Unngå "fading"

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Litt før landstreffet ... Kom sikkert fram uten bremsesvikt!
Fading er vel ikke så kjent i dag, men det var et samtaleemne på 50- og 60-tallet, da bilene hadde trommelbremser over alt. Det ble beskrevet i lærebøker om bilen osv. Men for oss som har trommelbremser kan dette fenomenet oppstå i lange nedoverbakker med stor stigning.
"Low gir", har sikkert mange sett, og i dag gjelder det stort sett for lastebiler, men ...

Å henge på giret (2.-giret) et en nødvendighet i harde bakker!

Noen av oss skal kjøre fra øst og sør vest og velger kanskje riksvei 45 via Dalen. Her har jeg kjørt flere ganger med mange biler, men også med Duetten.
Begge retninger ned mot Dalen ble bremsene veldig tunge i den siste tredjedelen av bakkene! Fenomenet heter fading som på norsk betyr svetting. Det er bremsebåndene som svetter på grunn av stor varme!
Det er en liten reserve i håndbremsen som kan brukes med forsiktighet om man må stoppe helt med overopphetete bremser. Bremsene bak er litt mindre utsatt for varme, på grunn av mindre bremsepumper og litt mindre trykk og bremseeffekt.

Her er en sikker oppskrift:
Start utforkjøringen med lav hastighet, f.eks. 50 km/t. Særlig over 60 km/t anbefaler ikke jeg...
Bruk 2.-giret eller 3. der hvor det er litt slakere. Vær ikke redd for litt motorstøy/turtall, det skal mye til at ventilene "flyter", men dette/grensen eller ubehagelig støy kjenner jo de fleste til ...
Begynner bremsene å bli varme/”fade” og tunge er det bare å stoppe et kvarter, så de får avkjølt seg. Så kan den siste tredjedelen kjøres sikkert til bunn av bakken.

Et annet problem er at bremsevæska kan koke. Skjer det blir bremsepedalen myk og kan gå langt inn med redusert effekt om væska koker. Gammel væske kan koke på ned mot 120 grader. Nye væske holder minst det dobbelte.
OBS: Det er fortsatt tid til å bytte.
Håndbremsvaiere også om de er rustne?

Bremsetromlene kan ble langt over 200 grader i lange utforbakker! Og varmen forplanter seg lett inn mot bremsebånd, sylindre og bremsevæska.
Dette kan også skje med nyere bremser med skivebremser.
Fæle svinger i de bakkene forresten, men veien virker ganske sikker!? Om kan definere norske veier som sikre?
Jeg skal prøve å huske på IR-temperaturmåleren for å kontrollere temperaturen nærmere.

Advarslene er basert på egne og andres erfaringer….
Litt moralsk dette, men godt ment!
Siste utvei med bremsesvikt er å bremse med bilen i fjellveggen, men det er ikke noe noen vil like!
Last edited by Torbo2 on Tue 03 Jul 2012 20:30, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Et viktig innlegg. Har nettopp kjørt bakkene ved Dalen med Duetten. Bremsing på gir var påkrevet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Bra du har gode bremser 445, og ny bremsevæske til og med! Da fikk du vel ikke store problemer?
Det var vel greit med firetrinns kasse oppover bakkene?
Jeg har ikke kjørt der med tregirs, men det hadde nok blitt mas?
Andre erfaringer her?
Men det er krevende bakker, og skulle man ha masse last i bilen så er det langt verre.

Det stod forresten en fin Duett ved en av bensinstasjonene i Dalen som jeg "siklet" på i mange år, men jeg har ikke sett den på et par år?
Nye eier?

