Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Generelle emner som berører klubben og det vi holder på med.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by 445 »

Jeg synes at det for tiden er for liten aktivitet i Oslo-avdelingen.

Ønsker med denne tråden at vi kan komme med idéer om hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling generelt og Oslo-avdelingen spesielt.

Jeg håper at dere som ikke tilhører Oslo-avdelingen kan komme med innspill om hva som fungerer og ikke fungerer i deres lokalavdeling.

Dersom noen er medlem av andre bilklubber – som fungerer – så er det flott om vi kan hente inspirasjon fra disse også.

Slik jeg har tenkt så er det 2 ulike hovedgrupper av aktiviteter:
Aktiviteter om sommeren MED bil, og aktiviteter om vinteren UTEN bil.

Hvilke aktiviteter fenger medlemmene? Hva skal til for å lokke dagens medlemsmasse ut av sofaen?

Håper dette kan bli en skikkelig kreativ tråd, som resulterer i mer engasjement i Oslo-avdelingen.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hmm...
2 dager, ingen svar.
Ikke prototypen på en kreativ gjeng dette.

Hva kan man gjøre i en lokalavdeling om vinteren når de fleste ikke kjører gammel-Volvo?
Det hadde vært hyggelig om man kunne møtes 2-3 ganger i løpet av vinterhalvåret.

Hva kan man gjøre på slike møter?
Tidligere har jeg vært med på kaffedrikking og lotteri. Med fare for å støte noen så var dette ikke "sitrende spennende". Hyggelig - javisst, men det manglet noe.
Kanskje et lysbildeshow fra en ettermiddagstur eller et nylig avholdt treff kunne krydret møtet?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Kaffeslaberas får jeg hjertebank av, men det hører jo med litt vafler og sånn når en koser seg med gammel bil.
Sommeraktiviteter burde en jo få til med ettermiddagsturer til et bestemt mål som absolutt ikke trenger å være av teknisk art, for da har damene en tendens til å dette av lasset. Ingen forkleinelse, men en observasjon. De fleste av oss gutta liker litt teknisk innhold, men det kan vel la seg gjøre å finne en middelvei.. Kombinere med museumsbesøk, "Tertitten", Lensemuseet, Hadeland glassverk, Harrytur osv osv. De lengste turene må da evt. bli på lørdag eller søndag..
Personlig kunne jeg tenke meg mekketreff i tillegg til smøretreff. Samlinger hvor en hjelper hverandre med "dette og hint" når det gjelder bilskruing. Ikke for å frata noen en evt inntekt som driver med dette, men for å få en bedre innsikt selv, og oppdage feil som kan være farlige. For de som tjener litt på sånnt kan det jo tenkes at det avler mer inntekter.. Jeg ser for meg også samarbeid med f.eks NVK (Som dekker alle merker)/LMK for å få til kurs i salmakerarbeid, overhaling av elektromotorer/dynamoer, fordrag om turer osv osv. Noe fenger gutta annet fenger jentene, men det går an å være sammen på kurs for det. Siste dagers intern mailing med noen her på forumet viser jo at vi kanskje burde ha ett data/fotokurs også. Helt basic, men det kan både få fart på klubben og forumet om flere kan grunnleggende ting på dataen. Noen av oss skriker etter informasjon, mens andre som kan, "brenner inne" med den samme informasjonen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Mekkekveld - mekkekurs

Post by hlyshaug »

Mekkekvelder er jeg helt for, gjerne litt kursing av oss som ikke er faglært også.

Ideelt sett burde vi hatt et lokale (jeg har parkeringsplass, men ikke mekkeplass), men nå tror jeg vel på julenissen.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Støtter fullstendig de 2 foregående talere.

"Mekkekveld", gjerne kombinert med korte bilturer er glimrende om sommeren.
Litt lengre bilturer med et innlagt besøk på et interessant sted lyder også veldig lokkende. Guttetur til traktormuseet i Stokke?

"Kursing" kan med fordel gjøres om vinteren.
Alle temaene du nevner (salmaker, elektro, foredrag om turer, data/foto) er interessante for meg.

Fine innspill!
Mer! Mer!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hvis vi funderer litt mer på dette med "Mekkekveld"....
Hvor mange (få) er det realistisk at kommer på en slik kveld?

Kan det være mulig å teste dette hjemme hos noen?
I så fall bør det være en form for påmelding som sikrer at det ikke blir uhensiktsmessig mange deltagere. (Det er jo lov å drømme...)
User avatar
Lisbeth Falling
Posts: 28
Joined: Tue 10 Jul 2007 10:29

Hvordan få mer aktivitet?

Post by Lisbeth Falling »

Hei til dere som skriver om mer aktivitet i Oslo/Akershusavdelingen.

Det er hyggelig om flere vil være med på mekking og treff. Nå nærmer det seg snart et nytt smøretreff på Rud Motorsenter i Bærum - 25. april. Det er et flott, velutstyrt verksted med løftebukk og mange andre fasciliteter. Vi var der i fjor i oktober - da var det ikke spesielt mange som møtte opp... Så vi håper at flere av dere kommer den 25. april.

Hvis flere møter opp her, har vi også muligheten til å diskutere/planlegge eventulle andre treff og kjøreturer.

Harald hadde også en forespørsel om kjøreturer i siste PV-Magasinet - ingen har ringt ennå :roll:

Image

Tlf. til Harald Vikan: 93 09 15 10
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan få mer aktivitet?

Post by 445 »

Lisbeth Falling wrote:Harald hadde også en forespørsel om kjøreturer i siste PV-Magasinet - ingen har ringt ennå :roll:

Tlf. til Harald Vikan: 93 09 15 10
Trist at ingen har ringt!

Jeg sendte en epost til han samme dag som jeg fikk PV-magazinet i postkassen.
Der tipset jeg han om denne tråden: http://volvopv.diskusjonsforum.no/volvo ... 65cb2e2bc8

Jeg har ikke fått noe svar, så jeg antar at han ikke har fått eposten. Kanskje du kan tipse han om ovennevnte tråd?

Hlyshaug og jeg har nå kjørt opp et par rundturer, som vi kommer til å legge ut etterhvert.

Kanskje dere kunne tipse oss fra Oslo-gryta om turer i deres nærmiljø?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei Lisbeth og 445 og resten for den sakens skyld. Generellt tror jeg at mail eller dette forumet har vesentlig lavere terskel enn å ringe. Det gjelder ihvertfall for meg.
Det finnes også sikkert hundre forskjellige steder å dra for noen kveldstimer i hyggelg lag og med felles prat. Som guttunge husker jeg at turer til "Hjulet restaurant" ute ved Tusenfryd var ett av de store høydepunktene. En kjørte da selvfølgelig gamle mossevei ut dit, tok en is og kjørte tilbake. Nå er nok ikke restauranten i drift lenger, men en nistekurv gjør jo egentlig samme nytten. Deretter kommer Bygdøy (Sjøfartsmuseet f.eks), Grefsenkollen, Linderudkollen, Frognerseteren, Holmenkollen, Tryvann, Maridalen osv om en holder seg i nærområdet.

Ellers synes jeg ikke oppmøtet på siste smøretreff var lite. Det kom sågar folk uten bil for å kjøpe deler og se på :D . Vi kommer nok til å stille neste gang også, selv om smøring da ikke er veldig aktuellt. Blir ca 20km siden sist liksom. Det er derfor jeg etterlyser mekkekvelder, hvor en står sammen med andre å skrur eller hjelper andre med skruingen. Blir ikke de store reparasjonene riktignok, men en bremseoverhaling, eller forgasser renovering får en jo til. For ikke å snakke om elektrisk arbeid og utveksling av mekketips. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by Torbo2 »

Mekketreff er vel noe av det mest interessante, i tillegg til interessante kjøreturer som allerede er og bør være fortsatt. Det å få komme innomhus på en sur og regnvåt høstkveld, eller vinterstid, dele erfaringer skru og fikse det man elles ikke får gjort er i alle fall svært viktig for meg.

Jeg har en ide om å leie et lokale og time mekkingen på helger og kvelder til en timepris som kun skal matche husleia.
Harikke skjekket så mye ennå, men jeg kommer uansett tll å sjekke litt rundt. Har ikke reget på dette ennå, men finner jeg en mulighetskal jeg prøve å begegne besøkstid, antall interesserte og finne ut hva timeprisen kan bli. Eller om det er få interesserte kan de vel hende at man kan sette opp en fastpris per mnd. for å ha tilgang... Det var dagens førferietanker......
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Mekketreff er vel noe av det mest interessante, i tillegg til interessante kjøreturer som allerede er og bør være fortsatt. Det å få komme innomhus på en sur og regnvåt høstkveld, eller vinterstid, dele erfaringer skru og fikse det man elles ikke får gjort er i alle fall svært viktig for meg.

Jeg har en ide om å leie et lokale og time mekkingen på helger og kvelder til en timepris som kun skal matche husleia......
Jeg har vært inne på tanken om å teste å ha "mekkekveld" hjemme hos meg. Det er ikke helt gjennomtenkt ennå, og heller ikke godkjent av madammen. En forutsetning vil være at det ikke kommer for mange, og at prosjektene ikke blir større enn at medlemmene kan få med seg mekkeobjektet hjem til rimelig tid samme kveld. Siden jeg står opp 05:30 er jeg avhengig av at det ikke blir for sent på kvelden...
Hvordan kan man organisere noe slikt i praksis?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by Reodor57 »

Hei

Har vært inne på samme tanken selv når det lir litt ut på senvinteren og nyhuset er i bruksstand. Blir jo da til at man må komme med deler som er lett demonterbare, om en da ikke skal forberede å ta f.eks en totaloverhaling av en større del på egen bil som et prosjekt som en samtidig lager en tråd på (Eller ha et langtidsprosjekt som er litt "klubbens", og hvor en går igjennom "del for del"). Tor hadde jo en ypperlig gjennomgang av strøm på "Akers Mek", men det krever mer forberedelsen da en ikke er "i heimen". Jeg tenkte da at vi kunne samordne dette med litt "dugnad" for å få verkstedet/hobbyrommet vårt brukandes til formålet. Har en bråte med gammelt og nytt verktøy som må monteres opp og finne sin plass etterhvert. Tenkte da at vi kanskje kunne bruke lokalet som vinterlokale. Om vi også veksler på å ha møtene hos hverandre med samme formål, kanskje andre også henger seg på.... Er jo ikke så mange ganger iløpet av vintersessongen. Bare noen strøtanker dette, men dette har jeg "madammen" fullt og helt med på. Det er jo også hennes bil :D :D. Jeg er bare støttemedlem ...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Jeg tenkte da at vi kunne samordne dette med litt "dugnad" for å få verkstedet/hobbyrommet vårt brukandes til formålet. Har en bråte med gammelt og nytt verktøy som må monteres opp og finne sin plass etterhvert. Tenkte da at vi kanskje kunne bruke lokalet som vinterlokale.
Hvordan går det med byggeprosjektet?
Synes det høres veldig bra ut med en dugnad for å få montert utstyr etc., men det krever nok at du har en overordnet plan som vi kan gå ut fra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by Reodor57 »

Går sakte men sikkert fremover, men da huset over garasjen ikke er isolert ennå blir det ikke lett å holde varmen. Men, du har jo hjulpet til med løftebukken, og nå går det mot lysere tider. Har løftet opp Duetten og funnet ut at jeg må lage braketter til den for trygt løft. Pvn går greit da den ikke løftes på ramma. Kommer tilbake med dugnad når det våres litt mer og hyggelig at viljen til å hjelpe til er tilstede. :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Idédugnad: Hvordan få mer aktivitet i en lokalavdeling?

Post by 445 »

Viljen til å hjelpe er absolutt tilstede!
Det vil jo være "hjelp til selvhjelp" også hvis vi kan ha lokalavdelingsmøter i deres flotte verksted!

Når det gjelder braketter til Duetten, så antar jeg at et par 4x4 bjelker på vers mellom løfterne kan gjøre susen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply