Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Hva er dette? Den var så fin at jeg måtte kjøpe den!
Det er sn sprøyte av noe slag, men til hva?
Hvordan blir det trykk i den? Håndvarme?
hmmmm...
Det er sn sprøyte av noe slag, men til hva?
Hvordan blir det trykk i den? Håndvarme?
hmmmm...
Last edited by Torbo2 on Wed 24 Sep 2014 00:17, edited 4 times in total.
Re: Torbo2s Duett
Da har jeg fått greie på det fra "Practical Machinist":
En liten brannslukker...
"Fire extinguisher"..
Hva er dette? Den var så fin at jeg måtte kjøpe den!
Det er sn sprøyte av noe slag, men til hva?
Hvordan blir det trykk i den? Håndvarme?
hmmmm...
En liten brannslukker...
"Fire extinguisher"..
Hva er dette? Den var så fin at jeg måtte kjøpe den!
Det er sn sprøyte av noe slag, men til hva?
Hvordan blir det trykk i den? Håndvarme?
hmmmm...
Re: Torbo2s Duett
Låsen på Duetten røk på førersiden.
Heldigvis da jeg stod parkert utenfor garasjen. Det var først og fremst en fjær som røk. Men jeg benyttet anledningen til å fornye firkanthullet som låsehåndtaket går inni. De små tappene som holder delene sammen ble glødet for ikke å knekke dem.
Tenkte lenge på hvordan jeg kunne forbedre annerledes enn med MIG-en og fil, som jeg har gjort før?
Bytte firkanten med en lengre en, laget av stål, kunne være noe?
Jeg dreide av en jernstump til riktig dimensjon.. 14,5 mm og borret opp et 8 mm hull.
I den skulle jeg presse inn en "brotsj" som virket i lengeretningen.
Fant en gammel passende utslitt gjengetapp og satte i gang med å slipe.
Limte en firkant på den for å få nøyeaktig styring.
Slipte og slipte:
Og kuttet noen spor med vinkelsliperen
Så skulle den i pressa. Det gikk så noenlunde, men pressa var ikke sterk nok. Så jeg tok en stor hammer og døjlet til. Da ble det en firkant, men så knakk verktøyet.
Slipte igjen på den tykke delen av pressverktøyet og pån igjen.
Nå gikk den igjennom og håndtaket passet nesten. Lett ekstra filing og så var den på plass.
Nå ble det saker:
Så var det å få den på plass i låsedelen. Måtte passe på at den kom i riktige vinkelgrader, slik at håndtaket ville bli stående rett bakover i hvilestilling...
Så ble det slaglodding. Det er mer enn sterkt nok her:
Satte på nye fjær til sluttstykket og så ble det lås igjen:
Det ble litt mye jobb, men det var et artig eksperiment.
Vil vel heller anbefale å bygge opp hullet med MIG-apparat eller slaglodd og tilpsse med firkantfil. det ville nok gått fortere.
Det kan hende verktøyet hadde holdt om jeg hadde hatt større presse, eller at jeg lagde en og en firkant. Jeg lagde nemlig to i samme slengen. Altså litt lengre firkanthylse og sagde den i to, for å ha i reserve til andre siden.?
Heldigvis da jeg stod parkert utenfor garasjen. Det var først og fremst en fjær som røk. Men jeg benyttet anledningen til å fornye firkanthullet som låsehåndtaket går inni. De små tappene som holder delene sammen ble glødet for ikke å knekke dem.
Tenkte lenge på hvordan jeg kunne forbedre annerledes enn med MIG-en og fil, som jeg har gjort før?
Bytte firkanten med en lengre en, laget av stål, kunne være noe?
Jeg dreide av en jernstump til riktig dimensjon.. 14,5 mm og borret opp et 8 mm hull.
I den skulle jeg presse inn en "brotsj" som virket i lengeretningen.
Fant en gammel passende utslitt gjengetapp og satte i gang med å slipe.
Limte en firkant på den for å få nøyeaktig styring.
Slipte og slipte:
Og kuttet noen spor med vinkelsliperen
Så skulle den i pressa. Det gikk så noenlunde, men pressa var ikke sterk nok. Så jeg tok en stor hammer og døjlet til. Da ble det en firkant, men så knakk verktøyet.
Slipte igjen på den tykke delen av pressverktøyet og pån igjen.
Nå gikk den igjennom og håndtaket passet nesten. Lett ekstra filing og så var den på plass.
Nå ble det saker:
Så var det å få den på plass i låsedelen. Måtte passe på at den kom i riktige vinkelgrader, slik at håndtaket ville bli stående rett bakover i hvilestilling...
Så ble det slaglodding. Det er mer enn sterkt nok her:
Satte på nye fjær til sluttstykket og så ble det lås igjen:
Det ble litt mye jobb, men det var et artig eksperiment.
Vil vel heller anbefale å bygge opp hullet med MIG-apparat eller slaglodd og tilpsse med firkantfil. det ville nok gått fortere.
Det kan hende verktøyet hadde holdt om jeg hadde hatt større presse, eller at jeg lagde en og en firkant. Jeg lagde nemlig to i samme slengen. Altså litt lengre firkanthylse og sagde den i to, for å ha i reserve til andre siden.?
Last edited by Torbo2 on Fri 26 Sep 2014 21:06, edited 2 times in total.
Re: Torbo2s Duett
Morsomt prosjekt!Torbo2 wrote:De små tappene som holder delene sammen ble glødet for ikke å knekke dem.
Bøyde du tappene mens de glødet, eller ble de kjølt ned igjen før bøying?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Vil vel helst si spennende prosjekt, da jeg ikke har laget slikt verktøy før. Om jeg bruker en gjengetapp av HSS-kvalitet, kan det hende det går bedre? Jeg burde nok også laget en bedre styring på enden av tappen, og brukt skrustikke på delen som skulle ha hull? Men pressa burde nok vært av type 10 tonn eller mer. Jeg kan presse 6 tonn med min. Det holder til de fleste andre formål.
Kunne vel også brukt en svakere stålkvalitet til objektet?
Ang. gløding:
Jeg bøyde etterpå, da spenningene i materialet hadde stabilisert seg. Men det hadde nok vært enda bedre å bøyd dem varme/glødende. Men om en skulle ryke er det jo bare to sek. med mig etterpå for å huke dem fast. Det måtte jeg med den ene, da dette har vært fra hverandre før.
Jeg hadde en gammel lås til høyre side på lur, så der var fjæren i orden, men resten var mindre bra.
Nå er det litt PV som står for tur. EU-kontroll osv.
Vet ike helt om jeg kan anbefale metoden, om man ikke har verktøyet for hånd. I alle fall ikke tidsmessig.?
Kunne vel også brukt en svakere stålkvalitet til objektet?
Ang. gløding:
Jeg bøyde etterpå, da spenningene i materialet hadde stabilisert seg. Men det hadde nok vært enda bedre å bøyd dem varme/glødende. Men om en skulle ryke er det jo bare to sek. med mig etterpå for å huke dem fast. Det måtte jeg med den ene, da dette har vært fra hverandre før.
Jeg hadde en gammel lås til høyre side på lur, så der var fjæren i orden, men resten var mindre bra.
Nå er det litt PV som står for tur. EU-kontroll osv.
Vet ike helt om jeg kan anbefale metoden, om man ikke har verktøyet for hånd. I alle fall ikke tidsmessig.?
Re: Torbo2s Duett
Et dreiebenkprosjekt som er kommet på lista er å lage en firkantbrotsj (rotaty broacsh) til dreiebenken. Da kan jeg lage noen firkanter til de som måtte trenge, da dette er en svakhet etter 30 40 år...!
Når det glipper helt, kan de bli umulig å åpne døra utenfra.
Når det glipper helt, kan de bli umulig å åpne døra utenfra.
Re: Torbo2s Duett
Jeg tror det bare er du (og Donald Duck) som klarer å bore firkanthullTorbo2 wrote:Et dreiebenkprosjekt som er kommet på lista er å lage en firkantbrotsj (rotaty broacsh) til dreiebenken.
Vet at du mener det seriøst, og forstår at det ikke dreier (sukk) seg om vanlig boring.
Gleder meg til å se løsningen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Tror jeg har funnet ut hva det dreier seg om, så da kan det jo bli en øvelse? Sikkert feil prioritering, men man må jo ha det litt moro også, ikke bare gøy...
Så skal jeg ha en bil (PV-en) på EU-kontroll i dag...
Det er jo alltid litt spennende, men det bør jo gå bra? fant ikke varseltrekant, men ellers er vel det meste på plass. det er vel bare en enerfeil?
Håper jeg får en tester som har greie på ting?!
Så skal jeg ha en bil (PV-en) på EU-kontroll i dag...
Det er jo alltid litt spennende, men det bør jo gå bra? fant ikke varseltrekant, men ellers er vel det meste på plass. det er vel bare en enerfeil?
Håper jeg får en tester som har greie på ting?!
Re: Torbo2s Duett
Svipp oppom meg, og lån en varseltrekant.
Jeg er hjemme og snekrer i dag.
Jeg er hjemme og snekrer i dag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Takkar! Ser om jeg få tid? Skal dit kl 1530.
Den som hører til, og en til, er milevis unna, samme med jekken.
Jekken er sporløst borte! Må vel kjøpe ny?
Har noen en slik til salgs? Det er/var en lang skrujekk.
Den som hører til, og en til, er milevis unna, samme med jekken.
Jekken er sporløst borte! Må vel kjøpe ny?
Har noen en slik til salgs? Det er/var en lang skrujekk.
Re: Torbo2s Duett
Hvordan gikk PKK?
Fikk du en tester som kan gammelbil?
Fikk du en tester som kan gammelbil?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Fikk ikke tester som kan gammel bil, men han fant ingen feil. Han sa at bremselyset ikke virket, men så gikk jeg elegant eller dramatisk inn og slol på tenningen, tråkket hardt på bremsepedalen, og så kom lyset. Så ble han forundret og lurte fælt på hva jeg gjorde. ?
Da måtte jeg dra en historie som fikk han litt satt ut....
Da måtte jeg dra en historie som fikk han litt satt ut....
Last edited by Torbo2 on Thu 02 Oct 2014 17:56, edited 1 time in total.
Re: Torbo2s Duett
Låsen kom på plass og virket. Men jeg plundret litt, da firkanten var i trangete laget i bilen. Det kunne se ut som firkantakslingen var litt bøyd, men jeg filte litt på den og så kome den med noen dunk. Så fikk jeg også satt en skive på plass på riktig side av splinten. Det var C-moment å få den på, bak vindusstyrelisten....
Den er litt treg nå, men det regner jeg med at går seg til, da enkelte deler ble litt oppjustert.
Så er det bare å sette på trekket på innsiden.
Får vel en "tidsluke" til det i morgen?
Den er litt treg nå, men det regner jeg med at går seg til, da enkelte deler ble litt oppjustert.
Så er det bare å sette på trekket på innsiden.
Får vel en "tidsluke" til det i morgen?
Re: Torbo2s Duett
Den låsjobben minner meg om noe du kommenterer hver gang du ser bilen min
Godt det snart er vinter, og man kan gjøre litt inneprosjekter.
Godt det snart er vinter, og man kan gjøre litt inneprosjekter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Skal ikke nevne det så ofte!
Jeg har firkant om du skulle trenge?
Har ikke laget utstyr for å dreie firkanthull ennå, da jeg anskaffet meg kompressor 3 hk 50 l. fra Jula og div. luftverktøy i går.
Det ble også elektrisk sag, tilbud op Jula, og spikerpistol fra Biltema. Prøvde å ringe deg 445 ang. kjøp, men så streiket telefonen. Mener du sa at spikerpistolen fra Biltema var bra?
Om ikke kan jeg jo bytte en uåpnet eske. Jula i Uddevalla hadde ikke flere igjen!
Fikke telefonen til å virke med omstart og en god opplading. Husker ikke at jeg hadde sånne problemer før i tiden?!
I dag har jeg modifisert girene i dreiebenken slik at det ikke er mulig å bomgire. Laget understell til skrustikka, holder til dreiestål og prøvd blåsepistolen fra Biltema. Det kom luft ut gitt.... Pluggen var trang i hullet, men det ordner seg vel?
Muttertrekker skal testes i morgen. Et stykk hjul skal av og legges på en annen 5,5 tommers felg. Mange rare ideer gitt....
Skulle jo også laget en ny hjulstillingsmåler, men jeg må hoste opp noen materialer/firkantrør eller to tommers rakt eksosrør først.?
Mulig jeg lager den med laser eller ultralydmåling?
Manuell skala er jo dønn safe, men laser er jo kanskje raskest?
Bilene har fått hvile.... forresten så kom dørtrekket på plass, og låsen fiúngerer fortsatt.
Jeg har firkant om du skulle trenge?
Har ikke laget utstyr for å dreie firkanthull ennå, da jeg anskaffet meg kompressor 3 hk 50 l. fra Jula og div. luftverktøy i går.
Det ble også elektrisk sag, tilbud op Jula, og spikerpistol fra Biltema. Prøvde å ringe deg 445 ang. kjøp, men så streiket telefonen. Mener du sa at spikerpistolen fra Biltema var bra?
Om ikke kan jeg jo bytte en uåpnet eske. Jula i Uddevalla hadde ikke flere igjen!
Fikke telefonen til å virke med omstart og en god opplading. Husker ikke at jeg hadde sånne problemer før i tiden?!
I dag har jeg modifisert girene i dreiebenken slik at det ikke er mulig å bomgire. Laget understell til skrustikka, holder til dreiestål og prøvd blåsepistolen fra Biltema. Det kom luft ut gitt.... Pluggen var trang i hullet, men det ordner seg vel?
Muttertrekker skal testes i morgen. Et stykk hjul skal av og legges på en annen 5,5 tommers felg. Mange rare ideer gitt....
Skulle jo også laget en ny hjulstillingsmåler, men jeg må hoste opp noen materialer/firkantrør eller to tommers rakt eksosrør først.?
Mulig jeg lager den med laser eller ultralydmåling?
Manuell skala er jo dønn safe, men laser er jo kanskje raskest?
Bilene har fått hvile.... forresten så kom dørtrekket på plass, og låsen fiúngerer fortsatt.