Noen som kan hjelpe med litt info på Duett?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Noen som kan hjelpe med litt info på Duett?

Post by Nils »

Jeg har kjøpt en Duett med følgende info på plata i motorrom
TYP:P-44506-1957
Chas.nr 10923
Farg.innv. 45
Farge utv. 45
Interiør 134

Har begynt å sette i stand denne bilen, har da kommet opp noen spørsmål underveis. (Kommer nok bilder etterhvert under prosjekt)
Det jeg lurer på er følgende:

Vinduer:
Den har ikke vinduer bak. Jeg så en bil med samme typebetegnelse som har vinduer bak.
Er min bil da orginal med vinduer bak? Lurer på om det evt er sveiset igjen i ettertid.

Lakk/Farge:
I min bil var det samme farge i motorrom som utvendig på bil. Chassisnr var skrevet på med malerpensel med hvit lakk på torpedovegg oppå den lakken fra fabrikk.
Jeg lurer på hva som er orginalt utvendig, hellakkert blå, eller grått/beige felt rundt vinduene hvis det skal være det på min, eller om den kun var blå utvendig dersom den ikke hadde ruter bak.
Innvendig er jeg usikker på om det er grått/beige som er orginalt? Eller om min hadde samme farge inn/utv. Motorrom med innerskjermer osv var i blått orginalt.

Taktrekk:
Har tatt ned trekket som var i min bil da det var gått helt i oppløsning. Det som er det er grått flosset, har fått noen kommentarer på dette, noen som mener det er vinyl som er orginalt, men det som jeg tok av så ut til å ha vært montert fra fabrikk. Også noen taklamper der som jeg ikke har sett på nyere Duetter.. Noen som har noen formening om hva som er rett her?

Treverk i varerom:
Det er huller til trelister på bagasjeromsgulv/baksete rygg, stemmer at dette ikke ble levert til Duett varebil. Eller var det bare å bestille dersom man ønsket dette montert? Eller er dette en indikasjon på at min bil egentlig ble levert med vinduer bak?

Fargekode:
Vurderer en hellakkering av bilen. Er det noen som har en nyere betegnelse på fargekode 45, eller er det denne man fremdeles kan oppgi til lakkverksted dersom man ønsker orginalfargen?

Bilen er produsert i 1957, men registrert i 1958, er det da en 57 eller 58 modell..? Er kansje litt forskjeller på detaljer på bilen eller...? (Har lille typen baklys og delt frontrute)
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Det står en god del om disse volvoene under detaljforandringer på disse sidene, kikket litt der og fant ut at bilen din ble bygget som herregårdsvogn. Du kan nå se selv, hvis ikke du allerede har gjort det, står en god del der om disse bilene! :D

MVH
Ståle
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei, og velkommen på nett!

Det er ekstra hyggelig å høre at det er flere med 445 som er aktive PV-mennesker.

Det hadde vært interessant om du kunne legge ut noen bilder av bilen din. Gleder meg til du oppretter en prosjekttråd!

Du hadde mange spørsmål. Skal forsøke å besvare et par av dem, så kommer sikkert andre også innpå etterhvert.

I PV-matrikkelen finner jeg følgende:
P-44506 ble produsert i perioden juni 1957 - oktober 1958.
Fra chassis nummer 8977 til 12356.
Med jevn produksjon skulle dette bli 150 biler/måned.
Dette skulle i så fall tilsi at din bil er produsert i juli 1958.

Utvendig fargekode 45 = Midnattsblå + Beige

Hvis du lurer på om vinduene er sveiset igjen i ettertid, så hadde jeg tatt av trefiberplatene i varerommet, og sett hvordan platene ser ut fra baksiden. Du bør kunne se tydelige spor av sveising her.

Trelister i varerom: Antar at disse er utslitte for mange år siden. Jeg satte inn nye i min 445 for et par år siden.

Når det gjelder taktrekk mm kan jeg anbefale at du laster ned katalogen fra www.cvi-automotive.se
Jeg synes denne inneholder masse opplysninger og mange detaljtegninger som kan brukes i mange sammenhenger.

Lykke til, og hold oss nysgjerrige på forumet løpende oppdatert!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Jeg kan ikke utdype spørsmålene dine, Nils.

Jeg vil bare ønske deg velkommen på forumet :D Håper å få se bilder av bilen din også.
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Post by Nils »

Takker for info, har sporet opp mer info fra tidligere eiere. Skal prøve få laget en prosjekttråd om bilen og legge inn bilder
Post Reply