Skifte Hjelpesnekke

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Dodgedog » Man 01 Jun 2015 13:21

Da har PVn vert til EU-kontroll..gjekk forsåvidt greit den, men fikk en 2 feil på hjelpesnekka..var slark i den sa mannen..
ser Jørgenrud har et sett med delenr:276521 må en kjøpe hele dette setter for å få slarken bort eller holder det med nye bussinger?
vil jo tro at slarken ligger i desse foringene?..
-63 PV 544
-97 Chevrolet Tahoe
Brukerens avatar
Dodgedog
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons 12 Jun 2013 10:36
Bosted: Ålesund

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Torbo2 » Man 01 Jun 2015 14:15

Det er to utgaver av hjelpesnekke. Det skiller mellom 544 m B16- og B18- utgaver. sikket går ved ca. 1962-modeller.
Men kjøper du et sett til riktig modell, blir dette bra. Du må muligens hone eller brotsje opp foringene etter at de er satt inn.
De originale settene, om man får tak i fortsatt?, går rett inn uten honing/tilpasning. men jeg tror ikke man får tak i dem lengre?
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg 445 » Man 01 Jun 2015 14:32

Jeg kjøpte hele settet og måtte hone opp foringen for å få alt til å passe.
Selve skruingen var lett jobb, men honingen tok tid for å få "presspassning".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Torbo2 » Man 01 Jun 2015 16:19

Bare litt presisering:
Det skal ikke være presspassning, men den skal være bevegelig med en lett tommelbevegelse, som med en stempelbolt.
En presspasning er låst, og det skal jo ikke styringen være.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Dodgedog » Man 01 Jun 2015 17:21

hmm..så det skulle holde å bare kjøpe foringene da?..hele settet koster jo nesten 900kr..en foring under hundrelappen...
-63 PV 544
-97 Chevrolet Tahoe
Brukerens avatar
Dodgedog
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons 12 Jun 2013 10:36
Bosted: Ålesund

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Torbo2 » Man 01 Jun 2015 22:09

Tja, boltene slites jo også, men ikke like mye som forngene. Så det blir neppe topp jobb, om du ikke sliper boltene helt rette med lik diameter. Det kan ta litt tid da de er knallharde i overflaten.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg guntor » Man 06 Mar 2017 12:00

445 skriver tidligere i denne tråden følgende:

"Jeg kjøpte hele settet og måtte hone opp foringen for å få alt til å passe.
Selve skruingen var lett jobb, men honingen tok tid for å få "presspassning"."

Jeg har nå min hjelpesnekke liggende på benken og nytt sett fra Jørgenrud. I verkstedhåndboka står det jo at den
skal brotsjes. Mitt spørsmål nå er hvor jeg får tak i enten brotsjer eller hoeverktøy med den riktige
diameteren ?

Takker for evt tips !
-60 544A Special 2
guntor
 
Innlegg: 221
Registrert: Lør 16 Jul 2011 00:14
Bosted: Tistedal

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg 445 » Man 06 Mar 2017 12:34

Vet ikke om jeg tør si hva jeg brukte...., men la gå.
Jeg snurret et smergelpapir rundt et passende rundt metallstykke (var det en gammel kingbolt?) og passet på å "hone" jevnt. Suksessivt rundt og rundt.
Utfordringen kan jo være at man vinkler metallstykket noe og sliper mer i endene enn på midten.
En annen variant er å bruke en bremsehon (f.eks fra Biltema).
Brotsj er selvfølgelig det beste, for da får du ikke mikroskopiske slipepartikler som kan sitte igjen etter honingen.
Brotsjer er dyre og "vokser ikke på trær".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg guntor » Man 06 Mar 2017 15:24

Det var egentlig det jeg tenkte når jeg sto der også at smergel kunne være nok, men
var også rett for skjevsliping. Men åpnet og tittet på tilbehøret i dremel -kassa !
Fant jo en brotsj hos en leverandør, men vi snakker noen tusenlapper så ikke aktuelt for et hull.
De bremsehonene fra biltema er vel for store. Vi skal jo ned mot 15mm og fant ingen så små.

Den bronseforingen er vel ganske myk , så du honet vel ikke så mye for å få hylsen til å passe antar jeg.
Kanskje jeg også prøver det.
Kan selvfølgelig ohså sette bort jobben til fagfolk, men skal jo helst "gjøre selv" !
-60 544A Special 2
guntor
 
Innlegg: 221
Registrert: Lør 16 Jul 2011 00:14
Bosted: Tistedal

Re: Skifte Hjelpesnekke

Innlegg Reodor57 » Ons 08 Mar 2017 17:34

Her er det forkjell på B16 og B18 forstilling. Mål opp akselen det skal gli rundt med et godt skyvelære eller mikrometer. Forsøk å få tak i et bor som er akkurat like stort. Har en f.eks en benkebormaskin eller en dreibenk kan en spenne opp dette her og rotere boret for hånd igjennom. Skal en brotsje kan en kanskje få tak i en rimelig justerbar en på nett. men det tar jo ofte litt tid å få tak i selv på nett. Aliexpress.com pleier å ha til en grei pris.
F.eks på denne siden: https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... 6mm+reamer

Forvent ca 30 dagers forsendelsestid. Jeg søkte her etter 16mm, men en kan selvsagt søke etter andre dimensjoner. De er helt greie til et par gangers bruk. Skal en bruke de flere ganger er det ofte bedre å kjøpe fra større butikker i f.eks England. Ikke alltid så dyrt der. Frakt koster som regel litt men presisjonen og kvaliteten er som oftest under kontroll.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2820
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron