bytte om deler

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.

bytte om deler

Innlegg volvoveteran » Søn 24 Apr 2016 07:53

Jeg lurer på om deler fra f.eks Pv (framskjermer -front -panser) passer på en Duett og motsatt? -Videre om forstilling (nyere/eldre) uten videre kan byttes om? leser også av og til at Amazon forstillinger er montert, må det da til ombygginger?
volvoveteran
 
Innlegg: 31
Registrert: Lør 13 Feb 2016 19:38
Bosted: Gol

Re: bytte om deler

Innlegg 445 » Søn 24 Apr 2016 09:49

Etter hva jeg vet kan du bytte panser mellom PV og Duett. Det finnes 2 ulike innfestinger - en for B16 og en for B18. Disse går ikke om hverandre.
Frontstykket på Duett er høyere enn på PV. Har ikke sjekket skjermene, men de bør jo følge frontstykket. Dette vet andre mer om.
Forstilling: Veldig mye går om hverandre. Det er forskjell på "selvjusterende" bremser og duo-servo. Det er også forskjell på B16 og B18 travers - både med plassering av motorfestene og feste for hjelpesnekke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: bytte om deler

Innlegg volvoveteran » Man 25 Apr 2016 07:40

Takk, kjempebra info.
volvoveteran
 
Innlegg: 31
Registrert: Lør 13 Feb 2016 19:38
Bosted: Gol

Re: bytte om deler

Innlegg Reodor57 » Man 25 Apr 2016 10:58

Skjermene passer også om hverandre, men ikke innerskjermene grunnet bla annet frontstykke.
Nå er det stort sett nedre del av frontstykket som må byttes men de en får kjøpt er ofte uten hull for støtfangerjernene, så de passer alle typer frontstykker. Forskjellen på B16 frontstykke og B18 er innfestningen på panseret og mekanismen (B18 har den karakteristiske fjæra i åpningen og annen innfesting av radiatoren som er bredere.
En kuriositet i denne sammenheng er at om en setter inn en B20 sport med doble SU i en PV som har B16 frontstykke vil bærejernet for panseret treffe luftfilteret på fremre forgasser. Ikke sikker på om det samme skjer på en Duett da motoren her sitter lavere i forhold til panseret. Anbefalingen er å bytte bærebru med styreinnrettning og frontstykke om en bytter til B18-B20. Styreinnrettningen er mye mer stabil på en med B18 forstilling da bla hjelpesnekka sitter fast i rammevangen og ikke på en "myk" brakett på bærebrua.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum


Gå til Generelle diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron