PV-turer i Østlandsområdet

Generelle emner som berører klubben og det vi holder på med.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

PV-turer i Østlandsområdet

Post by 445 »

Jeg håper vi i denne tråden kan gi hverandre tips om turer som kan passe for våre gamle Volvoer.
Det kan være greit å ha noen ulike alternativer å velge mellom.
Ofte blir jeg veldig fantasiløs når jeg endelig kan ta meg tid til en kveldstur med Duetten.

Jeg trives best når Duetten holder seg under 70 km/t.
Veiene kan gjerne være svingete og bakkete, og trafikken liten.

En fin kveldstur som tar ca 1 time er en tur på småveiene i Maridalen.
Her er det mye pent å se, liten trafikk og gode muligheter til å stoppe opp og gå en tur også.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Er det forresten noen som vet om et bra kartprogram på nettet?

Er på jakt etter et der vi kan merke opp en rute og kopiere kart med rute og lime inn som illustrasjon i denne tråden.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Hadeland

Post by hlyshaug »

Mange fine småveier på Hadeland. Fx mulig å kjøre gamleveien fra omtrent Nittedal i retning Gran. Mange fine steder å stoppe underveis. På Gran går det an å kjøre østover i retning Hurdal / Gardermoen, og returnere over Vormsund.

Burde bli en brukbar dagstur?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Det hadde vært interessant å få slike ruter tegnet inn på et kart.
Ingen som vet om et passende PC-program?
Er det kopier av kart-sidene i NAF-bok, rød tusj og scanner som gjelder?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Finnes mange småveier å kjøre fortsatt for våre litt sakteregående biler som ikke liker å ligge i 100km/t i time etter time. Heldigvis får en vel si. Noe av utfordringen er å sette seg opp et mål. Altså hvor vil jeg.. Holmenkollen, Strømstad eller hvor som helst egentlig. Har en en GPS går det jo greit. Da stiller en inn på at en ikke skal kjøre motorveier etc. En gang jeg kom oppover i Sverige fra Gøteborg, ble det meldt om massive køer gjennom Østfold. Stilte da om GPSen til ikke å ta motorveien videre da jeg nærmet meg Strømstad. La veien om Halden og videre nordover omtrent parallellt med E6, og kom inn til Oslo via Enebakk. Flott natur, og vi var helt enige om at dette hadde vært en ideell tur med PV'n. Omtrent ikke en bil og 60-80 hele veien. Selvfølgelig trenger en ikke kjøre så langt, men bare ett eksempel på at om en setter seg et mål er det lettere å planlegge ruten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Reodor57, det er akkurat slike veier jeg er på jakt etter.

Skulle så gjerne ha disse beskrevet med kart, og liggende i Duetten.
Når muligheten for en tur byr seg, så er det bare å plukke en passende rute og sette igang og kose seg.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Kom på en ting i den forbindelse.
Gule sider Kart. Der kan en få kjørt ut reiseruter. Om det også er mulig her å velge å ikke kjøre på motorvei vet jeg ikke, men det går jo an å sjekke....
Ellers finner en mange kartlinker på startsiden.no .Mulig en kan finne noe der.... :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Da prøver jeg meg på en beskrivelse av en liten kveldstur i Maridalen:

Utgangspunkt: Krysset Maridalsveien/Kjelsåsveien

Kjøring innover i Maridalen til Hammeren.
Holde til høyre mot Kirkeruinene. Eventuelt stoppe ved disse.
Videre til Maridalen kapell. Eventuelt stoppe her.
Til høyre mot Sanner gård og Sandermosen stasjon.
Videre på koselige småveier til Skar leir innerst i Maridalen.
Retur via Maridalen skole og Hammeren.

Image
Kartet er et skjermklipp fra www.visveg.no
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Post by tyla210 »

Heisann pv fans.er ny på dette forumet og om det blir noen pv turer rundt i oslo område,er det mulige jeg tar min pv eller duett og henger meg på. er ikke så mye ellers skjer på pv fronten i akershus,så det er en god ide med en uhøytidlig tur for å få hjula igang :P
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei, og velkommen på PV - forumet!

Kjempefint om du vil delta på noen kjøreturer!
Kanskje du kan bidra med lokalkunnskap om noen fine kjøreturer i Akershus også? Det er ikke så mange perler å ta av i Oslo.
Hvor i Akershus er det du holder til? Øst eller vest?

Hilsen 445
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Post by tyla210 »

jeg holder til i verken øst eller vest men nord. Men tar gjerne en pvtur til øst eller vest. :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jo grundigere jeg studerer kalenderen fremover, desto viktigere synes jeg at denne tråden er for meg.

Jeg innser at de aller fleste helgene er "blokkert" av familieaktiviteter i form av besøk og hytteturer. Hverdagsettermiddagene er imidlertid mange og de aller fleste er uplanlagte.

Hyggelige kjøreturer fra f. eks kl. 17 til 22 vil kunne gi verdifulle pustepauser i en ellers travel hverdag.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: PV-turer i Østlandsområdet

Post by hlyshaug »

Image

Kan en tur til/med dette være noe å sette på programmet? Oslo- og Akershus-avdelingen har tidligere besøkt Urskog-Hølandsbanen, og D/S Turisten er en naturlig forlengelse av dette. I glansårene til skip og jernbane var "Den store rundturen" en tur det virkelig strålte av. NSB fra Østbanestasjonen til Sørumsand, UHB videre til Skulerud, D/S Turisten derfra til Tistedal, og NSB hjem igjen til Østbanen.

Image

D/S Turisten ble senket i 1967, hevet i 1997, og er nå restaurert tilbake til fordums glans.

Image

En ekte fugl Fønix, med andre ord!

(Bildene lånt fra DS Turistens nettside: http://www.turisten.no/
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV-turer i Østlandsområdet

Post by 445 »

Jeg blir gjerne med på en tur til Turisten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: PV-turer i Østlandsområdet

Post by guntor »

Dette er en flott reise i Haldenvassdraget. Muligens litt inhabil siden jeg bor ved den men allikevel
Bare et lite råd. Det har vært noen igangkjøringsproblemer med DS Turisten i år vet jeg. Det skal
være i orden nå , men jeg ville ha ringt på forhånd og sjekket at rutetidene stemmer, så det ikke
blir bomtur på dere. God tur !
-60 544A Special 2
Post Reply