Gulvmatter - hvordan fjerne inngrodd skitt?

Tråder som omhandler alt fra trekking av stoler og taktrekk til hanskerom og dørtrekk. Dvs det meste av interiøret.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Gulvmatter - hvordan fjerne inngrodd skitt?

Post by 445 »

Tok ut en av gulvmattene i går og forsøkte på en rengjøring.
Brukte Zalo og svamp. Den inngrodde skitten gikk dessverre ikke bort.
Siden mattene er 50 år gamle, er jeg litt forsiktig med bruk av sterke midler.
Er det noen som kan anbefale et middel som fungere, og som ikke gjør mattene "sprø"?

Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Gulvmatter - hvordan fjerne inngrodd skitt?

Post by Torbo2 »

445 wrote:Tok ut en av gulvmattene i går og forsøkte på en rengjøring.
Brukte Zalo og svamp. Den inngrodde skitten gikk dessverre ikke bort.
Siden mattene er 50 år gamle, er jeg litt forsiktig med bruk av sterke midler.
Er det noen som kan anbefale et middel som fungere, og som ikke gjør mattene "sprø"?

Image
Som å se mine i fjor! Mattene har dype spor som man ikke kommer til med den den oppvasksvampen. Derfor brukte jeg vaskepulver og litt zalo og neglebørste på langs av sporene. Da gikk det fint.
Til slutt tok jeg på poleringsvoks for å beskytte mot oksidasjon. Noen sverger til blank skokrem, men den er vel ikke særlig tettere enn voksen. Og voksen er ufarlig mot gummi. I militæret hadde vi gummistøvler fra krigens dager og de ble behandlet med skokrem. Og de støvlene er vel like bra ennå?
Kan vel også bruke Ate-fett (bremsemonteringspasta), men det blir vel litt klissete?
Det går et klart skille mellom vegitabilsk og animalsk fett. Vegitabilsk fett, som bremsepasta, matolje - soyalije, rapsolje og olivenolje går fint på gummi, mens motorlje har samme kjemiske oppbygging som gummi og vil "smelte" seg inn i gummien, som derfor bil svulme... Jeg hadde en oljekanne i bagasjerommet på Amazonen som lakk litt, og etter en viss til ble den matta for stor og ødelagt......
Last edited by Torbo2 on Mon 21 Feb 2011 12:47, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Flott! Er dessverre ikke spesielt erfaren med ulike typer vaskepulver.
Mener du et tøyvaskepulver, eller et gulv-"skurepulver"?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

445 wrote:Flott! Er dessverre ikke spesielt erfaren med ulike typer vaskepulver.
Mener du et tøyvaskepulver, eller et gulv-"skurepulver"?
Tøyvaskepulver. Det samme som du bruker for å fjerne trafikkfilm på frontruta, vet du... God skylling etterpå er vel unødvendig å si...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Takker!
Da blir det et besøk i vaskekjelleren....
Den poleringsvoksen du snakker om, er det vanlig bilpolish som Turtle eller AutoGlym, eller et "gummipleiemiddel"?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Er det sånn du vil ha det?
På denne matta som skal bak baksetet bruker jeg Ate-fett. Blir det problem med støv går jeg over med voks.. Ufarlig begge deler i alle fall.
Før: _________________________________________________________ Etter:
Image
Er det noe som sitter som inni granskauen, kan du nok bruke whitespirit, men den må ikke sitte på mer enn fem minutter, da gummien kan suge den til seg og vokse/svulme... Tørker man fort av er vel ikke det heller noe problem. Bortsett fra at du fjerner 1/1000 mm av originaltykkelsen...
I verste fall kan du også bruke stålull på flekker, men det sliter litt på overflaten.. Da er vi oppe i 1/100 mm, kanskje...
Last edited by Torbo2 on Mon 21 Feb 2011 13:03, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Igjen takk!
Denne matten så kjempefin ut!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

445 wrote:Takker!
Da blir det et besøk i vaskekjelleren....
Den poleringsvoksen du snakker om, er det vanlig bilpolish som Turtle eller AutoGlym, eller et "gummipleiemiddel"?
Gummipleiemiddel er sikkert bra, men jeg har i alle år bare hodt meg til vanlig voks på gummi, som Turtle, AutoGlym og Biltemavoks, og ikke minst blank skokrem på gummidetaljer....

Om jeg skal ta flere matter vil jeg nok blande voks og Ate-fett. Som jeg blander understellsguffe med litt olje for at den ikke skal tørke.
Har ikke erfaring med blanding av voks og bremsefett på matter ennå, men det er vel ikke farlig å prøve..
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har masse med voks-skvetter stående, så det går nok bra.
Men kunne det være et alternativ å bruke slik silikon-væske/stift som man bruker på dørgummilistene om vinteren?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

445 wrote:Har masse med voks-skvetter stående, så det går nok bra.
Men kunne det være et alternativ å bruke slik silikon-væske/stift som man bruker på dørgummilistene om vinteren?
Det er sikkert bra, kanskje bedre, men det vil vel gå med en del?
Forøvrig holder jeg personlig silikon langt unna bilene mine. Vil ikke ha noe i nærheten av lakken.. Derfor bruker jeg poleringsvoks på gummilistene og ikke sillikon. Det funker det og...
Men på mattene er det vel ikke noe problem med silikon, kanskje det beste av alt?
Må vel tilstå at jeg har en silikonstift liggende. Men etter noen prøver i kulda har det fungert like bra med voks - hittil. Må jo eksperimentere littt også...
Setter bakdøra seg fast er det nok til med stiften....
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Post by Håvard E Johansen »

hørte at øl skulle hjelpe. gni med øl?? Har ikke prøvd selv. Er jo kansje vært et forsøk.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Er ikke det alkoholmisbruk?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Ett gammelt godt råd som jeg lærte av mutter´n. Gni inn med grønnsåpe naturell uten dufttilsettning. Det funker på hvite gummistøvler og i 50-50 blanding for å løse opp gamle malingskoster. La det sitte på minst over natta. Deretter kan en polere opp :-). Har ikke forsøkt på gummi, men glyserol fungerer utmerket på plast. F.eks sette inn plastbåter med om høsten, så er det bare å vaske av vinterskitten etterpå. SWNAG sitt rensemiddel (Båtvask) er også rått til rengjøing av plast og gummi. Men, igjen grønnsåpe naturell flytende eller fast gjør gummi rent uten problem. Enkere å få tak i også hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gulvmatter - hvordan fjerne inngrodd skitt?

Post by 445 »

Finnes gummimatter å få kjøpt fortsatt? Min originale på førersiden er det nesten bare filler igjen av.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gulvmatter - hvordan fjerne inngrodd skitt?

Post by Reodor57 »

Trodde du kunne delelisten til VP-autoparts utenat jeg hehe. De har ihvertfall gummimatter, og da har sikkert Jørgenrud det også :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply