Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg jheed » Fre 01 Nov 2013 22:47

Jeg holder på med en 1951 mod PV 444 med selvjusterings bremsene. Disse skal byttes ut til det senere bremse systemet som finnes på 544 og Amazon, med mekanisk justering.
Er det noen som her noen erfaring og tips med denne ombyggingen?
Passer bremseskjoldene fra 544 rett over eller må hele akslingen byttes ut?
jheed
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor 31 Okt 2013 17:53

Re: Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg PV1947 » Fre 01 Nov 2013 22:59

Regner med at det skal gå greit. Gjorde det samme selv for noen år siden. Hadde da en 57-mod, og tok bremsene fra en
65-modell. Alt passet perfekt :)
PV1947
 
Innlegg: 40
Registrert: Tir 10 Apr 2012 23:25
Bosted: Skjeberg

Re: Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg Ansgar445 » Lør 02 Nov 2013 11:03

Jeg har også gjort det og måtte slipe litt ned på bakakselen et sted der bremseskjoldet tok i. Det gikk helt fint. Kommer helt sikkert an på type bakaksel.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg jheed » Lør 02 Nov 2013 22:07

Takk for tipsene!
Da regner jeg med jeg også må bytte ut tromlene til 544 sine også? Er det det samme hvilken års modell jeg henter bremseskjoldene fra eller er det forskjell på disse?
jheed
 
Innlegg: 2
Registrert: Tor 31 Okt 2013 17:53

Re: Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg Reodor57 » Søn 03 Nov 2013 02:56

Tromlene skal være like, men det kan være litt forskjell på hvordan de møter bremseskjoldet. (*Siden du har en 51 modell kan det være litt forskjell, så der ville jeg konferert med nettbutikken til f.eks Jørgenrud. 544 og 444 (1957) Har om jeg ikke husker feil en diameter på 228mm. For meg ser det ellers ut som om det kun er avhengig av fabrikatet på trommel og skjold om de passer perfekt sammen. Eneste utfordringen er håndbremsen da den er annerledes på 544. På vår 444 (1957) er derfor bare frambremsene skiftet. De bak er de originale, og det fungerer jo fint da det er viktig å ha mest bremsevirkning forann. De bak ligger på ca 20-30% av effekten til de forann, så har lite innvirkning på den totale bremseeffekten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Ombygging av bremser PV 444 -51mod

Innlegg pv-mannen » Søn 03 Nov 2013 10:03

Alle tromler er like, bare 444A har fire bolts tromler. Alle 544 har samme bremseskjolder
pv-mannen
 
Innlegg: 63
Registrert: Fre 22 Jul 2011 19:27


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron