Understellsbehandling

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE

Understellsbehandling

Innlegg lystrupduett66 » Fre 02 Aug 2019 13:18

Hei. Kom over denne lure løsningen for å vaske understellet på bilen jevnlig uten for mye arbeid. Har dere noen tanker om dette?

https://www.drbeasleys.com/blog/2012/03 ... ge-washer/

Jeg lurer på om man kanskje kunne inkludert et spylesystem for å dusje understellet med noen slags behandling i tillegg? Typ olje/degreaser eller lignende.
Brukerens avatar
lystrupduett66
 
Innlegg: 117
Registrert: Man 18 Aug 2014 17:09
Bosted: Asker

Re: Understellsbehandling

Innlegg 445 » Fre 02 Aug 2019 14:25

Du kommer greit til med hageslange og oppvaskbørste der det er mest viktig å holde det rent, nemlig oppunder skjermkantene. For å komme lenger inn bruker jeg et «underspylingsmunnstykke» fra Kärcher. Hvis du tenker på Duetten, så bør du mekke først og understellsbehandle senere. Det er noe skikkelig griseri å mekke etter en tektyl eller lanolinbehandling. Trenger du litt midlertidig beskyttelse kan sagkjedeolje være et godt alternativ.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Understellsbehandling

Innlegg lystrupduett66 » Søn 04 Aug 2019 11:32

Den er god, takk for tips! Angående innretningen jeg lenket til så tenkte jeg på duetten, men også på andre biler. Kunne kanskje vært en praktisk sak å ha til f.eks. fjerning av salt og snø vinterstid.
Brukerens avatar
lystrupduett66
 
Innlegg: 117
Registrert: Man 18 Aug 2014 17:09
Bosted: Asker

Re: Understellsbehandling

Innlegg Reodor57 » Man 05 Aug 2019 10:48

degreaser er vel det siste en bør bruke på vinterstid. Det løser opp og fjerner understellsbehandling. Tror varmt vann og høyt trykk er det beste under bilen. Noen bensinstasjoner hadde steamer i gamle dager, men ulempen var at varmen fikk fettet i ledd etc til å forsvinne slik at en måtte fette opp etterpå. Fordelen med varmt vann er at det løser opp salt, noe avfetting ikke gjør. NAF har vel funnet ut at underspyling i forbindelse med bilvask ikke fungerer. På vanlige biler pleier jeg å sprøyte på linolje kjøpt på Biltema når jeg skifter hjul vår og høst. Sprøyter da først og fremst på akslinger og bærende deler under karosseriet da det ofte ikke får noe som helst annet enn et tynt lakklag fra produsenten, om noe i det hele tatt. Det gjør at dette ruster raskt!. Linoljen trekker helt inn og legger igjen en fin tørr film som hindrer rust. Lanolinolje er noe klin!! Det er heller ikke skadelig å bruke linolje andre steder under hvor en ser det kanskje er litt tynnt med beskyttelse.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2820
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Understellsbehandling

Innlegg lystrupduett66 » Tir 06 Aug 2019 22:41

Genialt, takk for tips:) Da vraker jeg den ideen, hehe. Så blir det heller linolje eller sagkjedeolje.
Brukerens avatar
lystrupduett66
 
Innlegg: 117
Registrert: Man 18 Aug 2014 17:09
Bosted: Asker


Gå til Generelt vedlikehold

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest