Oslo og Akershus avdelingens Smøre mekketreff på RUD 6. okt

Møter og arrangementer i andres og klubbens regi som trenger ekstra markedsføring
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Oslo og Akershus avdelingens Smøre mekketreff på RUD 6. okt

Post by Reodor57 »

I forbindelse med dette smøretreffet vil det være mulig å teste bremsene og få sjekket bremsevæsken. Med tanke på sist søndags tragiske ulykke på Rjukan hvor en stor Cadillac fra 1959 kjørte i fjellveggen sannsynligvis på grunn av bremsesvikt er dette et ekstra aktuelt og viktig tema. Nå veier en Cadillac det dobbelte av våre biler og har automatgir, men trommelbremser og enkrets bremsesystem er samme prinsippet. Nå hjelper det ikke å ha tokrets bremsesystem om trommelbremsene først går varme, for da koker ikke bare bremsevæsken, men også bremsebelegget. Vi har selvsagt den fordelen på våre biler at vi kan bremse de på gir på en langt bedre måte, men det er kun kort tid mellom hver nedbremsing om en ikke kjører i første gir når det er så bratt som på Rjukan.

Jeg har selv vært med på å kjøre ned Stalheimskleivene i 1973-74 med en da to-tre år gammel Opel Rekord C som hadde tromler på alle hjul og en liten Lillebrorhenger på slep (Veier ca 280kg). Min far var lastebileier og hadde vel en 35 år bak seg i trafikken med tung redskap, så han kan sies å ha vært en erfaren sjåfør. Vi kom oss ned med tre voksne i bilen og stort sett i første gir med så lite bremsing som overhodet mulig, men det var omtrent ikke brems igjen i bunnen av kleivene. Felgene var ikke til å ta på uten å få brannsår. Jeg husker også at det passerte en "hot" Volvo i 140 serien med skivebremser, hvor skivene lyste rødlig i skumringen. Jeg tviler også på at han hadde mye igjen av bremseeffekten, men Volvo var tidlig ute med bremser som tålte mye uten å få "fading". Men, de bilene er jo da en del år nyere enn våre gamle med trommelbremser.

Derfor vil det på smøretreffet denne gangen bli muligheter for å teste bremsevæsken mens du står i smørekø, og for de som måtte trenge et skift forsøker vi å få til det også når bilen smøres. Da kontrolleres også bremseslanger. Stedet vi leier har bremsetester slik at hele tilstanden kan kontrolleres så godt det lar seg gjøre. Normalt skiftes bremsevæsken annethvert år på nye biler. De er utsatt for samme luftfuktigheten som våre biler, og kjørelengden er ikke noe godt argument i dette tilfellet da bremsevæsken trekker til seg fuktighet fra luften omkring. Når skiftet du bremsevæske sist?

P.S. Testen av bremsevæsken er gratis! Oslo og Akershusavdelingen har kjøpt inn egen måler.

Vel Møtt !
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply