Blokkering av brems høyre forhjul.

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by 445 »

Dot 4 eller 5.1. Ikke 5.0
Se litt ned på siden: http://www.valvoline.no/ofte-stilte-sporsmaal-2/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
myro
Posts: 16
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by myro »

Oppdatering av status: Brikken bak bremseskoen i overkant sto feil vei. Det ene stemplet i bremsepumpen sto fast. Blir nok greit med ny bremseveske, nye slanger og nye bremsepumper. :D
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by 445 »

Takk for oppdatering. Moro å følge med. Det blir nok veldig bra med de tiltakene du gjør. Siden du bare har en bremsekrets så er det jo greit at den fungerer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
myro
Posts: 16
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by myro »

Veldig greit å få slike tips underveis slik at man får tatt alle feilkilder samtidig. Sendte forøvrig webmaster scannet versjon av instruksjonsboka, samt verkstedhåndbok avd 14 tilbehør pv 444 - 445. Kommer vel på nettsiden etter hvert.
Takk for hjelpa så langt. :D
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)
User avatar
myro
Posts: 16
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by myro »

Når har jeg skiftet bremsesylindre, bremseslanger, bremseveske og justert på begge sider. Problemet har nå tatt en ny vending. Venstre forhjul blokkerer... :?:
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by Reodor57 »

Ja sånn er det ofte. DVS. Tromlene er ikke likt slitt, så da får en forskjellig bremsevirkning. Det kan også være at det fremdeles er litt luft i røret overvtil høyre side som gjør at det blir mindre trykk der. Min erfaring er at om alt er riktig montert så går det seg til med litt lett bremsing over tid. Lange nedbremsinger gjør ofte susen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by Torbo2 »

Hvis bremseromlene er slitt så blirdiameteren større, og med nye bånd tilpasset en mindre diameter, vil båndene "rulle" litt før de tar tak, og kan få forskjellig elelr feil trykkpunkt! Som Reodor er inne på, må de nok slites til, så de ikke vipper/ruller i tromlene. Etter litt kjøring og bremsing kan du ta av trommelen. Det er raskt ved å skrua av spindelmutteren og ta av hjul og trommel komplett. Da vil du se hvor båndene har hatt kontakt. På de punktene kan du rubbe godt med en grov fil eller grovt slipepapir for å jevne ut anleggsflaten. Puss igjen over tromlene, som kan ha blitt for glatte og prøv igjen.
Juster ved å stramme båndene til du ikke klarer å rotere hjulet, så kan du ta 8 klikk tilbake. Litt subbing kan det bli, men ingen fare. men selvfølgelig må det ikek går tregt rundt. Det er neppe luft i systemet hvis pedalen er hard! utelukket! Disse lufter seg nesten selv ved bruk av bremsene.

I verste fall må båndene av for å finslipes slik at de matcher med trommeldiameteren, eller så må du dreie elelr bytte tromler.
Disse er sykt følsomme, og på grunn av duoeffekten vil et minste avvik gi dobbelt utslag i forhold til bremser med fast ankerbolt nede!

Jeg vurderer faktisk å sette på bremser fra Amazon med fast justerbar ankerbolt nede, da disse EU-jyplingene kontrollerer etter dagens bremser, og skjønner seg lite på trommelbremser. Har bare opplevt en-to EU-tester i Sandvika som har skjønt dette!
Det er så lett å notere feil på andres regning.

Et uttenomtips: Pass på at br.slangene ikke subber i hjulene ved fullt svingutslag! Vanlig problem, selv om det ikke har noen med det egentlige problemet å gjøre.

Etter å ha skiftet bremser og bånd på slike biler i et halvt århundre er jeg fortsatt usikker på om slike bremser er bra nok!
Verksteder hadde båndslipere for å få god tilpasning før i tiden. Men nå er det ikek like enkelt.
Sjekk håndboken ang. bremser, så vil du få noen ideer om hvor feile ligger.
Og jeg er alltid usikker ved EU-kontroll!
Sist fikk jeg 40 % avvik, og tvinget meg selv til å få lov til å ta en justering og med ny kontroll et kravter etterpå så godtok tester bremsene med et nødskrik! Da var feilen på bare 20 %. Og testeren bel sur, da jeg ga ham noen goser om trommelbremser som ha ikek kunne argumentere mot! Få pare passe på at det jeg få en annen tester neste gang?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by Reodor57 »

På vårens smøretreff var det bare en bil som var under 20% forskjell på bremsene og det var "Ur-pvn" som kun har gått 28000km siden ny. Samtlige som var på rullene hadde svakere bremser på høyre side. Det kan selvsagt ha noe med at det kun var en i bilen ved testing. Min Fiat 124 fra 1978 som har skiver på alle hjul hadde ca 20-25% forskjell på samme bremsetester før godkjenning i fjor høst, men bare 5% på selve godkjenningen, men da var vi to i bilen. Uansett, det er jo ikke problematikken her.

Når du sier blokkering, vil det si at den låser helt til du står stille, eller at det hjulet låser først? Dersom hjulet låser og ikke slipper tilbake kan det være returfjærene på båndene som er litt for slakke på den ene siden. De må være like.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
myro
Posts: 16
Joined: Sun 14 May 2017 23:02
Location: Namdalen

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by myro »

Oppdatering. Jo da det stemte med dine antagelser Reodor. Litt kjøring med litt bremsing så ordnet dette seg. Tar jevnt på begge sider. Slipper å tenke på EU kontroll men synes likevel det er greit å ha dette i orden.
PV-444D-1953 chassinr 33296 :-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Blokkering av brems høyre forhjul.

Post by Reodor57 »

Hehe. Begynner å kjenne lusa på gangen etterhvert med to av arten i garasjen som er i aktiv bruk. De trenger heller ikke EU så da gjelder det å holde de i orden selv. Sjelden de står mer enn ei uke i sesongen, og da som oftest for en fiksing av ett eller annet. Da blir man også vandt til at om en kjører i vått vær, så ligger en å småbremser for å holde tromlene varme for at ikke bremsene skal hugge.
Håper du får mange fine turer i sommer!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply