Fornikling?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Fornikling?

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Noen som har prøvd fornikligssettet til gasolin? Eller er det ikke noe å bruke penger på?
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=343
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fornikling?

Post by Torbo2 »

Dette høres spennende ut! Har vært inne på tanken selv. Men akkurat her er selvtilliten lav. Jeg prøvde meg med forkobring og fornikling da jeg var svært ung, men fikk aldri dreis på det. Jeg var nok ikek tålmodig nok? Og så hadde jeg vel heller ikke noe konkret å fornikle, men det var morsomt med mynter, som fikk øket verdi :D .
Den gang brukte jeg noen som het Trikloretylen, og jeg ikke husker feil, til å rense med...
Den gang var det ikek farlig, men nå er det visst nok "hjerneopplønsning, på linje med andre farlige moderne løsningsmidler. Og overflatene skulle være gullane rene.. Forkobring gikk greit, men fornikling fikk jeg ikke dreis på? Husker ikke hvorfor? Men det utstyret jeg hadde var jo helt på hobbynivå...
Men nå er vi vel mer enn amatører, og noen rett og slett proffe her inne har jeg registret.... Så hvofor ikke.
Det som kommer i tillegg er finsliping og polering til slutt, det krever også utstyr.... Det er nok noe av det morsomme nå shinen kommer...

Tenk for et fint prosjekt dette kunne ha vært på forumet og kanskje i PV-magasinet også!

Gleder meg til å høre mer om dette!
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Fornikling?

Post by Håvard E Johansen »

Må vel være noen som har prøvd dette settet. hmmm?
rengjøring\polering er vist veldig viktig faktor her ja.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fornikling?

Post by Reodor57 »

Var på nippet til å kjøpe, men lot det være av forskjellige grunner. Har bla ikke behov for det hele tiden, så hvor lager man slikt da.. Og, det helt store er jo om en har tålmodighet til å slipe det som skal fornikles så det skinner 100%. Fornikling dekker ikke over det minste av striper... Mao. så må metallet være polert.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fornikling?

Post by Torbo2 »

Slipingen til slutt er vel det som tar mest tid? Her må man igjennom flere grader av slipeplver....
Rett etter fornikling må man trolig planslipe på et vis også, da overflaten kan være ru. Men det kunen jo uansett vært et fint prosjekt!

Og skulle du mangle noe å eksperimentere på, så har jeg noen løsninger på det! :D
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fornikling?

Post by Reodor57 »

I følge de som selger det er det forarbeidet som er viktig. Det etterpå er kun polering..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fornikling?

Post by Torbo2 »

Skjønner. Men da er det nok proffsliping/polering man snakker om.

jeg leverte to lyskastere til en kamerat som jobbet på Øglendfabrikken på 70-tallet og fikk dem igjen upolert, da det ikek var hans avdeling. Og da var de mattforniklet. Jeg syntes de var greie nok. De hadde fått kobber (profft) på først, men det så ut til at jeg måtte bruek lang tid på sliping, eller som du sier polering! Da hadde jeg noen unikt og de ble fien nok til min gamle Ford Consul.... (den første og siste Forden min). :D
Jeg trodde, da jeg kjøpte den, at den hadden noen fordeler i seg, men det var bare på den ene måten, de nvar laget av Ford-deler. Nesten ingen andre fordeler, bortsett fra at den var tett når det regnet.. Fin overgang fra motorsykkel.... Så da kunne jeg vel ikke klage.... :D
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Fornikling?

Post by Håvard E Johansen »

Ja. Dem jeg har hørt med, Har kun snakket om polering etter på, mekanisk. drill\benksliper med poleringsskive på. Men hva polere med først? kan jo ikke bruke noe form for middel som sitter i stålet, Eller? Er jeg helt på ville veier.
Post Reply