Fjære clutchhus b16.. trøblete

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Weiru'n
Posts: 13
Joined: Wed 07 Oct 2015 00:40
Location: Kongsberg

Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by Weiru'n » Fri 15 Apr 2016 16:55

Hei.. Skal av med girkasse for og få motoren på bukk, for å få motoren på bukk. Men sliter med å få av clutchhus må man av med svinghjulet for å få skrudd av?

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by 445 » Fri 15 Apr 2016 17:03

Ja, dessverre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Weiru'n
Posts: 13
Joined: Wed 07 Oct 2015 00:40
Location: Kongsberg

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by Weiru'n » Fri 15 Apr 2016 17:50

Takk takk:)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by 445 » Sun 17 Apr 2016 14:30

Gikk det bra med demonteringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by Torbo2 » Sun 17 Apr 2016 16:04

Bare et tips når du skal ha svinghjulet på igjen: Det går på bare en vei, da det er forskjellig avstand (større) mellom to av boltene.
Det skyldes trolig at svinghjul og veiv er balansert sammen.
Derfor bør egentlig samme svinghjul følge samme motoren.

Weiru'n
Posts: 13
Joined: Wed 07 Oct 2015 00:40
Location: Kongsberg

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by Weiru'n » Thu 21 Apr 2016 05:27

Heisann.. alt gikk mye bedre da jeg fikk av svinghjulet :) Takker for tips og svar.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2846
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Fjærne clutchhus b16.. trøblete

Post by Reodor57 » Thu 21 Apr 2016 11:02

Torbo2 skrev:
Bare et tips når du skal ha svinghjulet på igjen: Det går på bare en vei, da det er forskjellig avstand (større) mellom to av boltene.
Det skyldes trolig at svinghjul og veiv er balansert sammen.
Det stemmer nødvendigvis ikke. Den enkleste forklaringen er nok at tenningsmerkene på B16 sitter på svinghjulet og ikke på reimskiva som på B18. Da må svinghjulet stå riktig for at tenningen skal bli riktig. En enkel måte å få til det på er å ha forskjellig avstand på to av boltene. Da slipper man en liten stift eller noe som skal sette svinghjulet i riktig possisjon. Denne løsningen er mer robust når en må montere svinghjulet oppi clutchhuset.

Uansett lykke til med jobben!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Post by Torbo2 » Thu 21 Apr 2016 12:03

Begge deler tenker jeg.

Post Reply