Skifte eksosanlegg

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Skifte eksosanlegg

Post by Rodtwitt444 »

Hei!

PVn begynner å høres litt vel "tøff i trynet" ut, så det er nok på tide med et nytt eksosanlegg. Har PVene noen særegenheter, eller er det bare å levere på nærmeste eksosverksted?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Det går jo an å tenke sportsanlegg, som gir litt mer motorkraft og fin lyd, men da er vi litt i konflikt med det originale igjen....?
Om dette er grei "standard løsning" til p åB16 er jeg uskiker på, men alt går jo........
Jørgenrud vet mye om dette...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Rodtwitt444 wrote:Hei!

PVn begynner å høres litt vel "tøff i trynet" ut, så det er nok på tide med et nytt eksosanlegg. Har PVene noen særegenheter, eller er det bare å levere på nærmeste eksosverksted?
Forslag: Kjøp de nødvendige delene og ta dem med på mekke og smøretreffet i oktober. Her har vi løftebukk, og vi er flere som kan hjelpe til med å holde og skru.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Reodor57 »

Bare for å rettlede litt bedre. mailadressen er post@jorgenrud.no .
Hjemmesidene deres er ikke helt oppe å gå kan man si... Bare si hvilken type du har så finner Lars Dankertsen frem det du trenger. Det hender at han kan avtale henting utenfor kontortid også.
Ellers er det ikke unormalt at bilen begynner å bli litt tøff i trynet etter å ha stått mye og gått lite, og etter byttet gikk "blåmann" (44404 1957mod) stille som en mus. Effekt er det ikke mye å hente av her allikevel.
Ta gjerne med anlegget på mekke og smøretreffet :D.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Rodtwitt444 »

Så det er altså ingen løsning å stikke innom Svendsen Eksos f.eks.?

Har såpass mye jeg håper å få sett på på det smøretreffet at jeg tenkte å holde et "simpelt" eksosrørbytte utenfor. Dessuten er det flere helger og sikkert mange finværsdager igjen innen den tid hvor PVn kan gjøre nytte som transportmiddel, forhåpentligvis uten å være for hørbar. :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Reodor57 »

Går sikkert bra å bruke Svendsen eksos bare de ikke lager anlegget selv av deler de har på lager.... Går ann å be om pris ihvertfall.
Ellers hadde jeg ikke kjørt veldig langt og mye før jeg hadde fått smurt opp forstilling og annet med smørenippler grundig. Smøreintervallene på forstillingen og mellomakselen er ikke mer enn 125 mil! Så kjører en 5000km i året betyr det 4 smøringer! Denne bilen har i tillegg stått lenge.. Etter hva jeg husker å ha hørt for mange år siden så brukte Posten å smøre sine Duetter hver fredag. Naf lå vel på noe sånn som ca hver 100mil, og da holder det. Nå er veistandarden selvsagt bedre, men vann har vi masse av fremdeles og det trenger inn og lager rust. Lett å glemme i iveren etter å bruke en gammal bil..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Fikk du noe svar fra Svendsen eksos?
Interessant å høre hva de skal ha for jobben kontra å gjøre den selv med deler fra Jørgenrud.
Det er mye du kan gjøre selv dersom du har en pappskive å ligge på, en garasjejekk og et par solide bukker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Jeg bestilte lydpotte fra Svendsen til min sønns Renault 4 før ferien, men har ikke hørt en lyd fra dem. De skulle ringe!

Jeg ville heler satset på Jørgenrud.... ikke noen sak å montere dette selv...
Husk bukker når du skal under, og du gjør det selv!!!!!

Og bilen skal på EU-kontroll snart, så jeg må finne en pottemaker e.l. Så i dag reiv jeg av det gamle anlegget og tar med potta til Renalt-treff på Hadeland i morgen, i håp om at noen der har en "ny" potte.. Eller en som likner fælt, som kan tilpasses....
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Skifte eksosanlegg

Post by terjehva »

Hvor ¨på hadeland er det renault treff i morgen.. Hadde vært moro og tatt en tur...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Ja hvorfor ikke?
Jeg tar enten Amazonen eller Californiaen, da jeg er på Oppsal nå, og har de bilene her...
Ring meg evt. om du kommer på t. 911 44 666, så kan jeg styre deg til de som har de beste "røverhistoriene" på lager...
ER usikker på adressen, men skal sjekke nå. jeg bare kjøre dit det er ved en låve og noen brakker mot Brandbu "sentrum" om du tenker fra Oslo.
Finner jeg det på katet, så legger jeg det inn her... om noen minutter...
Mener det er i området innefor de røde prikkene.. nederst under faktisk....
se bildet:
Image
Lang veien som går parallelt med den nye er det et stort åpen lager og bak ser du låven med et spir på. også er det mange brakker rundt om kring. Du kan også spørre på bensinstasjonen eller ringe meg og du ikke ser noe som likner?
Image
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Skifte eksosanlegg

Post by terjehva »

Da vet jeg hvor det er. Får se an været om jeg tar en tur i morgen, når begynner det?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Jeg pleier å være der nærmere tolv, og da er det som regel god aktivitet et par tre timer framover.

De som bor nærmere enn meg er nok på plass langt tidligere, kanskje i 9-10-tiden. Det er de mest ivgige, men de har også bygd lager i nærområdet for å lagre store antall biler. Og uansett hvor stort det blir, så blir det proppfult!

Rare greier...
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Rodtwitt444 »

Eksosanlegget kom for seint til å bli med på høstens smøretreff, og vinteren raste forbi før jeg rakk å snu meg... Nå er bilen tilbake fra vinterlagring, og "far" er klar for et basketak. Et par spørsmål i den forbindelse:

- Vil det fungere med 2 bukker for å løfte opp bilen på ene sida, eller må jeg ha 4 for å komme til? (Har kun 2 bukker pga plassmangel...)
- Vil originaljekken greie å løfte høyt nok, eller må det kjøpes inn en hydraulisk jekk (Plassmangel igjen...)

Planlegger å utføre operasjonen i sameiets fellesgarasje - tilgivelse i steden for tillatelse og det der. Det er dermed litt viktig at jeg får fullført operasjonen i en "go", slik at bilen ikke blir stående på bukker.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by hlyshaug »

Min erfaring er at begge bakhjulene må henge fritt, slik at det blir rom mellom bakaksling og karosseri. Ellers blir det vanskelig, kanskje tilogmed umulig å tre anlegget over. Garasjejekk er kjektfordi den er raskere enn originaljekken...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Røber'n »

Min erfaring med sånn hit-and-run-mekking er at det er veldig lurt å forberede seg godt. Det kan være lurt å ha litt guffe på boltene til manifolden litt tid i forveien, og kanskje til og med kjenne litt på dem slik at man er sikker på å få av mutterne når man setter igang. En liten vinkelsliper kan også være greit å ha på plass hvis det blir vrient å få det gamle ifra hverandre. Har du kikka på det gummiopphenget som henger midt under bilen? På min var det mer enn modent for søplekassa...
Jeg hadde kosta på meg to bukker til, hvis du har plass til det da, for det er noe helt annet hvis du får opp fronten på bilen også. Biltema har noen helt greie til en billig penge. Originaljekken kan være litt skummel fordi den står på ett bein, en garasjejekk står mye stødigere men skal jo heller ikke stoles på fordi de fleste siger sammen over tid.
Ellers er det bare å kose seg med eksosbytte. Jeg holder på med å montere 2" Simons på min, og bortsett fra at jeg må bygge om et frontrør til dobbelflens er det superkurant og veldig god plass. Bare å kose seg i vårsola. 8)
Blir morro å høre fra deg om dine erfaringer når du har kommet igang!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Post Reply