445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 30 Aug 2013 10:43

Jeg har akkurat satt inn 123ignition så den delen skulle være grei. Jeg har aldri hatt av manifolden og grunnen til det er de rustne boltene og mutterne. Jeg tør rett og slett ikke å skru på dem i frykt for å knekke noe. Hvor ille ute er jeg dersom noe skulle ryke? Har tidligere testet med startgass og manifolden og pakningen har virket tett. Luftfilteret og dets pakning har jeg også utbedret med ekstra gummi.
Min forgasser er noe spesiell med tanke på innfestning av vakuumslange, se bilde.. Hullet til venstre for blandingsskruen er plugget.
vakuum vn 34 red.jpg
vakuum vn 34 red.jpg (38.09 KiB) Vist 795 ganger
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 190
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 30 Aug 2013 11:43

Dersom dette er en 34VN, så er dette nok en Amazonforgasser, men det går greit. Spørsmålet er om da også de andre dysene er like med PV. Hoveddyser 97. Tomgang og luftkorreksjonsdyse på toppen er 50. Den store du ser rett ned på når du har tatt av flottørkammeret. Tomgangsdysa sitter under denne.
Ellers er det ikke krise om ikke mutteren løsner på manifolden. Dette er pinnebolter, så ofte løsner de i topplokket istedenfor når mutteren er rustet fast. Mutterne skal egentlig være en messingmutter, men er ofte byttet ut med stål i tidens løp.. Uansett WD40 over natten eller CRC-565 funker :-).
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 30 Aug 2013 20:19

Kom på en ting. For å sjekke lekkasje på innsugsmanifolden kan en med hell bruke smørekanne med vanlig motorolje. En lar da motoren gå på tomgang og "smører" pakningen mellom manifolden og topplokket. Om motorgangen endrer seg (Normalt synker turtallet) så har en funnet en kilde. En kan også bruke denne mellom manifold og forgasser. Ikke mye som skal til. En kan også lytte etter susing. Hos Torbo2 var det sprekk i manifolden. Det er en siste mulighet om en ikke finner noen feil ellers.
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Fre 30 Aug 2013 20:50

Bruker du startgass, vil turtallet øke når startgass avslører sprekker/lekkasje. Men olje har man jo gjerne for hånd...

Kompresjonstest er jo også greit å får gjort, da ventilene ha en tendens til å bli litt for svarte på disse motorene. Og med tykt sotlag får de ikke kjøling og så begynner de å brenne da de ikke får tilstrekkelig kjølong.
Litt på siden, men nå er det sagt...
Torbo2
 
Innlegg: 3579
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Søn 01 Sep 2013 19:45

Under en kjøretur i kveld la jeg merke til at det kommer luftbobler inn i røret etter det ekstra fuel-filteret. Jeg la ut en video slik at dere får sett. Det bør vel strengt tatt ikke være noe luft her? Fuel-filteret er også rimelig tomt.. ? På videoen høres også en fæl skrapelyd som har dukket opp i det siste. Det er godt med olje på motoren så håper ikke det er noe alvorlig... Som dere ser er jeg ikke helt i mål på ujevn-gange problematikken.. http://www.youtube.com/watch?v=LpS2R_ht67Q
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 190
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Søn 01 Sep 2013 21:03

Disse luftboblene kommer nedenfra, om jeg ikke ser helt feil går de også inn i filteret. Skrapelyden kan jeg ikke høre, men det kan være fra vannpumpe eller dynamoen også. Om det ikke kommer derfra kan du ta en titt under toppdekselet og se om alle ventilene er med. Har vert borti at ventil løfterne. dvs stengene som går mellom kamakselen og ventilarmene bøyer seg.
Men, tilbake til luft i bensinen. Her er det luft som kommer inn i systemet på sugesiden av bensinpumpen. Det skal det ikke. Sjekk at alle koblinger her er tette. Også inn på pumpa. Slangen mellom røret under bilen og pumpa er utsatt for slitasje, da den ligger trangt til og lett kommer i kontakt med gods slik at det blir en sprekk eller hull. At ikke filteret er fullt av bensin er ikke så nøye, problemet er at det er luft i bensinen. For å si det litt utenom terminologien. Det er lettere å drikke vann fort enn brus. Bensinen kvitter seg ikke med luftboblene fort nok når den kommer til forgasseren til å kunne gi riktig blanding. Så tipset er: Sjekk i første omgang sugesiden av pumpa..
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Ons 11 Sep 2013 20:41

Da har jeg målt kompresjonen... Den avslørte noen problemer tror jeg:

***** Sylinder nummer*****
| 1 | 2 | 3 | 4 |
--------------------------------
| 8kg| 3kg | 7kg | 7kg |
--------------------------------

Spruta litt olje inn i sylinder 2 og trykket økte til 3,5 og senere 3,7. Tydelig at sylinder 2 har problemer.

