Fjære clutchhus b16.. trøblete

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Weiru'n » Fre 15 Apr 2016 16:55

Hei.. Skal av med girkasse for og få motoren på bukk, for å få motoren på bukk. Men sliter med å få av clutchhus må man av med svinghjulet for å få skrudd av?
Weiru'n
 
Innlegg: 13
Registrert: Ons 07 Okt 2015 00:40
Bosted: Kongsberg

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg 445 » Fre 15 Apr 2016 17:03

Ja, dessverre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Weiru'n » Fre 15 Apr 2016 17:50

Takk takk:)
Weiru'n
 
Innlegg: 13
Registrert: Ons 07 Okt 2015 00:40
Bosted: Kongsberg

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg 445 » Søn 17 Apr 2016 14:30

Gikk det bra med demonteringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Torbo2 » Søn 17 Apr 2016 16:04

Bare et tips når du skal ha svinghjulet på igjen: Det går på bare en vei, da det er forskjellig avstand (større) mellom to av boltene.
Det skyldes trolig at svinghjul og veiv er balansert sammen.
Derfor bør egentlig samme svinghjul følge samme motoren.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Weiru'n » Tor 21 Apr 2016 05:27

Heisann.. alt gikk mye bedre da jeg fikk av svinghjulet :) Takker for tips og svar.
Weiru'n
 
Innlegg: 13
Registrert: Ons 07 Okt 2015 00:40
Bosted: Kongsberg

Re: Fjærne clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Reodor57 » Tor 21 Apr 2016 11:02

Torbo2 skrev:

Bare et tips når du skal ha svinghjulet på igjen: Det går på bare en vei, da det er forskjellig avstand (større) mellom to av boltene.
Det skyldes trolig at svinghjul og veiv er balansert sammen.


Det stemmer nødvendigvis ikke. Den enkleste forklaringen er nok at tenningsmerkene på B16 sitter på svinghjulet og ikke på reimskiva som på B18. Da må svinghjulet stå riktig for at tenningen skal bli riktig. En enkel måte å få til det på er å ha forskjellig avstand på to av boltene. Da slipper man en liten stift eller noe som skal sette svinghjulet i riktig possisjon. Denne løsningen er mer robust når en må montere svinghjulet oppi clutchhuset.

Uansett lykke til med jobben!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Fjære clutchhus b16.. trøblete

Innlegg Torbo2 » Tor 21 Apr 2016 12:03

Begge deler tenker jeg.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron