Forlenge levetiden på opphengskuler

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Forlenge levetiden på opphengskuler

Post by Torbo2 »

På den nyeste PV- og Duetter er det styrestag uten smørenipler. Overført fra tidligere knirkelyder på moderne biler, kan jeg foreslå å smøre styrekulene med en dråpe girolje en gang i året.
En sprøyte på apoteket med 1 mm spiss og litt lunken girolje, helst m. EP-tilsetning, og ved å stikke spissen inn i bakant av gummibelge kan den dråpen være nok til å øke levetiden... (Obs: ikke EP på girkassen)....
Girolje har jo ekstremt god smøreevne...
Det fungerer på en mer moderne bil jeg har.... På Duetten har jeg ikke gjort det ennå, men det er rett og slett en forglemmelse. Hadde jeg gjort det for fem år siden hadde jeg nok sluppet å skifte nå i sommer.
Men Jørgenrud &CO skal jo ha litt til maten de også....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Forlenge levetiden på opphengskuler

Post by 445 »

Hmmm.
Kan man risikofritt benytte denne metoden på nyere biler også?
Tenker på drivakselknutene som sitter bak gummibelger på for- og firehjulsdrevne biler.
Kanskje stikke denne sprøytespissen inn gjennom gummibelgen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Forlenge levetiden på opphengskuler

Post by Reodor57 »

Her er vel hele belgen fylt opp med fett så problemet er ikke det samme. Moderne styrekuler er bare moderat smurt opp. Hadde en amerikaner en gang og der var lagringen kun en nylonforing. Lite fett å spore. Ble ofte satt inn en fettnippel for å forlenge levetiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Forlenge levetiden på opphengskuler

Post by Torbo2 »

Jeg snakket med en kar i en Offroadklubb om en Jeep. Han fortalte at styre- og opphengskuler aldri ble utslitt! Det samme har vi jo på PV/Duett, men ikke på styrekulene på nyere PV/duett - desverre. Så fett er godt...

På VWbuss-forumet er det noen som har satt inn fettnipler på kulene og har nesten ubegrenset levetid. Selv holder ejg meg til spøyta, og det har vært vellykket hittil. Om de skulle bli få litt fettfukt har det ingen betydning, så lenge de er tighte....

Hvert tredje til femte år er trolig nok på biler som går lite. me nsom sagt det gjelder bare senere modeller uten smørenipler.
Post Reply