Smarte ventilløft/-åpninger

Nyttige linker en kommer over på internett
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Smarte ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

I teksten her kan man finne noe som er tankevekkende:
http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Kam ... axlar.html
Jeg har vært inne på det før, f.eks. å "skyve ventiltidene litt fram".
Forskøvet kile til kamdrevet. Selges av Pedersen Racing.
Brukte det på Amazonen, om den fikk et enormt drag fra bunn, ca 1500 - 2500 o/min.
Skal gjøre det samme på Duetten, da jeg heller vil ha 15-20 hk ekstra i lavområdet enn fra 5500 o/min og oppover... Der er jeg sjelden...
Last edited by Torbo2 on Tue 30 Oct 2012 21:48, edited 4 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smarte ventilløft

Post by 445 »

Jeg har forsøkt å finne noen som selger slike til B16. Tips mottas med takk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smarte ventilløft

Post by Torbo2 »

Synd at B18/B20 ikke passer til B16.
B18 har 5 mm spor og B16 6mm.
Men tar man en B18 forskøvet kile og kopierer forskyvningen kan man lage, enten ved å legge på sølvlodd på den originale og file til, eller file til en fra et flattjernstykke.
Last edited by Torbo2 on Tue 30 Oct 2012 21:49, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Her er et bilde av den omtalte kilen for B18:
trappstegkile.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Hadde vært morsomt å file ut en slik.
Tror vi at forskyvningen er ca 1 mm?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Skal være forsiktig med å gjette, men jeg tror forskyningen er mindre, kanskje bare 0,5-0,6 mm? De har muligens to typer?
f.eks. 0,5 mm på kilen er ca. ti ganger mer ute ved tennene, og det høres passe ut. 5 mm ute ved tennene, høres ut til å være nok. Men det kan vi jo måle på kamdrevet. Så kan vi jo også måle åpningstidene med en gradeskive.

Dette er jo følsomme greier, så vi kan jo se når jeg får tak i min. Så kan vi lage lik den som er utprøvd, til B16.
Evt. tilpasse på hlyshaugs motor, da den er på vei til sammenskruing?
Tror forresten at han skal lage en gradeskive for å sjekke åpnngs- og lukketider for å få en optimal motor med bunndrag. Og så Isky-kam a gitt!
Den trenger enda mer forskyvning enn en normal kam, da åpningstidene er lengre/større...
Det kan bli en spennende motor med spenst!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Men, hvorfor dette til B16. Den har jo maks dreiemoment på rundt 2500 o/min og makseffekten på 4500 o/min B18 ligger jo godt over dette med en makseffekt på rundt 5500 i utrimmet versjon. Tror en vil miste mye av "fartspotensialet" på B16 om en gjør dette.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Jeg har trimkam på min B18 (tilsvarende D-kam), og derfor trenger motoren mer kraft i bunn, etter mine ønsker.
Kreftene kommer ikke før godt over 2500 o/min, og "bomba" (turboeffeffekt) kommer fra ca. 4000 o/min, så jeg vil klart ha dette annerledes.
Kanskje jeg kan få en mer avslappet kjørestil også? Man vet jo aldri?
hlyshaug har ny Iskykam med lengre åpingstider, så han vil også få gevisnt.

Men på standardkammer, som A-kam og til dels C-kam til B18 og B20 er behovet mindre.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by 445 »

Akkurat her føler jeg at dere prater forbi hverandre.
Den ene prater om B16 og den andre om B18.
Vil "kilen" ha effekt på B16 med standard kam?
Vil "kilen" ha effekt på B16 med Isky-kam?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

"Men på standardkammer, som A-kam og til dels C-kam til B18 og B20 er behovet mindre."
Jeg snakker om begge, samme forhold.
Altså også B16 standardkam....

Og iskykammen som er en moderat kam kan med fordel justeres.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Reodor57 »

Som Torbo2 skriver er dette primært for å dempe noe av problemet med at dreiemomentet kommer på høyere turtall når en setter inn en trimkam. På normalkam er det neppe noe å hente da en flytter dreiemomentet til for lavt turtall og mister toppeffekten.
B16B har toppeffekten på 5500 o/min Altså med Isky kam, men det forutsetter også at en har en toforgasserløsning som normalt gir dårligere bunndrag enn en enforgasserløsning. Tror ikke jeg hadde endret noe som helst på B16 motoren som er i emning, da jeg mener det er usikkert om det blir en toforgasserløsning på den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by hlyshaug »

Har fått tips om mulig leverandør til trappekile her: http://www.rsmotor.biz/index.html

Flere som kjenner til dette firmaet?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by hlyshaug »

Reodor57 wrote:Tror ikke jeg hadde endret noe som helst på B16 motoren som er i emning, da jeg mener det er usikkert om det blir en toforgasserløsning på den.
Det blir nok en forgasser, i hvertfall i første omgang.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

...........
Last edited by Torbo2 on Fri 26 Oct 2012 20:17, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Smart ventilløft/-åpninger

Post by Torbo2 »

Du kunne jo tatt en telefon dit for å høre hva de sier, og kan gjøre, og oppgi hvilken kam du har...
Du kan jo også nevne at du har tretrinns girkasse, noe som betyr at moment ved lavere turtall kan være fordelaktig, spesielt i enkelte bakker. Og at du ikke jager motoren på høye turtall...
Du kan oppgi diameteren på kamdrevet så kan de lettere si hva du trenger... et lage...

Nå er jo dette en smak sak, og denne "B-kammen" er jo ikke så vanskelig uansett. Men da jeg gjorde det på Amazonen ble det vesentlig bedring, også med liten spjeldåpning på forgasseren (tilsvarende liten forgasser), så antall forgassere, størrelse på dem vil jo ikke påvirke effekten av kamforskyvningen i særlig grad.
For å si det på en annen måte: Den totrinnsforgasserene type Weber ga masse ekstra moment på første steget, tilsvarende en enkel etløps forgasser. Og når det andre trinnet ble aktivisert ble det selvfølgelig andre boller.... For ikke å si fyrverkeri..
Det er grunnprinsippene som kan endres om man ønsker. Det kan jo også hende at kamvinklene ikke stemmer med det oppgitte, så om det blir målt er jo det også en fordel....
Det er også andre fordeler med å gjøre slike inngrep, men da kan vi komme inn på diskusjoner som kan ta for lang tid.

Spennende uansett det her...
Tror ikke en bakkestart vil være noe problem.... :)
Post Reply