Sakseløfter (løftebukk) til rammebil
Posted: Sun 29 Oct 2017 13:44
Noen som har erfaring med montering av sakseløfter i garasje/verksted sett i forhold til bruk på biler med ramme (445 f.eks.)?
Vurderer å gå til innkjøp av en slik i egen garasje. Nøyaktig merke/leverandør spiller ingen rolle, de er stort sett like alle disse "billigversjonene" allikevel. Er vel stort sett navn og farge som skiller de (det er en slik type jeg vurderer).
Utfordringen slik jeg ser den er bredden mellom "løftebordene/kjørebanene", hos de fleste oppgitt til 860 mm (innerkant til innerkant), vs. bredde på ramme på f.eks. 445 som jeg har. Noen som hra løst denne utfordringen? Ideen min er å lage et par løse tverrgående (stål-)bjelker for å bruke hvis dette blir et problem. Men greit å dobbeltsjekke det før man evnt. går til innkjøp av slik løfter. En 445 veier ikke så mye at det skal være noe problem med denne løsningen slik jeg ser det.
Det finnes mange alternative løftere på markedet også, men sett ut ifra behovet så er slik type sakseløfter mest aktuell. Fordelene med slik type er slik jeg ser det;
- Bra løftekapasitet (3.000 kg), som vil si at den klarer å løfte Pajero, Land Rover etc. (som er biltyper jeg har hatt mye av) for hjulskift osv.,
- Prisgunstig alternativ,
- Sakseløfter kan også benyttes til arbeidsbord,
- Kan felles ned i gulv (som også er planen), og tar liten plass når ikke i bruk,
- Ingen søyler i veien på sidene (greit når man driver med bilpleie etc. og vil ha bil opp i arbeidshøyde for å jobbe med nedre paneler),
- Hjulene henger fritt m.t.p. hjulskift, smørerunder, bremsearbeid osv.
Slike løftere har begrenset løftehøyde (1 mtr), så man får ikke full arbeidshøyde under bilen, men jeg har heller ikke takhøyde til noe mer i garasjen, derfor har det liten hensikt å sette inn noe med større løftehøyde.
Synspunkter på slik sakseløfter og nevnte utfordring med ramme/445?
Det skal nevnes at løfteren også er tiltenkt like mye brukt på andre biler hvor dette ikke vil være en utfordring.
Vurderer å gå til innkjøp av en slik i egen garasje. Nøyaktig merke/leverandør spiller ingen rolle, de er stort sett like alle disse "billigversjonene" allikevel. Er vel stort sett navn og farge som skiller de (det er en slik type jeg vurderer).
Utfordringen slik jeg ser den er bredden mellom "løftebordene/kjørebanene", hos de fleste oppgitt til 860 mm (innerkant til innerkant), vs. bredde på ramme på f.eks. 445 som jeg har. Noen som hra løst denne utfordringen? Ideen min er å lage et par løse tverrgående (stål-)bjelker for å bruke hvis dette blir et problem. Men greit å dobbeltsjekke det før man evnt. går til innkjøp av slik løfter. En 445 veier ikke så mye at det skal være noe problem med denne løsningen slik jeg ser det.
Det finnes mange alternative løftere på markedet også, men sett ut ifra behovet så er slik type sakseløfter mest aktuell. Fordelene med slik type er slik jeg ser det;
- Bra løftekapasitet (3.000 kg), som vil si at den klarer å løfte Pajero, Land Rover etc. (som er biltyper jeg har hatt mye av) for hjulskift osv.,
- Prisgunstig alternativ,
- Sakseløfter kan også benyttes til arbeidsbord,
- Kan felles ned i gulv (som også er planen), og tar liten plass når ikke i bruk,
- Ingen søyler i veien på sidene (greit når man driver med bilpleie etc. og vil ha bil opp i arbeidshøyde for å jobbe med nedre paneler),
- Hjulene henger fritt m.t.p. hjulskift, smørerunder, bremsearbeid osv.
Slike løftere har begrenset løftehøyde (1 mtr), så man får ikke full arbeidshøyde under bilen, men jeg har heller ikke takhøyde til noe mer i garasjen, derfor har det liten hensikt å sette inn noe med større løftehøyde.
Synspunkter på slik sakseløfter og nevnte utfordring med ramme/445?
Det skal nevnes at løfteren også er tiltenkt like mye brukt på andre biler hvor dette ikke vil være en utfordring.