Luft problemer i bremsene

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

445 wrote:Sikkert et veldig dumt spørsmål, men har du testet om bremsene fungerer slik de skal? Kanskje de er helt i orden, men at "luftemetoden" gir luftbobler?
På meg så virker bremsene ok. Sliter litt med sentreringen bak da jeg får for lav pedal selv med utjusterte bånd. Framme ok.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Torbo2 »

Du må slakke håndbremsvaieren mye før du legger ut bånda. Håndbrems justering til slutt.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by Reodor57 »

Jeg har høy pedal på mine biler, men slakker alltid håndbrekket til wire er helt slakk. Det betyr at ikke bremsearmen inne i trommelen går lengre bakover. Det er viktig å smøre glideflatene på "støvdekselet"(Bakplata slik at bremsebåndene glir lett helt tilbake. Som sagt tidligere kan en mangelfull smøring av disse glideflatene føre til 50% forskjell i bremsevirkning som jeg hadde på en bil jeg testet for en måned siden. Der var alt nytt, men hadde altså glemt glideflatene på ene hjulet. Bruk gjerne keramisk pasta eller et syltynt lag med kobberpasta på disse flatene. Det er viktig at ikke fettet kan komme i kontakt med bremseskoene. Bak må en huske å smøre armen til håndbrekket også slik at denne glir lett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Takk for gode tips. Jeg må gå over dette en gang til. Når det gjelder lufting problematikken så skal jeg sjekke slange, lufteskruen og nippel. Hvis jeg ikke finner noe galt der så må jeg nok gå til et verksted som kan bruke press på vesken i beholderen. Takk for gode innspill og jeg skal oppdatere dere framover.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Har du kommet noe videre med dette mysteriet?
Som nevnt på telefonen kan det være problem med lufteskruen på den nye pumpa, at den suger inn luft langs gjengene som kommer ut sammen med bremsevæsken.
Har du forsøkt å bytte pumpe mellom høyre/venstre forhjul og ser om problemet flytter seg med pumpen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Takk som spør:-) Ja, dette er ikke til å forstå. Jeg har sjekket rør og slanger på venstre forhjul, sjekket alle sylindrene for lekkasje og byttet venstre sylinder over til høyre side. Når jeg byttet sylinderen fra den en til den andre siden så oppdaget jeg at jeg manglet kobberpakning mellom slange og sylinderen på venstre side. Trodde jeg da hadde funnet løsningen, men neida. Fortsatt masse luft på venstre side (med hjulsylinder fra høyre siden) og ikke luft hverken bak eller på høyre side. Dersom det er noe galt med den nye mastersylinder så skulle det vært luft på de andre hjulene også. Har gjort alt som er mulig og må nok bare levere den inn til et verksted som kan sette vesketrykk på beholderen. Jeg har mistet all lyst og kreativitet nå:-) nesten

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Jeg synes du har kommet et godt stykke videre!
Pumpen er nå sjekket ut og funnet OK.
Har du også byttet plass på bremseslangene?
Jeg har mest tro på at luften kommer inn i forbindelse med metall-røret. Enten ved koblingen i tre-veis-forgreningen eller mellom røret og slangen.
Tror jeg hadde demontert rør og slange (venstre side) og montert på nytt.
Ikke gi opp!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Jeg har ikke flyttet det over, men jeg kan egentlig ikke se andre muligheter enn det du beskriver selv om dette var helt ok før jeg i det hele tatt gjorde noe med bremsene. Jeg skiftet kingbolt og bærebru på den siden, men da hang jeg bare opp hele greiene med strips uten å demontere slange ol. Kan ha fått seg en knekk, men det er merkelig at det da ikke lekker bremseveske?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Ja, det er merkelig, men jeg ville som sagt forsøkt å demontere rør og slange. Det kan ikke bli mer feil enn det er....
Når røret er fastskrudd skal det ikke rotere på nippelen, hvis det ga noen mening.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Ja det gir mening. Har avtalt med et verksted at jeg skal ringe de på mandag ang time. Ser om jeg kan få tid i helgen til å sjekke litt. Vet du om en får slike bremseslanger på Biltema eller må de bestilles hos Jørgenrud?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Jeg har ikke sett at de har på Biltema, men det betyr jo ikke at de ikke har :wink:
Når du demonterer så vil du jo se om det er sprekker i slangen eller ikke. Går sikkert an å "trykkteste" den ved å holde den ned i en bøtte med vann, holde en finger for ene enden og blåse i den andre. Med de luftmengdene du snakker om så er det ikke noen liten lekkasje.
Tror kanskje mest på at det er "slakk" i en flens som har oppstått i forbindelse med "opphenging" ved kingboltbytte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

Da har jeg sjekket alt som er mulig å sjekke og fulgt alle gode råd., men det bobler fortsatt luft i venstre forhjul. Nå e valget tatt og time på verksted er bestilt neste uke. De vil prøve å presse bremseveske inn i systemet og dermed presse ut luften. Lurer på hvor den kommer fra:-) Blir spennende å se om de finner en løsning. To be continued.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Veldig spent på å høre løsningen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Luft problemer i bremsene

Post by uttern »

God søndag! Da har jeg vært på verksted med bilen og etter 4 timer jobbing med å finne hvor det ble produsert luft så fant de ut at de måtte hone den nye bremsesylinderen på venstre side foran. Den produserte luft som bare det. Mente jeg hadde byttet den med høyre side for å teste, men ble vel så sikker på at det var kobberringen som manglet at jeg likevel ikke byttet sylinder;-) Hadde jeg gjort det så hadde vel jeg også funnet feilen. Nå har jeg da kostet både ny hovedsylinder og verkstedjobb og så lå feilen i den nye sylinderen. Uansett så har jeg nå bremser, men pedalen er fortsatt lav selv med helt utjusterte bremser. Tror at tomlene bak er helt på grensen når det gjelder tykkelse og det kan vel påvirke pedalhøyden. Uansett takk for mange gode tips og hjelp og det kan altså ligge feil i nye deler også:-)

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Luft problemer i bremsene

Post by 445 »

Godt at løsningen omsider ble funnet! Håper leverandøren av bremsepumpene får klar beskjed om dårlig kvalitet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply