Problemer med å lufte bremsene

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Problemer med å lufte bremsene

Post by Ansgar445 »

Hei, jeg sliter med å få luftet bremsene. Jeg har byttet nesten alt av bremsedeler (rør, bremsesylindre, masterpumpe etc.) og holder nå på med lufting. Jeg har prøvd metoden der man pumper med bremsepedalen og brukt en anordning som setter trykk på bremsevæskebeholderen. Uansett hvor mye jeg enn prøver er pedalen "myk". Fins det noen triks? Er det noen plasser det kan sette seg luft som er vanskelig å få fjernet? Jeg har vel nå pumpet opp mot 2 liter væske gjennom systemet .....
Et annet spørsmål: jeg har bestilt nye kronmuttere til bakakselen. Jeg trodde bakakselen på 445 fra 1957 var ENV. Mutteren som satt på fra før var 32 mm mens den jeg fikk i posten var 30 mm. Hvordan ser jeg hva slags bakaksel jeg har?

mvh Ansgar
Last edited by Ansgar445 on Fri 07 Sep 2012 21:33, edited 1 time in total.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Torbo2 »

Lufte sakte er tingen! Blank vindusspylerslange på lufteskruene.
Sakte bevegelser på pedalen så man ikke visper opp bremsevæska.

Sjekk at stemplet i hovedsylinderen kommer helt tilbake og at det er litt (0,2-0,5 mm) klaring mellom stempel og trykkstag.
Sjekk også at utluftingshullet rett foran stemplet i hovedsylinderen er åpent og at pakningen ikke tetter.

Du kan også prøve å legge bremsebåndene helt ut midlertidig?

Hvordan blir bremsene da? Om tromlene er slitt vil nye bånd "vugge" før det blir tilpasset.

litt avhengig av hvordan bilen står, kan du også slakke båndene langt tilbake (framme spes.) slik at det ikke oppstår luftlommer ved den ene pakningen i bremsepumpene framme.

I andre tilfelle lufter bremsene seg selv i den siste fasen, men det kan først skje etter noen km.
Bunnventilen og evt. pakningene i hovedpumpa kan også være "råtne"....
Sår i h.pumpa kan også medføre luft forbi trykkpakningen, om pedalen slippes for fort tilbake.

Om ikke noe av dette virker, må hovedpumpa ut for nærmere inspeksjon. Disse bilene er ikke vanskelige å lufte.
Jeg gjør det som regel alene uten problemer. Amazon med diagonalt bremsesystem er derimot er verre. Her må man lufte i en bestemt rekkefølge og her er det flere luftenipler å holde styr på - hele åtte stk...

(andre forslag?)

ENV er delt, og Spicer har blikklokk bak, på Amacon, regner med at det er samme her på PV...?
Her er det lett å gå surr, da det er noen som heter Dana også..
Ang. mutter er den vel 7/8 gjenger på Spicer, men sekskanten husker jeg ikke? Tror det er 32 mm...
Last edited by Torbo2 on Mon 10 Sep 2012 09:42, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by 445 »

Jeg har ikke mye erfaring med bremselufting, men gjennomførte det på smøretreffet i vår.
Fikk da hjelp av vår datter til pedaltråkking.
Med den metoden jeg brukte må man være 2 personer. Som Torbo2 sier hadde vi tredd en spylervæskeslange på nippelen og ned i en tom flaske.
Datter satt inne i bilen og trykket sakte inn pedalen.
Jeg var ved luftenippelen og løsnet den forsiktig.
Når pedalen var nesten inne så holdt hun den der til jeg fikk skrudd igjen luftenippelen.
Slipper man opp pedalen så kan luft suges inn i systemet igjen.
Så var det bare å gjenta inntil det ikke var mer luft igjen.

Har du høyt montert bremsevæskebeholder, eller hvordan forsyner du masterpumpa med bremsevæske?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Torbo2 »

En høyt montert bremsevæskebeholder anbefales på det sterkeste!
Lettere lufting p.g.a. et svakt overtrykk på inntaket.
Mindre fare for lekkasje og hva nå det kan føre til?

Lettere fylling og kontroll med nivået.

Og som 445 sier er det viktig å stenge 100 på nippelen før bremsepedalen slippes sakte opp mellom hver gang man pumper opp trykk.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Torbo2 »

Mistenker korrosjon i bakre del av pumpa mot trykkstaget, som gjør at stemplet ikke returnerer 100. Det er kanskje i ferd med å sette seg fast?
Spennende hva du/dere kommer fram til videre!
Godt å å få med i erfaringsboksen for oss andre.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Ansgar445 »

Masterpumpa er helt ny. Den har vel ikke rusta fast allerede? Jeg har på forhånd justert staget som går inn i pumpa med ca 1mm klaring. Jeg har høyt montert bremsevæskebeholder på torpedovegg. Til lufting har jeg nå i siste forsøk benyttet en anordning som tar luft fra reservehjulet og skaper høyt trykk i bremsevæskebeholderen. På den måten trenger jeg ikke å pumpe, noen som har erfaring med disse? Ser ikke antydning til luftbobler i plastslangen ut fra luftenippelen, men allikevel får jeg det ikke til.
Dersom man lufter på den vanlige måten og har en klar plastslange på luftenippelen, hva er poenget med å stenge luftenippelen mellom hvert pump? Det står jo bremsevæske i plastslangen som event. bare blir sugd tilbake i systemet... Sier ikke dette for å krangle, men bare for å forstå :D Jeg skal prøve å gjøre slik dere har beskrevet det her og kommer tilbake med rapport.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:Dersom man lufter på den vanlige måten og har en klar plastslange på luftenippelen, hva er poenget med å stenge luftenippelen mellom hvert pump? Det står jo bremsevæske i plastslangen som event. bare blir sugd tilbake i systemet...
Når plastslangen henger fra luftenippelen og ned i en plastflaske så vil bremsevæsken som kommer ut av nippelen renne ned i flasken, og slangen fylles med luft. Denne luften kan suges inn gjennom nippelen igjen når pedalen slippes, dersom ikke nippelen er stengt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Torbo2 »

Årsaken er at det kan suges luft tilbake mellom gjengene på lufteskruen, i tilelgg til luftbobler i slangen. Derfor oppskriften med på stenge mens pedalen er inne, selv med plastslange.

Men på denne bilen er det jo en bunnventil i hovedsylinderen som holder litt trykk tilbake, så strengt tatt kan man lufte alene med litt løs lufteskrue, og slippe langsomt opp mellom hver pumping. Høytsittende beholder som gir litt trykk på væska, hjelper også, men man vil vel helst være på den sikre siden?
Dessuten er det ikke bunnventilen alltid 100. Noen ganger kan jo det meste være besatt...
Og fagfolk anbefaler tradisjonell lufting hvor to personer gjør jobben sammen eller med trykk (litt) på beholderen.
Volvo sier det samme i en gammel manual:
Image

Er det fortastt luft?
Jeg har regnet med at du har "duoservobremser", altså med en bremsesylinder på hvert hjul?
Om du har den selvjusterende varianten er der flere feilmuligheter. Ikke minst må selvlusteringen være 100 å gå lett.
Men siden du har hovedsylinder som sitter lavt er det vel ikke den selvjusternde varianten..

Et dumt spørsmål: Kan produsenten ha satt pakningene feil i pumpa?
Et til: Kan det være en sprukket bremsetrommel som gir etter?
(du kan jo sjekke dem met et lite slag med hammer. gir en av tromlene en stum/dau lyd, kan den være sprekt. Sier det klong/klang så er den ok.
men sjelden feil)
Ellers er jo dette er mysterium om ikke luften er ute nå....
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Ansgar445 »

Etter å ha lagt bremsebånda helt ut var bremsepedalen hard og fin. Tydelig at jeg hadde for god klaring til tromlene. Hvordan skal egentlig denne justeringen gjøres? Må erkjenne at tromlene ikke er 100% jevne så jeg har vært litt usikker på toleranse for subbing fra båndene osv. :?:
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by Torbo2 »

Det var bra!
En svak subbing er ingen problem. Men hjulene må gå lett rundt.
Ifølge boka skal man først legge bånda ut til hjulet er "låst" med håndkraft, og deretter 12 hakk tilbake.
Løsner hjulet etter f.eks. 8-10 hakk og uten subbing, bør det gå bra også.
Men subber det så er den sikre løsningern 12 hakk som gjelder. Alt under er på eget ansvar, da det er risiko for at bremsene biter eller henger helt plutselig.
- trekker til en av sidene osv.
Er det nye bånd må de etterjusteres etter kort tid, da de tilpasses selv. Og hvis bremsene er skikkelig justert blir sitasjen jevnere fordelt på båndene, etter hva jeg har forstått.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Problemer med å lufte bremsene

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:Etter å ha lagt bremsebånda helt ut var bremsepedalen hard og fin. Tydelig at jeg hadde for god klaring til tromlene.
Flott at det ordnet seg, og takk for at du kom med tilbakemelding på hva som løste problemet.
Det gjør at vi kan bruke denne tråden som en "oppskrift" ved en senere anledning.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply