Oslo & Akershusavd smøretreff 14/4

Møter og arrangementer i andres og klubbens regi som trenger ekstra markedsføring
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Oslo & Akershusavd smøretreff 14/4

Post by 445 »

Sett av lørdag 14/4 fra 10-15 for sesongklargjøring av grombilen. I tillegg til mekking og smøring, er det mulighet for ultralydvask av forgasseren.

Kaffe og vafler serveres - og godt vær er bestilt.

Og adressen? På "Akers mek", Fornebu. Snarøyveien 73.

Velkommen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oslo & Akershusavd smøretreff 14/4

Post by Torbo2 »

Observasjoner på smøretreffet:
1. På flere av bilene lå bremseslangene for nært hjulene, slik at de subbet i hjulet ved stort svingutslag. Sikkerhets-risiko.
Det ble fikset ved å bøye på festeklipsene og vri litt på slangene i sine låseholdere.
2. Det av tungt å få inn fett på øvre indre bærearm. Her må man gjøre noen triks.. Løsne bøltene og smøre og skru til...
3. Så dukket det opp en "ny" rød PV med svært lav kjørelendge. Øynene til de fleste ble ganske fokusert på denne bilen en periode mens den fikk god behandling.
4. Et par hadde lite luft i dekkene, men det regner jeg med at eierne har kontroll med.....?
5. Noen trengte en bremsejustering.
6. Et smøretips er å bruke litt tid slik at fettet siger godt inn. Hjulene skal henge og helst også beveges fram og tilbake mens man smører sakte og forsiktig.
Smører man for hardt og brutalt, kan endelokkene på spindlene løsne. En smørepumpe kan ha nærmere et tonns trykk, eller mer, innvendig mot smørenippenelen. Brukes tid siger fettet dit der det skal...
7. Vannpumpa må også smøres forsiktig, bare en liten sakte fylling (maks et pump). For hardt her kan pakningene innvendig bli ødelagt.
8. Jeg så også noen tørre skruer og muttere som hadde trengt en dusj med tyntflytenede rutbeskyttelse, men ingen biler hadde problematisk rust som jeg kunne se. Tvet imot . bare velstand...
9. Ellers en vellyket dag med hyggellige folk, god kaffe, pølser og vafler.
10. Erfaringer tilsier at disse småsjekkene og smøring kan ha en langvarig effekt. Tørre kingbolter en ingen ting å spøke med på disse bilene, da de er det eneste som er underdimensjonert i hjulopphenget.. Det er vel ca. firetimers jobb på hver for å oppgradere dem.... ++++
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oslo & Akershusavd smøretreff 14/4

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Tørre kingbolter en ingen ting å spøke med på disse bilene, da de er det eneste som er underdimensjonert i hjulopphenget.. Det er vel ca. firetimers jobb på hver for å oppgradere dem.... ++++
Takk for flotte observasjoner, og for god hjelp på treffet!

Du sier oppgradering av kingbolter. Mener du da å skifte ut med nye, tilsvarende, eller å modifisere til noe som ikke er underdimensjonert?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Oslo & Akershusavd smøretreff 14/4

Post by Torbo2 »

Vet ikke om oppgradering er det riktige begrepet, men jeg mener å sette inn nye kongbolter. Her kreves det spesialverktøy, en åpen dor, presse, justerbar brotsj og pinlig nøyaktighet for tilpasning av nye bolter. De skal ha såkalt 0-klaring, det vil si at det kun blir plass il et mikroskopisk lag med fett og de må smøres jevnlig etter at jobben er utført.
Har man honeutstyr er det riktige å bruke i sluttfasen, men jeg har kun brukt brotsj med godt resultat. Men det tar tid med å få på plass de siste tusendels millimeterne som tilpasningen krever for å få 0-klaringe (dvs. Eksakt samme mål på bolt som på hullet i fôringen.
Dette kunne vært et fint klubbprosjekt …. ?
Post Reply