Ultralydrens

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Ultralydrens

Post by lervang »

Har begynt på litt vinterlig vedlikehold på PV 444, 1957.
Forgasser er demontert og skal renses og sjekkes og startmotor skal til sjekk på et vikleverksted.

Derfor lurer jeg på om noen har testet rimelig ultralydvasker? Ser at Biltema selger for 949 kr.

Andre tips mottas selvfølgelig også.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ultralydrens

Post by Reodor57 »

Hei

En rimelig ultralydvasker kan fungere, men bruker lengre tid enn de kraftige og dyre. Disse er som regel på 40kHz mens de kraftige ligger på 30kHz og under. Uansett må du ha noen liters volum. Min er på 12 liter og holder greit til en forgasser og andre småtteri. Dette kommer av at ting ikke må stå i direkte kontakt med sidene i karet (Stopper svingningene og ødelegger svingerelementene), derfor kurv oppi og da forsvinner mye av volumet. Ultralydvaskeren bør også ha varmeelement.
Noe av det viktigste er rensemiddelet en bruker. Dette må være vannbasert og egnet for en aluzinklegering som forgasseren er laget av. Oljebasert rensemiddel kan eksplodere eller ta fyr. De små ultralydvaskerne er stort sett greie til å rense gullet til "mor". Sølv får en ikke renset. En bruker da litt zalo og salmiakk i vannet (Blir "gullende rent") :-).
Var jeg deg ville jeg brukt pengene på noe annet morsomt og kjøpt forgasserrens på boks. Lettere å lykkes med rensen da, men bruk gassmaske. Legger en forgasseren i kaldavfetting en uke i forveien spyler med varmt vann og så bruker forgasserrens før en blåser igjennom med trykkluft og setter den inn med WD 40, så kommer en like langt egentlig.
Jeg bruker spesialmidler for rens i ultralyd som er forholdsvis skånsomt mot aluzink, men jeg må passe på så det ikke brukes for lenge.
Kikket på ultralydvaskeren du nevner, og den har jeg liten tro på. 70 watt er LITE. Om dette da er kombinert svinger effekt og varmeeffekt blir du ikke fornøyd! Jeg har svingereffekt på ca 400 watt (30kHz) og varmeelement på 800 watt, men savner egentlig et større kar enn 12 liter for å kunne vaske motordeler som er større enn fra en liten motor bla.
Håper dette var opplysningene du spurte etter.
Uansett hva de reklamerer med. Ultralyd gir bare forsterket vaskeeffekt. Har en ikke et vannbasert vaskemddel som løser opp de aktuelle forurensningene, så viker den heller ikke. Blir ikke helt rent med bare høytrykkspyler og vann heller for å sammenlikne med noe.
Ellers kan sikkert Håvard E Johansen i Fredrikstad hjelpe deg med en rens av forgasser, eller du kan sende den til meg om du ikke har veldig hastverk. Uansett må du bytte pakninger på forgasseren da de går i oppløsning ved vask. P.S. Naglene som skal holde pakningene skrues ut med tang :-). Jørgenrud bør ha pakningssett inne :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Re: Ultralydrens

Post by lervang »

Hmm, Takk for råd Reodor :)
Var i grunnen det jeg tenkte selv også, men er jo så fint å kunne spørre andre.
Fant en annen lenke her med rensing og bytte av gassere som ser ut til å være en bedre løsning.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ultralydrens

Post by Reodor57 »

Er det B16 du har? I så fall skal de du refererer til også være modifisert for litt mer moderne bensin. Vet ikke om du opplever at den går litt ujamt når en bare lunker bortover på flatmark?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Re: Ultralydrens

Post by lervang »

Jada, B16 og litt lugging er det i tillegg at den er vanskelig å starte når den er varm.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ultralydrens

Post by Reodor57 »

Vanskelig varmstart kan være at man har latt seg friste til å sette inn motstandskabler eller tennplugger. Det fungerer veldig dårlig på 6volt ihvertfall. Sjekk også lengden på gjengene på pluggene. De skal være 9, 5 mm lange. Neste steg er 12,5 mm langt gjengeparti, men det er for langt. Tror det skal være noen forgassere igjen. Send den inn som den er, så får du en ferdig renset og tilpasset tilbake. "bolten on" for å si det sånn. Ligger noen timer bak hver forgasser det vet jeg :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Re: Ultralydrens

Post by lervang »

Tror jeg har riktige plugger. Sjekket at de var korte. NGK 86S, kan det stemme?
Men du verden så svarte og sotete. Er nok for feit blanding her tenker jeg.
Frister veldig å bytte gasser'n selvom jeg har kjøpt pakn. sett hos Jørgenrud.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ultralydrens

Post by Reodor57 »

Tror nok jeg da hadde hatt pakningssettet i bakhånd til senere bruk, og byttet ut forgasseren. Kan fort bli nødvendig å rense flottørkammeret. Om du ikke har montert et bensinfilter fra før ville jeg ha gjort det. Tror jeg måtte rense forgasseren minst ti ganger iløpet av en sommer før jeg kappet røret mellom pumpen og forgasseren og monterte inn et filter. Forgassern er også utsatt for en del vibrasjoner som sliter på pakningene, så skader ikke å ha noen i bakhånd :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Re: Ultralydrens

Post by lervang »

Da er den startet etter vinterdavlen og med nyrenset forgasser. Starteren fikk seg også en overhaling på Fredrikstad vikleverksted.
Virker å være i veldig bra form med nyrenset gasser, går jevnt og fint med innstillingene som var gjort. Takk for hjelpen :)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ultralydrens

Post by Reodor57 »

Bra det fungerte. Ikke alle B16 er like, så kan av og til være nødvendig veldig med litt småjustering. Denne ble satt opp litt annerledes enn standard også da bensinen i dag er annerledes enn før.
God sommer :-) :-) .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply