Restaurering PV 1957

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Feb 2018 16:56

Hei

444 ble ifølge den svenske PV klubben aldri levert med høyere motornummer enn 67000. Ellers tror jeg ikke det har mye å si for verdien annet enn for ens egen del hvilken motorblokk en bruker. Vår 1957 PV har byttet motor noen ganger etter hva jeg vet. Det er kun Duetten jeg har originalmotoren i. Den hadde til gjengjeld gått kun 73000 fra ny, så var et godt utgangspunkt for oppbygging igjen. Ta av topplokkene på de du har og se hvilken motor som har minst klaring mellom stempel og sylindervegg når stempelet er halveis oppe(nede). Oftest slitt mest midt i sylinderen. Bør ikke ha særlig over 0,5mm klaring med et søkerblad.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg vegardall » Tir 06 Feb 2018 18:11

Okei, da tar jeg den som ser best ut først, så kan jeg plukke på de andre om jeg får lyst når bilen er ferdig, har jo mildt sakt noen timer igjen til den er det :P
Den ene motoren er fra en pv som ble påkjørt bakfra, den kan jo ha vært i god form da den ble tatt ut å har god innmat!
Har sendt mail til volvo museet også, å hørt om de kunne nøste opp i det med motoren , så får se om de har noe svar.
men jeg gleder meg til det begynner å se ut som en bil igjen :D
Skal prøve å holde tråden oppdatert med noen bilder etterhvert som det skrider frem =)
vegardall
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor 25 Mai 2017 18:43
Bosted: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg vegardall » Lør 10 Feb 2018 18:45

Motoren er plukket i biter å skal rengjøres.
Bestiller nye pakninger til alt å bytter alle lager i motoren så da skal det bli god som ny!
Målte med søkerblad å fant ut att det var 0,3 mm på det meste mellom sylindervegg å stempel så da trenger jeg ikke gjøre noe med det tenkte jeg, bytter bare stempelringer.

Noen som har tips til Motor lakk! Skal ha blokka rød, men det er jo mange rødfarger.
Hva har andre brukt, å hvor handler jeg den? =)

Bilde
vegardall
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor 25 Mai 2017 18:43
Bosted: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg Reodor57 » Lør 10 Feb 2018 19:19

Motorlakk får du hos Jørgenrud. Den trenger krafig lufting og gassmaske.
Husk å slipe vekk slitekanten i toppen av sylinderen. Hvis ikke den fjernes knekker stempelringer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg 445 » Lør 10 Feb 2018 20:03

Jeg bruker motorlakken fra Svenske Volvo PV Klubben. Sikkert samme som fra Jørgenrud. Den er Xylenbasert og biter seg veldig godt fast og tørker fort. Som Reodor sier: bruk maske! De siste gangene jeg har brukt den så har jeg hatt delene varmet opp til ca 25 grader og deretter stått ute om vinteren og malt. Da slipper jeg lukten/stanken inne, og delene er nesten tørre på 30 minutter utendørs selv i kuldegrader.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5566
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg vegardall » Man 12 Feb 2018 10:40

Slitekanten i sylinderen er ikke mye å skryte av.
Finnes ikke missfarging engang øverst i sylinderen, men den er i såfall så liten att vi må ha riktig måleutstyr får å kunne finne den. så det får jeg prøve å få målt når alt er rengjort.
Har ikke selv erfaring med å plukke motorer fra hverandre, men han om hjalp meg driver med det på jobben. så greit å stole på han =)
men må si att det ser ut som motoren er i god stand etter hva vi kunne bedømme når vi demonterte, så att den kommer til å bli i toppform når vi er ferdig har jeg god tro på.

Det er jo den motoren som satt sist i bilen vi holder på med, så att den kan ha være gått over når den ble satt inn kan godt hende, å Farfar mente att bilen ikke var lenge på veien ette det, det var jo rusta som gjorde att den ble satt bort å ikke noe med motoren å gjøre, den har jo også vært startet flere ganger siden den gang men ikke de siste 15 åra eller noe sånt
vegardall
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor 25 Mai 2017 18:43
Bosted: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg Reodor57 » Man 12 Feb 2018 11:56

Dersom den ikke synes eller kan føles med fingeren er det lite å bekymre seg for. Slitasjen i sylinderen i forhold til stempelet er også innenfor. bare få tak i skikkelige tredelete oljeringer på stempelet så blir nok oljeforbuket minimalt. Ikke glem å slå inn trepinnene på bakre bærelager om dere har tatt dette ifra hverandre.
Reparasjonsmanualer finner du på www.pvklubben.no under teknisk. Krever egen brukerinnlogging. Den fra forumet kan ikke brukes da dette er to forskjellige "programmer".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg vegardall » Lør 03 Mar 2018 16:30

Har funnet ut etter mye om å men, att motoren er boret opp, å på toppen av Stempelet står det 80,09. dette er vell størelsen på stempelet? eller tar jeg feil da?
Det jeg greier å finne ut av i Manualen/ Verksted håndboka som jeg har fått tilgang til når jeg meldte meg inn i PV klubben :D
Så er det da 0,030" overdim.? er det da bare å bestille de som heter 0,030" overdim. Eller bør jeg ta noen flere mål, målte jo avstanden mellom stempel å sylindervegg tidligere å det var jo ikke for stor avstand.
vegardall
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor 25 Mai 2017 18:43
Bosted: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg Reodor57 » Lør 03 Mar 2018 16:56

Bare å bestille stempelringer i den dimensjonen stemplene har. Altså 0,30" overdimensjon. Sjekk også alle veivlagerne at de er like om du bestiller de nye. Står ofte stemplet på baksiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg vegardall » Lør 10 Mar 2018 11:09

Da har jeg også fått svar Fra Volvo Museumet å det Viser seg att de fikk sporet opp motornummeret som sto i da den var ny!
Den gledelige overraskelsen er att det er den motoren jeg har startet på =) så da blir det original motor i bilen også =

Dette fikk jeg fra dem
Följande uppgifter fanns i chassiregistret för din PV444 med chassi nr. 147477.

Modell PV444
Chassi nr. 147477
Typ P-44404
Motor B16
Motor nr. 17435
Färdig rapp. :14 juni 1957
Lev.dat. :18 juni 1957
Distrikt :Sandefjord, Norge
vegardall
 
Innlegg: 12
Registrert: Tor 25 Mai 2017 18:43
Bosted: Sandefjord

Re: Restaurering PV 1957

Innlegg esk1ld » Man 12 Mar 2018 14:44

Det var jo kjekt :)
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Forrige

Gå til Generelle diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester