Rimelig lakkboks

Nyttige linker en kommer over på internett
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by Reodor57 »

Her skal det finnes et datablad på filterne om de er utskiftbare, men regelen er at kullfilteret "bruker opp seg selv" når det ikke er i bruk om det blir oppbevart i "friluft". Ellers skal en ha en temmelig konsentrert gasssky før det tar fyr, og åpne viklinger og børstemotor som kan lage gnister. Grunnen til store luftmengder er jo også for å tynne ut gassen. Når jeg nevnte en vifte med diameter på 630mm så kan en greie seg med flere mindre også. Ø630 tilsvarer ca 4 stk Ø315. Det er en grunn til at lakkbokser koster noen kroner da det skal litt strøm til å drive varmebatteriene som trengs for å varme opp lufta.. Filtere på inn og utluft er jo viktig for å holde det rent inne og ute. Har vært med på å konstruere en filtervegg i en lakkboks offshore. Tilluften ble tilført bak brukeren og en regnet 0,5 m/s over filterflaten. Filterflaten var da avgrenset med sidevegger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by 445 »

Det går med en del energi ja.
Vi har to ulike lakkanlegg på jobben. Det ene fyres med olje og det andre med gass.
Men, det er "litt" overdrivelse å ha slikt opplegg hjemme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by Reodor57 »

Så det jeg lærte på lakkurset hos Lakkrekvisita var at en terassevarmer på en drøy meters avstand gjør susen.(De bruker proffe utgaver med riktig bølgelengde, men prinsippet er det samme) Da tørker lakken på ca 10 minutter (Greitå slippe å vente i "all evighet" ved grunning og sparkling). En trenger jo ikke hellakkere en bil heller og kan da greie seg med mindre "lakkboks". Lakkerer en på sommeren er det jo ikke noe problemer med temperaturen heller hehe. Er vel strengt tatt ikke underlagt arbeidsmiljøloven heller... Men prinsipper er jo viktig. Tilførsel bakfra i hodehøyde og avtrekk forran brukeren. Gjerne avtrekk lavt nede.(I sprøyterettningen). Så får en selv ta vare på egen helse så godt en kan og er villig til å investere. Prinsippet med presenninger er jo flott så lenge en ikke glemmer at en skal ha luft selv også.....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

Han her har jo vifte i lakkboksen, men antall liter luft er ukjent..
https://vimeo.com/36591989
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rimelig lakkboks

Post by Reodor57 »

Artige videoer av han der hehe men han hadde lakkboksen sin ute i sola, og den så temmelig flagrende ut.. Resultatet så bra ut på video, men tror neppe det hadde tålt å bli sett på med dine øyne hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rimelig lakkboks

Post by Torbo2 »

Nei, det har du rett i! Denne hører vel mer hjemme i moroseksjonen...
Men det minner meg om "norges første vannbaserte lakk". En kollega på 80-tallet skulle lakkere lastekassen på Pickupen, og stod ute i havveis regnvær og tåke og hadde ikke tålmodighet til å vente med lakkeringen da han hadde blanda lakken ferdig.
Jeg uttrykte bekymringer, med et hjalp ikke..
Om mens jeg stod bekymret å så på som kom den "ufrivillig vannbaserte" lakken på, men det så jo bra ut?

En uke senere spurte jeg åssen det gikk? "Den datt av", var svaret! Humøret var ikke på topp, men etter hvert måtte han le av hele greia...
Saken var at lakken flasset devis av, kom det fram når han forklarte nærmere. Så en tid senere ble det besøk hos en lakkerer..

De var før noen av oss hadde hørt om verken silikonfjerner og knusktørt underlag før lakkering. Det er non en grunn til at de fleste lakkerere slper tørt og bruker ti ganger mer slipepapir enn da våtsliping var varlig.
Det skjedde en den oppkokinger fø man fant ut at all fuktighet ikke var borte fra grunningen, som er som en "svamp" under mikroskopet. Og hva gjør en svamp? Den suger vann har jeg registrert...
Post Reply