Øvre bærerarm

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Øvre bærerarm

Innlegg Bekkern » Søn 13 Mar 2016 20:51

image.jpeg
image.jpeg (11.59 KiB) Vist 4707 ganger
Er det noe hokuspokus å demontere denne ?
Må bytte gummipakningene på begge sider.
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Øvre bærerarm

Innlegg 445 » Søn 13 Mar 2016 21:02

Ikke noe hokus pokus, men ikke skru på den store mutteren som justerer camber.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Øvre bærerarm

Innlegg Reodor57 » Tir 15 Mar 2016 14:49

Nevnte noen at dette står i spenn med fjæra som virker på nedre bærearm? Støtter en imidlertid opp under fjæra og lar bilen hvile på nedre bærearm går det greit.. Husk at armen er skrå slik at bilen kan skli av armen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Øvre bærerarm

Innlegg G.Larson » Fre 15 Apr 2016 18:32

445 skrev:men ikke skru på den store mutteren som justerer camber.



Holder på med samme som TS, hvilken mutter snakker du om her? Vist på bildet til TS?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Øvre bærerarm

Innlegg Reodor57 » Fre 15 Apr 2016 18:43

Mutter er vel kanskje litt feil. Øvre foring i spindelarmen har utvendig 6 kant. Denne er klemt fast av bolten på tvers øverst på spindelarmen. Dersom denne er løsnet er det lett å vri på foringen når en løsner bolten i øvre bærere. Var det en bedre forklaring eller må jeg gå i kjelleren og ta bilde av en? Har noen spindler klare for kingboltbytte så krever ikke veldig mye innsats :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Øvre bærerarm

Innlegg G.Larson » Fre 15 Apr 2016 20:33

Alltid fint med bilder :wink: men tror jeg skjønte forklaringen.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Øvre bærerarm

Innlegg Torbo2 » Fre 15 Apr 2016 20:49

Ingen problemer å demontere den store mutterforingen. Bare merk den slik den står, to kjørnemerker eller bilde for- og bakfra. Det er faktisk er fordel å få løsnet den for senere justering. Mye lettere nå å rense løsne og smøre når den er tilgjengelig. Nesten håpløst å justere når denne har sittet fast i samme stilling i x-antall år.
Jeg har laget med nøkkel for å justere denne når bilen står på bakken for å få riktig camber og caster.
Er den godt oppsmurt, går det å justere med en vannpumpetang.
Bolten som holder den på plass må helt ut for å få ut den store mutteren, ellers kan gjengene ødelegges.
Settes inn godt med fett ved montering.

Ved justering av forstilling må man gynge på bilen og rulle den litt fram og tilbake slik at ting kommer i normalposisjon, gjerne med en person i bilen.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Øvre bærerarm

Innlegg Reodor57 » Fre 15 Apr 2016 21:50

Hei Torbo2. Det jeg mener er at en ikke må røre denne utilsiktet. Ellers er det riktig det du sier. Jeg bruker ofte en skrutrekker som jeg slår lett ned i sprekken etter at klembolten er fjernet. Da er det lett å få den til å løsne om den har sittet i mange år.
20160415_190222.jpg
Grunnen til at den ikke bør røres utilsiktet

Ellers har Biltema et fint instrument til å justere vinkelen med. Pleier å sette bilen ned på bukker på tromlene og så justere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Øvre bærerarm

Innlegg G.Larson » Tir 26 Apr 2016 19:13

Reodor57 skrev: Jeg bruker ofte en skrutrekker som jeg slår lett ned i sprekken etter at klembolten er fjernet. Da er det lett å få den til å løsne om den har sittet i mange år.


Tilsvarende på nedre lenkearm... hvordan fjernes denne når den er fastrustet? Får ikke løsnet på den.
Er det nødvendig å bytte den? Innvendige gjenger og tilstanden ellers ser grei ut. Er det greit å bare bytte bolten og gummiforinger?
Om ikke mutteren er løsnet på....Kan en da gå utifra att hjulstillinga vil være lik etter bytte av bolt og gummiforinger?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Øvre bærerarm

Innlegg Reodor57 » Tir 26 Apr 2016 19:25

Nedre bærearm har ingen justering, så foringen kan sitte. Denne må som regel varmes for å løsne. Ikke nødvendig å fjerne den. Ikke den øvre helleristninger om det bare skal byttes gummi. Bare husk å få plassert den øvre riktig på tverrbolten. Dette har med hjulstillingen å gjøre. (I praksis selvretting)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2824
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron