Bremser.

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Bremser.

Innlegg Rolv » Tor 28 Jul 2016 09:35

Hei. Har automatisk bremsejustering på min 54 mod 444 , men ønsker mekanisk justering. Kan jeg bygge om disse eller må jeg ha nye bakplater?Dette er sikkert beskrevet før, men tåler vel en reprise. :D :D
Rolv
 
Innlegg: 6
Registrert: Tir 01 Apr 2014 17:36
Bosted: Arendal.

Re: Bremser.

Innlegg Torbo2 » Tor 28 Jul 2016 09:57

Det går fint å bygge om, men du trenger nye "bakplater" - bremseskjold.

Med litt list og lempe skal de automatiske også fungere bra, og står bilen tørt lagret så bør det ikke skje så mye med dem heller.

¨
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Bremser.

Innlegg Rolv » Tor 28 Jul 2016 10:07

Får ta en sjekk på de. Er det en måte å slakke ned bånda med tanke på å få av trommelene?
Rolv
 
Innlegg: 6
Registrert: Tir 01 Apr 2014 17:36
Bosted: Arendal.

Re: Bremser.

Innlegg Reodor57 » Tor 28 Jul 2016 19:24

Bremser foran går greit å bygge om ved å bytte bakplater. Bakbremsene er noe værre da håndbrekket også må bygges om, noe som ikke er uproblematisk. Bakbremsene har forøvrig liten innvirkning på den totale bremseeffekten. Vår PV og Duett er bygget om på denne måten, og det fungerer noe bedre enn selvjusterende, men ikke dramatisk. Vet det skal gå ann å få tak belegg med bedre friksjonskoeffisient, men har ikke funnet noe for PV eller Duett. Må forske litt mer på det..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2822
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bremser.

Innlegg Reodor57 » Fre 29 Jul 2016 11:00

Glemte å svare på om det var en måte å slakke ned båndene på. Jo det er det. Bak på skjoldet finner du to stk 3/8" sekskanter. Disse er til å slakke ned båndene med bla. De pleier å sitte godt fast, så en sekskant pipe er å foretrekke. De er også myke i stålet så en 10mm pipe vil lett glippe taket. En runde med wd40 ett par dager i forveien er ofte et godt triks, ellers er det varme som gjelder for å løsne de.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2822
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bremser.

Innlegg Rolv » Fre 29 Jul 2016 12:14

Takker for rask tilbakemelding med gode svar :D :D
Rolv
 
Innlegg: 6
Registrert: Tir 01 Apr 2014 17:36
Bosted: Arendal.

Re: Bremser.

Innlegg Torbo2 » Fre 29 Jul 2016 22:01

Sjekk for sikekrhets skyld om det ikke er firkantede justeringsbolter?
Syns bare jeg husket det fra en gang i tiden, men det kan ha vært en annen bilmodell?
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Bremser.

Innlegg Reodor57 » Søn 31 Jul 2016 09:55

Firkant kan nok kanskje forekomme på eldre biler, men på våre som er 57 og 58 modell er det 3/8" sekskant. Bruker en 10mm glipper den over og gjør tappen rund. Så 3/8" sekskantpipe er det eneste som jeg har fått til å virke med nogenlunde suksess. De sitter som regel som fjell.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2822
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bremser.

Innlegg Torbo2 » Man 01 Aug 2016 10:04

Bra! viktig at det ikke glipper, da kan det bli mye ekstra jobb....
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Bremser.

Innlegg automania » Man 01 Aug 2016 21:13

Hvis det glipper kan du prøve og sveise på en pipe da blir det en overgang til skralle
automania
 
Innlegg: 59
Registrert: Tor 06 Okt 2011 22:17
Bosted: Kongsberg

Re: Bremser.

Innlegg Reodor57 » Tir 02 Aug 2016 07:57

Eller en kort 10mm bolt som er billigere og ofte lettere tilgjengelig. En vil da også få den nødvendige oppvarmingen av justeringsmekanismen om den sitter fast.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2822
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron