Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Tøff bil!
Skal den både brukes på vei og bane?
Skal den både brukes på vei og bane?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Denne var skikkelig tøff! Morro å se en custombil her for en gangs skyld også. Kommer det mer om denne bilen? Kan ikke huske å ha sett noen prosjekttråd...
Jeg har veldig lyst til å bygge skivebrems foran på 544'n, og tar meg den frihet å fortsette på denne tråden.
Jeg har funnet noen alternativer;
- bygge skviebremser med det opplegget som ligger der i dag, uten noen form for differensiering eller forsterkning. Slik jeg har forstått det på innlegget til Knut Larsen er det ingen grunn til å tro at dette ikke fungerer. Håper å få se denne bilen en dag. Kanskje den dukker opp på Akers Mek i helgen??? Har også hørt om andre som har gjort det slik på andre bilmerker. Er man klar over at man må kline litt til for å få skikkelig effekt er det ikke noe problem, så lenge bilen ikke skal lånes bort...
- plugge det ene utløpet til forhjulet på hovedsylinderen, og montere inn en bremsekraftforsterker med egen beholder på den gjenværende som forsyner begge forhjulene. Har lest et sted at pv kan godkjennes med 120hk forutsatt at det monteres skivebremser foran. Er det noen som vet hvilken løsning som brukes for at denne løsningen skal anses som tilfredstillende fra Volvo? Har tilgang til komplette spindler til amazon, med kalippere og skiver. Er det bremsekraftforsterker til amazon som gjelder?
- jeg har også fått et tips om at en eldre boble ble originalt levert med skiver foran og klosser bak uten noen form for bremsekraftforsterker eller reduksjonsventil, dvs all utbalansering mellom for- og bakhjul skjer i hovedsylinderen. Hadde kanskje vært en idê å få tak i en slik hovedsylinder. Denne skal visstnok være så og si lik den som sitter der originalt.
Tanken er å få dette godkjent i vognkort, og da er det vel helt klare regler som gjelder. Har fått en mailadresse til en spesialavdeling i Statens neivesen visstnok styrer med opp- og ombygging.
Er det noen som har en pv/duett som har fått godkjent en slik ombygging, og i såfall med hvilke deler???
Jeg har veldig lyst til å bygge skivebrems foran på 544'n, og tar meg den frihet å fortsette på denne tråden.
Jeg har funnet noen alternativer;
- bygge skviebremser med det opplegget som ligger der i dag, uten noen form for differensiering eller forsterkning. Slik jeg har forstått det på innlegget til Knut Larsen er det ingen grunn til å tro at dette ikke fungerer. Håper å få se denne bilen en dag. Kanskje den dukker opp på Akers Mek i helgen??? Har også hørt om andre som har gjort det slik på andre bilmerker. Er man klar over at man må kline litt til for å få skikkelig effekt er det ikke noe problem, så lenge bilen ikke skal lånes bort...
- plugge det ene utløpet til forhjulet på hovedsylinderen, og montere inn en bremsekraftforsterker med egen beholder på den gjenværende som forsyner begge forhjulene. Har lest et sted at pv kan godkjennes med 120hk forutsatt at det monteres skivebremser foran. Er det noen som vet hvilken løsning som brukes for at denne løsningen skal anses som tilfredstillende fra Volvo? Har tilgang til komplette spindler til amazon, med kalippere og skiver. Er det bremsekraftforsterker til amazon som gjelder?
- jeg har også fått et tips om at en eldre boble ble originalt levert med skiver foran og klosser bak uten noen form for bremsekraftforsterker eller reduksjonsventil, dvs all utbalansering mellom for- og bakhjul skjer i hovedsylinderen. Hadde kanskje vært en idê å få tak i en slik hovedsylinder. Denne skal visstnok være så og si lik den som sitter der originalt.
Tanken er å få dette godkjent i vognkort, og da er det vel helt klare regler som gjelder. Har fått en mailadresse til en spesialavdeling i Statens neivesen visstnok styrer med opp- og ombygging.
Er det noen som har en pv/duett som har fått godkjent en slik ombygging, og i såfall med hvilke deler???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
I O&A-avd er det 3 biler jeg vet om som er bygget om til skivebremser. I tillegg er vel en 4. underveis.
Du skal ikke se bort fra at minst en av disse stiller opp i morgen. Dersom de ikke gjør det, så skal du få kontaktinformasjon av meg.
Du skal ikke se bort fra at minst en av disse stiller opp i morgen. Dersom de ikke gjør det, så skal du få kontaktinformasjon av meg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Kommer til å bygge på bremsekraftforsterkeren bare på forhjula til å beggynne med, men har sterk mistanke om at SVV vil at den skal virke på alle 4
Bilen kommer nok til å komme på skilter i løpet av vinteren, men gjennstår en del som jeg å han fra gruppa for ombygde kjøretøy må bli enige om.
Kommer nok til å prøve og bruke den både på vei å bane, men blir nok ikke noen bil som blir brukt hver dag (hvist ikke Shell går inn å sponser forbruket da )
Ett bilde av den svarte og "gammeln"
Bilen kommer nok til å komme på skilter i løpet av vinteren, men gjennstår en del som jeg å han fra gruppa for ombygde kjøretøy må bli enige om.
Kommer nok til å prøve og bruke den både på vei å bane, men blir nok ikke noen bil som blir brukt hver dag (hvist ikke Shell går inn å sponser forbruket da )
Ett bilde av den svarte og "gammeln"
pv 544 og p-210:)
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Min er koblet i fra å det funker veldig bra
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Forsto ikke denne helt. Kan du beskrive mer, eller legge ut et par bilder?Pv i nord wrote:Min er koblet i fra å det funker veldig bra
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Så langt jeg kan forstå har Pv i nord skivebremser uten servo tilkoblet, men den sitter i bilen?
Detter er ikke å anbefale, da bremseeffekten blir altfor stor bak i forhold til framme, og faren for en "runddans" er stor. Jeg har ikke målt på bremseruller, men jeg vil anta at bremsefordelingen blir 40/50, henholdsvis framme bak.
Mens det ideelle er 70/30 som utgangspunkt i alel fall, og en ufarlig løsning.
En grov test er å foreta noen oppbremsinger på svingete grusveier elelr glatt føre (f.eks. våt vei) og se om bremsene låser framme eller bak først.
Men servo til skivebremsene framme og uten til bakbremsene er man nok i nærheten av det ideelle...
Mne Pv i nord kan kanskje si noe mer?
Detter er ikke å anbefale, da bremseeffekten blir altfor stor bak i forhold til framme, og faren for en "runddans" er stor. Jeg har ikke målt på bremseruller, men jeg vil anta at bremsefordelingen blir 40/50, henholdsvis framme bak.
Mens det ideelle er 70/30 som utgangspunkt i alel fall, og en ufarlig løsning.
En grov test er å foreta noen oppbremsinger på svingete grusveier elelr glatt føre (f.eks. våt vei) og se om bremsene låser framme eller bak først.
Men servo til skivebremsene framme og uten til bakbremsene er man nok i nærheten av det ideelle...
Mne Pv i nord kan kanskje si noe mer?
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Skal se om jeg klarer å ta noen bilder men er ikke helt god på det så lover ikke noe.
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Har nettopp skaffet meg pv å da va det på eu kontroll. De skrøt ut av bilen sa den va i bra stand. Bremsene ble testet uten noe å si på det har prøvd å brå bremse på våt asfalt dro litt til høyre å bremset bra
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
På EU-kontroller sjekker de sjelden forholde mellom framme og bak, dessverre, da det kunne vært interessant å fått litt erfaring her.. Men nå skal tig gå fort og de er mest opptatt av ulik bremsevirkning mellom sidene.
Sist jeg skulle sjekke mine, etter å ha satt på servo på en anne bil som ikk hadde originalt, ba jeg kontrollanten om å teste, men de sa at den hadde di ikke brukt på flere år...!!!
Så jeg måtte selv gå å kjøpe batteri til pedalmåleren for få sjekket forholdet framme/bak.
Men de samme folka forlangte firehjulskontroll på min sønns bil, fordi to dekk var slitt. Dekka var gamle og kjørt 45 000 km...
Da protesterete jeg!
Sist jeg skulle sjekke mine, etter å ha satt på servo på en anne bil som ikk hadde originalt, ba jeg kontrollanten om å teste, men de sa at den hadde di ikke brukt på flere år...!!!
Så jeg måtte selv gå å kjøpe batteri til pedalmåleren for få sjekket forholdet framme/bak.
Men de samme folka forlangte firehjulskontroll på min sønns bil, fordi to dekk var slitt. Dekka var gamle og kjørt 45 000 km...
Da protesterete jeg!
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
driver nå med sisste innspurt på bremsene, men husker ikke hva som er inn og ut av forsterkeren
noen som kan hjelpe?
noen som kan hjelpe?
pv 544 og p-210:)
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Inngangen nærest vakumsylinderen er innløp og motsatt - lengst fram er utløp.
manual er sendt deg...
manual er sendt deg...
Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv
Takk, da er den tilkoblet og prøvd
Står bare igjenn å se hvordan bremseforholdet ble
Står bare igjenn å se hvordan bremseforholdet ble
pv 544 og p-210:)