Tilbake til bremsing, kan det være en ide å kjøre om Åmot om man vil være på den sikre siden?
Men problemet er delvis tilstede på tilbaketuren...
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Bra du har gode bremser 445, og ny bremsevæske til og med! Da fikk du vel ikke store problemer?
Jeg fikk ikke problemer i det hele tatt.
Ny masterpumpe på årets smøretreff.
Det var en stor betryggelse å ha dette på plass før kjøreturen, og ikke minst med ny væske i systemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det var vel greit med firetrinns kasse oppover bakkene?
Jeg har ikke kjørt der med tregirs, men det hadde nok blitt mas?
Det var herlig med 4 trinns kasse både oppover og nedover.
Det hadde vært mye større belastning på motor og bremser med bare 3 gir.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Dette minner meg om at jeg må skifte bremsevæske selv. Når jeg tenker meg om er den nok nærmere fire år gammel.

jeg må vel legge til her at type bremsebelegg har betydning, da noen tåler mer varme enn andre. Spesifikasjoner på type bremsebelegg er vel ikke så lett å oppdrive?
Til moderne skivebremser kan det være ulike spesifikasjoner, og ikke minst forskjeller fra de ulike produsentene. Til vanlige biler skal spesifikasjonene være like, og i dag har man klosser som tåler mye varme uten å miste betydelig effekt.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Dette minner meg om at jeg må skifte bremsevæske selv. Når jeg tenker meg om er den nok nærmere fire år gammel.
Har du husket å bytte væske nå da.....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Vi har jo tromler rundt hele. Hvor ofte bør vi åpne og "blåse rent" for støv inne i tromlene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Så langt jeg får tid gjør jeg det en gang årlig, men jeg har som prinsipp at jeg åpner før hver EU-kontroll og får ut bremsestøvet. Før var det kreftframkallende, så jeg er fortsatt forsiktig med å ikke puste inn støvet, selv om det skal være mindre helsefarlig i dag.

Det er lett å snakke, men å gjøre ting er ikke alltid like lett, og ofte er det tiden som ikke strekker til. Så jeg klarer ikke alltid å leve opp til minde intensjoner.

Ved forrigen EU-kontroll av to biler - Renault 4 og Renault Dauphine fikk jeg tid til å rense opp på min sønns R4, og han hjalp til. Så fikk jeg ikke tid til å sjekke min egen Dauphine, og gjett hvilken bil som fikk mangel på bremsene?

Det sier seg vel selv at jeg måtte rense opp i bremsene på min Dauphine og da gikk den igjennom med jevne bremser etterpå.

Her var det ikke bare bremsestøv, men treghet i mekanismer, da disse bilene blir lite og bare pent kjørt, så setter bremsene seg litt - eller blir trege i bevegelser osv.

Det viktigste er tromlene framme, da det danner seg mest støv der, men det er jo vikitg bak også....

Tromlene framme spretter jo av på to minutter så det er jo lett jobb. Bak må man jo ha avdrager, men det går jo det og. Og du verden for en god følelse å få renset opp og sjekket!

Konklusjon: Minimum hvert annet år... Det er bare å lage en regel på det. Har man bare en bil å holder på med har man ingen unskyldning!?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Skifte bremsevæske? Nei, det har jeg ikke fått gjort, men godt at du minnet meg på det. Holdt på å glemme det. Men jeg hadde planer om å kjøpe væske fra deg av høykvalitet og ikke bruke den usikre Biltemavæsken mer. Jeg hadde tenkt å la den "skifte seg" - etter latmannsmetoden hos deg, mens jeg ordna noe for lyshaug, men...
Da er det vel det jeg skal bruke ettermiddagen til pluss å skifte bakfjærer på camperen.. Og da går kvelden tror jeg. Så slipepr jeg å sitte å måperforan TV-en den stunda...
De bakfjærene er nå bare et luksusproblem, men siden bilen veier noen hundre kg mer enn standard, kan det være greit med litt stiver fjærer bak for at avfjæringen kommer i takt med de nye gassdemperne framme. Mindre krengning er jo målet.
Det å sette på krengningsstabilisator bak på camperen er et stort og dyrt prosjekt som jeg ikek har tid til har jeg funnet ut. men stivere fjærer kan vel gjøre susen... Kjører jo ikke så mye utenfor allfarvei med denne bilen.
Last edited by Torbo2 on Fri 13 Jul 2012 09:57, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Konklusjon: Minimum hvert annet år... Det er bare å lage en regel på det. Har man bare en bil å holder på med har man ingen unskyldning!?
Hmmm. Kan komme på mange unnskyldninger jeg.... Kjærring og unger for eksempel.... :?
Spøk til side. Det var et nytt punkt på listen over ting som bør gjøres hvert annet år. Takk!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Da ble det ny bremsevæske på Duetten i går.

"Gjør Det Selv"-oppskrift:
Jeg gjorde det mens bilen stod på bakken, men settes den på bukker, vekselvis framme og bak kommer man lettere til, spes. bak.
Man skal vel strengt tatt begynne bak, men da det ikke er luft i systemet fra før, er det liten fare for å tilføre ny luft.

Jeg kjøpte en stor sprøyte på apoteket uten spiss som jeg sugde opp den gamle væsken med fra beholderen. Dama bak disken så litt forundret på meg og spurte om jeg skulle sette xxx eller et eller annet som jeg ikke skjønte noe av? Men så sa jeg at jeg skulle ha den største de hadde og feridg med det, og hun fant fram en stor fin og la den på disken med bekymringsfylt blikk. Du skal få den for fem kroner, sa hun, da hun ikke hadde priskode på den. Bra det er vel det jeg pleier å betale, sa jeg og blikket hennes flagret enda mer..
Så var det hjem og suge opp den gamle væsken fra beholderen. Gjorde også rent nedi der med tørkepapir som ikke går i oppløsning.
Fylte på ny væske og tok en vindusspylerslange og puttet ned i en flaske. Satte slangen på lufteskruen på høyre framhjul og pumpet sakte med pedalen åtte ganger, og lot det sige litt ut noen sekunder. Skrudde igjen luftenippelen og gjorde det samme på venstre forhjul, men pumpet bare fem ganger.
Luftenippelen her er kvarttomms gjenger( 1/4") stort sett. Sitter den hardt så bruk en sekskant pipe for å løsne for ikke å ødelegge sekskanten!

Før jeg gikk videre bak, etterfylte jeg bremsevæskebeholderen, og passet på at det ikke kom noen drypp på lakken, verken ut- eller innvendig på bilen.
(bremsevæse er jo lakkfjerner).

Så på med slangen bak og åpne nippelen bak på venstre side. Her pumpet jeg ti ganger med pedalen først og lot det sige litt og skrudde igjen.
På det siste høyre hjulet bak hjulet pumpet jeg fem ganger med pedalen, sakte, og uten at den gikk helt i bunn og skrudde igjen.
Da hadde jeg brukt opp nesten hele halvliteren med bremsevæske, og regner med at det er 99% ny væske på bilen

Fare: På gamle bremsepumper (hovedsylinder) kan de skje at stemplet innvendig setter seg fast i bunn. Min er jo overhalt, så faren er liten, men jeg hadde ikke lyst å overhale den i regnværet, så jeg tok ingen sjanse på å slurve.
Det beste hadde jo vært med en medhjelper, men det funkar.
Har man god tid kan man jo også bare åpne lufteskruer og la væska sige ut, på ett og et hjul, uten fare for luft i systemet, men det hadde jeg ikke tid til.
Resultat fortsatt god og høy pedal...

Dagens gåte er hvorfor jeg valgte forskjellig antall pumpinger ved utskifting?
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Unngå "fading"

Post by guntor »

Artg med gåter !
Er svaret så enkelt som følger:
Når du har "tråkket" igjennom mye væske allerede hhv foran og bak
så trenger man ikke å pumpe så mange ganger andre gang for å få fylt resten av systemet
hvis jeg nå klarte å forklare mine egne tanker på dette !
Uansett takk for en grei oppskrift. :D
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå "fading"

Post by 445 »

Prøver meg på et svar på gåten:
Det er ulik lengde på bremserørene fra pumpe til de ulike hjulene.
Derfor kreves ulike antall pumpinger for å få frem ny væske.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå "fading"

Post by Torbo2 »

Yes, det var sånn jeg også tenkte. Begge svar er riktig, etter min oppratning. Men jeg sjekket at fargen på den nye væska, som var lysere enn den gamle, kom helt ut i tillegg.
Og det hele så greit ut, og bremsene er nå full vigør... :)
Post Reply