Skifte eksosanlegg

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg 445 » Tor 07 Jun 2012 08:13

Synes ikke prisen på rustfritt anlegg var avskrekkende.
Tenkte litt på dette med galvanisk tæring (svart stål/rustfritt), men bilene våre ser vel ikke saltlake, så det bør gå ganske bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg Rodtwitt444 » Tir 12 Jun 2012 21:57

Endelig: Det etterlengtede resymèet!

Eksosanlegget er innkjøpt fra Jørgenrud. Montering foregikk i garsjen til 445.

Alle skruer ble marinert med rustløser kvelden før. Dermed var det ingen problemer med å skru løs det gamle anlegget. De forskjellige delene av anlegget var imidlertid rustet godt sammen, så baufil måtte til for å få løs den delen som går over bakakselen. Vi glemte imidlertid å kontrollere vinkel og retning på "knekken" og skjøten mellom potta og bakakselen, noe som skaffet litt hodebry når vi skulle montere det nye anlegget. Mer om det etterhvert. Fremre del fra manifolden ble montert først, deretter bakre eksospotte. Bakre potte ble bare løst festet for lettere å kunne treffe midtstykket. Dette viste seg å være en dårlig idé da det neste falt ned i hodet på 445 mens vi monterte midtstykket.

Når midtstykket skulle på plass viste dette seg å være en 5-10 cm for langt i forhold til det gamle anlegget, så baufil måtte fram igjen. Etter å ha blitt kappet til med det gamle anlegget som mal, forsøkte vi på nytt å montere dette. Problemet med stor P ble å få anlegget til å "treffe" festebraketten mellom bakaksel og fremre potte, samtidig som svingen mot bakre potte ikke ble stående presset mot reservehjulsbrønnen. For å få til dette måtte en ekstra biljekk til for å tvinge eksosrøret inn på braketten. For å hindre eksosrøret å ligge inntil reservehjulsbrønnen ble en ekstra festebøyle hentet fra det gamle anlegget og satt opp i trekantformasjon med en tilsvarende ny festebøyle. Fornøyd bil og eier satte nesa hjemover noen timer etter ankomst, med betraktelig redusert lydnivå.

Jeg må nok en gang takke pent for meg for besøket hos 445. Ikke bare stilte han garasje og ekspertise til disposisjon, garasjen viste seg også å ha servering og avfallshåndtering!

20120405_124619.gif
Jekk på plass for å få plassert eksosrøret i braketten
20120405_124619.gif (63.16 KiB) Vist 2417 ganger


20120405_124650.gif
Bakre potte + midtstykke nesten ferdig montert
20120405_124650.gif (61.33 KiB) Vist 2417 ganger


20120405_131845.gif
Trekantformasjon på bakre potte
20120405_131845.gif (63.23 KiB) Vist 2417 ganger
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Brukerens avatar
Rodtwitt444
 
Innlegg: 106
Registrert: Man 29 Aug 2011 08:17
Bosted: Ski

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg hlyshaug » Ons 13 Jun 2012 09:32

Interessant. Bruk av jekk var definitivt en bedre løsning en min: Jeg lå på bakken, eksosanlegget oppå meg, og øverst var bilen....

Trekantopphenget bak ser mer solid ut enn mitt. Var det eget påfunn etter lek med medfølgende braketter etc, eller kopi av det gamle?
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no
Brukerens avatar
hlyshaug
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør 27 Des 2008 22:43
Bosted: Oslo

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg Torbo2 » Ons 13 Jun 2012 10:01

Det var en proff trekant!
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg 445 » Ons 13 Jun 2012 10:36

hlyshaug skrev:Trekantopphenget bak ser mer solid ut enn mitt. Var det eget påfunn etter lek med medfølgende braketter etc, eller kopi av det gamle?


Veien ble nok til etterhvert som vi gikk...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skifte eksosanlegg

Innlegg Torbo2 » Ons 13 Jun 2012 11:46

Jeg noterer meg den der. Ser at man kan justere både høyde og lengde bare ved å regulere på klemmene, uten at det vrir seg.
Nesten er 3D-konstruksjon. Ofte setter man tingene på og så blir det for høyt eller for lavt, så er det å bytte eller borre i brakettene. Men her slipper man å bore og trekanten kan justeres på millimeteren.
Kanskje jeg må gjøre dette på bakerste potte, som henger 1 cm for lavt?
Og nå vet jeg hvor jeg får gjort slikt!
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Forrige

Gå til Generelt vedlikehold

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest