke til fargen i forgrunnen. Det er min nye favorittfarge.
He kunne egentlig satt på chuck med det samme og hatt flere muligheter, men nå hadde jeg denne skiva som er for liten til benksliper o.a. Og så blir nøyaktigheten bedre med skiva rett på akslingen.
Kilerem-hjulet fikk jeg fra deg 445, men da så det ut som et jernstykke. Motoren kjøpte jeg i Rönneby i fjor.
Jernstykket er fra et treningsapparat. Lagrene er fra Biltema 17/40 mm.
Motorfestet skal bli helt spesielt! Men nå skal jeg snart ta meg sammen og skru litt på Duetten.
Den fikk forresten masse oppmerksomhet for to dager siden på treff i Mellerud. En kar lurte fælt på hva jeg hadde skrudd fast til topplokket. Hva skal en aluskinne fra en Toyota ha for oppgave på et gammelt støpejernstopplokk?
Mellerud på tirsdag:
Legg merke til fargen i forgrunnen. Det er min nye favorittfarge.
Re: Torbo2s Duett
Det er selvfølgelig for å få den berømte Toyota-driftssikkerheten på plass i våre gamle motorerTorbo2 wrote:En kar lurte fælt på hva jeg hadde skrudd fast til topplokket. Hva skal en aluskinne fra en Toyota ha for oppgave på et gammelt støpejernstopplokk?
I tillegg kan det jo ha noe med varmeskjold/fordeling/beskyttelse å gjøre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Ja, men ikke for mye. Må jo ha litt å gjøre også....
Re: Torbo2s Duett
Måtte bare gjøre ting ferdig:
Flotte stjerneskudd:
Feste for motoren:
- Påmontert:
Testsliping:
Testprodukt _ kryssbolt/stempelbolt:
Volvo selvfølgelig - klar for polering.....
Hvis det blir mye bruk for denne, må jeg investere i en finere skive.
Ville bae finne ut om det gikk å få alget en slik av skrapstål. Vil nok aldri tjene den inn, men greit å ikke stå fast uten riktig verktøy. Det kan jo dukke opp en gammel båtmotor som trenger hjelp?
Flotte stjerneskudd:
Feste for motoren:
- Påmontert:
Testsliping:
Testprodukt _ kryssbolt/stempelbolt:
Volvo selvfølgelig - klar for polering.....
Hvis det blir mye bruk for denne, må jeg investere i en finere skive.
Ville bae finne ut om det gikk å få alget en slik av skrapstål. Vil nok aldri tjene den inn, men greit å ikke stå fast uten riktig verktøy. Det kan jo dukke opp en gammel båtmotor som trenger hjelp?
Re: Torbo2s Duett
Dette var kjempelekkert!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Greit verktøy til bremsetromler og skiver også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Torbo2s Duett
Ja, det vil jeg tro. I alle fall skiver, ellers til tromle må jeg få tak i en slipeskive med forsenket innfesting.
Så hvis du har en slik i samlingen, kjøper jeg gjerne. Eller at du får to slipte tromler bytte?
Tenkte å prøve meg på en ventil i dag?
(når jeg er ferdig med å gå på tur, vakse opp, rydde osv.) - må komme meg på plussiden...
Ikke den raskeste løsningen, men jeg bruker en styring med et spor i på langs og firebakket chuck som jeg justerer på hundredelen, så skal det bli så nøyaktig som jeg vil ha det...
Når jeg ser nærmere på overflaten på den slipte kryssbolten, ser det ganske vellykket ut!
Så hvis du har en slik i samlingen, kjøper jeg gjerne. Eller at du får to slipte tromler bytte?
Tenkte å prøve meg på en ventil i dag?
(når jeg er ferdig med å gå på tur, vakse opp, rydde osv.) - må komme meg på plussiden...
Ikke den raskeste løsningen, men jeg bruker en styring med et spor i på langs og firebakket chuck som jeg justerer på hundredelen, så skal det bli så nøyaktig som jeg vil ha det...
Når jeg ser nærmere på overflaten på den slipte kryssbolten, ser det ganske vellykket ut!
Re: Torbo2s Duett
Vedr ventiler, så har jeg nå renset og smurt opp ventilslipemaskinen slik at den virker. Den har muligheter for våtsliping også selv om jeg ikke har tatt det i bruk. Slipte en ventil som ble grei selv om skiva nå begynner å bli slitt. Ser ut som standard stein er 127mm i dia og med kun 60 grit. Fristene å få tak i en diamantskive med tilsvarende dia. Erfaringen min er at det gir mindre varme, men det kan bare være subjektivt. Vippearmsliping med diamantskive på dreiebenken ble ihvertfall helt supert uten smøring og varmgang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").