Page 2 of 2

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Tue 06 Feb 2018 17:56
by Reodor57
Hei

444 ble ifølge den svenske PV klubben aldri levert med høyere motornummer enn 67000. Ellers tror jeg ikke det har mye å si for verdien annet enn for ens egen del hvilken motorblokk en bruker. Vår 1957 PV har byttet motor noen ganger etter hva jeg vet. Det er kun Duetten jeg har originalmotoren i. Den hadde til gjengjeld gått kun 73000 fra ny, så var et godt utgangspunkt for oppbygging igjen. Ta av topplokkene på de du har og se hvilken motor som har minst klaring mellom stempel og sylindervegg når stempelet er halveis oppe(nede). Oftest slitt mest midt i sylinderen. Bør ikke ha særlig over 0,5mm klaring med et søkerblad.

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Tue 06 Feb 2018 19:11
by vegardall
Okei, da tar jeg den som ser best ut først, så kan jeg plukke på de andre om jeg får lyst når bilen er ferdig, har jo mildt sakt noen timer igjen til den er det :P
Den ene motoren er fra en pv som ble påkjørt bakfra, den kan jo ha vært i god form da den ble tatt ut å har god innmat!
Har sendt mail til volvo museet også, å hørt om de kunne nøste opp i det med motoren , så får se om de har noe svar.
men jeg gleder meg til det begynner å se ut som en bil igjen :D
Skal prøve å holde tråden oppdatert med noen bilder etterhvert som det skrider frem =)

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 10 Feb 2018 19:45
by vegardall
Motoren er plukket i biter å skal rengjøres.
Bestiller nye pakninger til alt å bytter alle lager i motoren så da skal det bli god som ny!
Målte med søkerblad å fant ut att det var 0,3 mm på det meste mellom sylindervegg å stempel så da trenger jeg ikke gjøre noe med det tenkte jeg, bytter bare stempelringer.

Noen som har tips til Motor lakk! Skal ha blokka rød, men det er jo mange rødfarger.
Hva har andre brukt, å hvor handler jeg den? =)

Image

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 10 Feb 2018 20:19
by Reodor57
Motorlakk får du hos Jørgenrud. Den trenger krafig lufting og gassmaske.
Husk å slipe vekk slitekanten i toppen av sylinderen. Hvis ikke den fjernes knekker stempelringer.

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 10 Feb 2018 21:03
by 445
Jeg bruker motorlakken fra Svenske Volvo PV Klubben. Sikkert samme som fra Jørgenrud. Den er Xylenbasert og biter seg veldig godt fast og tørker fort. Som Reodor sier: bruk maske! De siste gangene jeg har brukt den så har jeg hatt delene varmet opp til ca 25 grader og deretter stått ute om vinteren og malt. Da slipper jeg lukten/stanken inne, og delene er nesten tørre på 30 minutter utendørs selv i kuldegrader.

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Mon 12 Feb 2018 11:40
by vegardall
Slitekanten i sylinderen er ikke mye å skryte av.
Finnes ikke missfarging engang øverst i sylinderen, men den er i såfall så liten att vi må ha riktig måleutstyr får å kunne finne den. så det får jeg prøve å få målt når alt er rengjort.
Har ikke selv erfaring med å plukke motorer fra hverandre, men han om hjalp meg driver med det på jobben. så greit å stole på han =)
men må si att det ser ut som motoren er i god stand etter hva vi kunne bedømme når vi demonterte, så att den kommer til å bli i toppform når vi er ferdig har jeg god tro på.

Det er jo den motoren som satt sist i bilen vi holder på med, så att den kan ha være gått over når den ble satt inn kan godt hende, å Farfar mente att bilen ikke var lenge på veien ette det, det var jo rusta som gjorde att den ble satt bort å ikke noe med motoren å gjøre, den har jo også vært startet flere ganger siden den gang men ikke de siste 15 åra eller noe sånt

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Mon 12 Feb 2018 12:56
by Reodor57
Dersom den ikke synes eller kan føles med fingeren er det lite å bekymre seg for. Slitasjen i sylinderen i forhold til stempelet er også innenfor. bare få tak i skikkelige tredelete oljeringer på stempelet så blir nok oljeforbuket minimalt. Ikke glem å slå inn trepinnene på bakre bærelager om dere har tatt dette ifra hverandre.
Reparasjonsmanualer finner du på www.pvklubben.no under teknisk. Krever egen brukerinnlogging. Den fra forumet kan ikke brukes da dette er to forskjellige "programmer".

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 03 Mar 2018 17:30
by vegardall
Har funnet ut etter mye om å men, att motoren er boret opp, å på toppen av Stempelet står det 80,09. dette er vell størelsen på stempelet? eller tar jeg feil da?
Det jeg greier å finne ut av i Manualen/ Verksted håndboka som jeg har fått tilgang til når jeg meldte meg inn i PV klubben :D
Så er det da 0,030" overdim.? er det da bare å bestille de som heter 0,030" overdim. Eller bør jeg ta noen flere mål, målte jo avstanden mellom stempel å sylindervegg tidligere å det var jo ikke for stor avstand.

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 03 Mar 2018 17:56
by Reodor57
Bare å bestille stempelringer i den dimensjonen stemplene har. Altså 0,30" overdimensjon. Sjekk også alle veivlagerne at de er like om du bestiller de nye. Står ofte stemplet på baksiden.

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Sat 10 Mar 2018 12:09
by vegardall
Da har jeg også fått svar Fra Volvo Museumet å det Viser seg att de fikk sporet opp motornummeret som sto i da den var ny!
Den gledelige overraskelsen er att det er den motoren jeg har startet på =) så da blir det original motor i bilen også =

Dette fikk jeg fra dem
Följande uppgifter fanns i chassiregistret för din PV444 med chassi nr. 147477.

Modell PV444
Chassi nr. 147477
Typ P-44404
Motor B16
Motor nr. 17435
Färdig rapp. :14 juni 1957
Lev.dat. :18 juni 1957
Distrikt :Sandefjord, Norge

Re: Restaurering PV 1957

Posted: Mon 12 Mar 2018 15:44
by esk1ld
Det var jo kjekt :)