Garasjepynt

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Lenge siden sist, men en liten oppdatering er på sin plass.

En pyramide av oljebokser i vinduet er planen. Denne skal koste meg noen timer, tenker jeg!

Image

Noen som husker dette skiltet?

Image

Oversiktsbilde:

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Garasjepynt

Post by hlyshaug »

Mens epostvarslet om din BP-garsje ramlet ned i innboksen, går det et program om olje og BP på NRK2 - i første rekke om BPs lite ærerike historie i Iran. Men det er en annen historie.

Gleder meg til å se flere oppdateringer om bensinstasjonen din :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Michelingubben er på plass :) Denne skal få gulfarge innvendig etter hvert. Jeg planlegger noen flere skilt med bl.a Championplugger og Bosch-service. For ikke å glemme Volvo da.

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Garasjepynt

Post by 445 »

Dette er utrolig flott! Mye bedre kunst enn mye annet jeg ser.
Hvordan har du tenkt å beskytte dette til slutt? Dumt om det kommer en dusj Hagmans gul midt på veggen.
Kan det være en idé å skru noen glass/plexiglass-plater foran når du er ferdig?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

445 wrote:Dette er utrolig flott! Mye bedre kunst enn mye annet jeg ser.
Hvordan har du tenkt å beskytte dette til slutt? Dumt om det kommer en dusj Hagmans gul midt på veggen.
Kan det være en idé å skru noen glass/plexiglass-plater foran når du er ferdig?
Takk, jeg blir nesten litt flau. Jeg har aldri malt noe annet enn huset noensinne. Helt sant. Så bare prøv, folkens!
Beskyttelse? Jeg tenkte å legge et lag klarlakk over til slutt. Ellers kan jeg jo henge opp en presenning ved særs skitne jobber. Men det er jo bare maling, så det kan males over igjen ved evt skade. Jeg tror at plexiglass blir litt i overkant :P
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Nesten litt flaut å poste her uten at noe er gjort med bilen. Det slo meg mens jeg var I garasjen i dag at PV’n sto en meter unna mens jeg malte - på veggen. Håper bilen tilgir meg prioriteringene :)

Malte gult og hvitt på Michelinskiltet I dag:

Image

Så har jeg malt på pyramiden. Det tok noen timer. Fremdeles noe korrigering og skyggelegging gjenstår, og muligens litt nedmatting med et tynt lag med grått. Dette skal jo forestille å være bak et vindu.

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Garasjepynt

Post by hlyshaug »

Driver hele tiden og leter etter "liker"-knappen når jeg ser på garasjen din. Har nok vært for mye på fjesboken... :D
Last edited by hlyshaug on Mon 17 Sep 2012 05:10, edited 1 time in total.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

hlyshaug wrote:Driver hele tiden å leter etter "liker"-knappen når jeg ser på garasjen din. Har nok vært for mye på fjesboken... :D
Hehe. Bare man slipper å bli stemt ut, så :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Koste meg litt med Champion-skiltet i dag, og noe små skrift på oljeboksene. Så ble "døra" malt i matchende grønn farge :)

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Garasjepynt

Post by Torbo2 »

Flott og mesterlig! ++++ noen ord jeg ikke kjenner til...
Kunne du si noen mer om den gjennomførte 3D-effekten? Alt ser jo ut til å stemme med virkeligheten!
Og litt tøft med døra på gløtt på høyre side!
Skal du gjøre flere kunstneriske inngrep?
User avatar
Sverre L.
Posts: 52
Joined: Wed 22 Aug 2012 22:20

Re: Garasjepynt

Post by Sverre L. »

Jeg vet jo at en del bensinstasjoner har blitt restaurert og på så måte blitt et yndet reisemål, er dette en av våre nye feriemål og turistattraksjoner? Er jeg i Trøndelag tror jeg at jeg må ta kontakt for å få lov å beskue dette mesterverk en gang. Neste sommer skal jeg på et biltreff (ikke Volvo) på Røros, så da kanskje? Har selv bra kontakt med gutta på Nøtterøy som har restaurert et verkstedanlegg og en BP-stasjon, så derfor banker mitt hjerte litt ekstra når jeg ser hvilket merke du har benyttet. H E R L I G!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Torbo2 wrote:Flott og mesterlig! ++++ noen ord jeg ikke kjenner til...
Kunne du si noen mer om den gjennomførte 3D-effekten? Alt ser jo ut til å stemme med virkeligheten!
Og litt tøft med døra på gløtt på høyre side!
Skal du gjøre flere kunstneriske inngrep?
Takk for skryt. Jeg skal ikke la det gå til hodet på meg :D
Perspektiv er egentlig ikke så vanskelig. Det gjelder å få linjene til å stemme. De linjene som er parallelle med synsvinkelen din avsluttes i et punkt midt i bildet. Så der har jeg skrudd inn en skrue med snor i. Dermed kan jeg styre disse linjene rett mot fokuspunktet.
Image

De linjene som ligger vertikalt på fokuspunktet, skrår tilsvarende ut av bildet bort fra deg.
Så er det de linjene som ikke er i vinkel, samt kurver, der bruker jeg rett og slett øynene og prøver meg frem for å få det noenlunde rett.
Størrelsen på objektene blir jo mindre jo lenger bort de er, og jeg nedskalerer dem i henhold til høyden mellom de horisontale linjene på det punktet de tegnes.
Litt vanskelig forklart, men jeg håper noe var forståelig.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Sverre L. wrote:Jeg vet jo at en del bensinstasjoner har blitt restaurert og på så måte blitt et yndet reisemål, er dette en av våre nye feriemål og turistattraksjoner? Er jeg i Trøndelag tror jeg at jeg må ta kontakt for å få lov å beskue dette mesterverk en gang. Neste sommer skal jeg på et biltreff (ikke Volvo) på Røros, så da kanskje? Har selv bra kontakt med gutta på Nøtterøy som har restaurert et verkstedanlegg og en BP-stasjon, så derfor banker mitt hjerte litt ekstra når jeg ser hvilket merke du har benyttet. H E R L I G!
Hei! Turistattraksjon er vel å ta litt hardt i :D Men de som vil se er hjertelig velkomne.
Ta gjerne kontakt om du er i Trøndelag. Send en PM, så får du adresse og tlf.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Garasjepynt

Post by Torbo2 »

Tror jeg skjønner litt bedre nå. Men om jeg hadde fått det til er en annen sak?
Dette lover bra...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Garasjepynt

Post by pals »

Helgas oppdatering følger. Det har vært landskapsmaling og ikke mye annet.

Startet med å maskere:

Image

Legging av basefarger:

Image

Så var det masse trær og fjell:

Image

Image

Image

Til slutt en oversikt så langt. Fortsatt en del detaljer og airbrushing som gjenstår på landskapet, men det kommer seg:

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Post Reply