Trykket i en B16 skal ifølge boka ligge mellom 9,5 og 10,5 kg/cm^2.

Hva hadde dere foretatt dere videre i slik en stund?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 190
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Ons 11 Sep 2013 21:16

Jeg hadde tilsvarende problem i vår.
Demonterte toppen og fant en fastbrent ventil.
Det er i alle fall et sted å starte....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 4087
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Ons 11 Sep 2013 21:30

Slik skal ikke en ventil se ut.

IMG_1977.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 4087
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Ons 11 Sep 2013 21:30

Fra en annen vinkel:

IMG_1983.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 4087
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Ons 11 Sep 2013 21:34

Jeg ville også ha startet med toppen, men sjekk ventilklaringen først. Er de i orden, er nok en av ventilene brent. Syl 2. Siden kompresjonen er lav over hele fjøla kan det være en idé å forsøke et triks først. Stp injection rens, eller qmi drivstoffforbedrer. Det helles en slump i hver sylinder, og så venter man noen timer. Dra motoren rundt etter dette uten plugger. Bare noen sekunder. Sett i pluggene og start opp. Kan bli litt røyk, men har sett med selvsyn at sot løser seg opp med qmi. Hadde toppen av på et gjensota bensinaggregat. Funker ikke dette blir det av med toppen. Når du sjekker ventilklaringen så kan du godt sette alle på 0, 45 sågar 0, 5 fungerer på dette stadiet. Lykke til og hold oss oppdatert :-).
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Tir 24 Sep 2013 08:56

Da har arbeidet med å løsne toppen for inspeksjon startet. Jeg fikk av alle mutterne men toppen rikker seg ikke. Jeg har dynket pinneboltene med rustløser så det kan jo hende det løsner etterhvert. Hvis ikke, hva er trikset?
Da jeg tok av vippearmsbrygga kunne jeg allerede se at eksosventilen på sylinder 2 lå litt lenger ned enn de andre, så det er tydelig at den ikke stenger skikkelig.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 190
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Tir 24 Sep 2013 10:00

Triks for å løsne toppen på en skånsom måte er å sette i pluggene og dra motoren rundt, gjerne med starteren. Ikke det at topplokket vil fly avsted når det løsner, men jeg setter uansett på et par muttere som sikring. Holder med tre runder. Dvs avstand mellom topplokket og mutter. Lette slag langs kanten av topplokket kan også fungere, men er ikke mitt førstevalg. Lykke til. Du har ihvertfall funnet en av årsakene til lav kompresjon :-).
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Ons 25 Sep 2013 07:00

Da løsnet toppen etter mye knot... Synet som møtte meg var ikke akkurat oppløftende.

https://www.dropbox.com/s/dned268ql22x4 ... .21.15.jpg

https://www.dropbox.com/s/i74hc4giyab5q ... .32.44.jpg

https://www.dropbox.com/s/tkfllzjpcndm9 ... .25.40.jpg

Eksosventilene hadde fått buede kontaktflater mot setet. Setene så også ganske avrundet ut.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal fortsette med rensing og ventilsliping eller om jeg skal lete etter en ny topp. Det kan vel ikke bli verre med rens og sliping, men kanskje bortkastet..
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 190
Registrert: Tor 14 Jul 2011 08:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Ons 25 Sep 2013 10:38

Slik jeg tolker dette kan det se ut som om det kan være noe slitte styringer, eller feil ventiler. Fargen ser forøvrig "grei ut" på ventilen så er litt usikker på det, men setet må freses og ventilen slipes/byttes. Siden vetilen ser ut til å ligge helt på ytterkanten av hullet og ikke nedi bør det ikke by på problemer. For meg ser ventilene tilnærmet like store ut. Stemmer det? Kan det ha blitt brukt innsugsventiler på eksosen f.eks? Disse vi endre fasong mer enn eksosventilen fra kald til varm motor slik at tetteflaten endrer seg. Det kan også forklare rund overflate. Har ikke sett noe liknende før så er bare en teori foreløpig..
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1240
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester