Beste Foringer for framaksel ?

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Ove Hamre » Man 03 Jun 2019 22:13

Hei.
Eg må bytte foringer i framakselen på min 210 66 mod pickup å lurer da på fordeler å eventuelt bakdeler med polyuretan mot standard foringer. Prisen er jo så godt som den samme hos Jørgerud :D

Ove Hamre
Ove Hamre
 
Innlegg: 8
Registrert: Søn 13 Jan 2019 12:26
Bosted: Bøvågen, Radøy

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg esk1ld » Tir 04 Jun 2019 08:36

Hei Ove,

Polyuretanforinger er normalt mye hardere (selv om det finnes forskjellig hardhetsgrad av disse også) enn vanlige gummiforinger. Om det er riktig skal jeg ikke påstå, men jeg har brukt å si at ønsker man en litt «sportslig kjørestil» går man for polyuretan, mens ønsker man å «flyte over veien» går man for vanlig gummi :D
Med polyuretan kan man nok oppleve en noe stivere bil, som igjen normalt vil gi en mer presis veiholdning, man kan oppleve bedre effekt av stabstag etc. Bakdelen (en av de i allefall) er nettopp det at bilen kan oppleves stivere/hardere, og man kan oppleve noe økning i støy, da polyuretan ikke demper lyder fra hjuloppheng etc. på samme måte som gummiforinger. Noe individuelle forskjeller fra en biltype til en annen kan det selvfølgelig også være.
Enkelte sier også at de synes polyuretanforinger er vanskeligere å presse på plass grunnet deres hardhet vs. vanlige gummiforinger.

Jeg har ikke prøvd polyuretanforinger på veteran-Volvo selv, men brukte det en del på VAG som jeg drev med tidligere, dette var biler som i tillegg til vanlig gatebruk også ble brukt på banekjøring. Men vurderer faktisk å prøve dette på 145’n nå etterhvert (begynte med et senkesett nå på denne), så hører gjerne erfaringer fra deg om du velger å gå for polyuretan :)
esk1ld
 
Innlegg: 339
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Reodor57 » Fre 07 Jun 2019 15:06

Polyforinger på 210 er uproblematisk. De er også lettere å montere enn gummiforinger da de er todelte og presses inn fra begge sider. Men, de krever smøring for ikke å knirke og "bærebolten" til nedre bærearm må være 100%. Dvs at de må ha en diameter på 18mm som er blank og fin. Underdimensjon gir upresis styring. Da må en evt sveise på og dreie av bolten for å få den fin. Gummi er litt mer tilgivende her, men skal selvsagt ikke ha for mye slakk denne heller. Gummiforinger beveger seg lite når det fjæres inn og ut, noe som gjør at mutterne på "bærebolten" må strammes når bilen står på hjulene etter montering. Polyforinger beveger seg da de ikke har denne fleksibiliteten, og ved dårlig smøring kan en da oppleve at det knirker.
Når det kommer til selve kjøreopplevelsen tror jeg en ikke vil merke store forskjellen på gummi og poly. Det er først når en har byttet til et stivere stabstag f.eks at en kan merke forskjell. Det settet som Jørgenrud selger med forsterket stabstag gjør bilen til en helt annen å kjøre. Den blir da mye mer moderne i oppførselen ved svingkjøring. På rett vei opplever en liten forskjell. Men, det er jo da en opplever effekten av polyforinger også.
Så da ville jeg sett på akselen under gummien før jeg bestemte meg. Er den slitt noe, gå for gummi. Er den hel og fin gå for poly, men smør godt med riktig smøremiddel mot akselen. Sjekk også nedre bærearm for sprekker i sveisen til innfesting av fjærskåla. Her er det MYE feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2820
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Ove Hamre » Tor 13 Jun 2019 05:58

Hei.
Takker for svar. Da blir det nok å gå for polyuretan, må bare demontere å se hvor mykje meire som må byttes.

Mvh
Ove Hamre
Ove Hamre
 
Innlegg: 8
Registrert: Søn 13 Jan 2019 12:26
Bosted: Bøvågen, Radøy

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg 445 » Tor 13 Jun 2019 08:15

Ove Hamre skrev:Da blir det nok å gå for polyuretan, må bare demontere å se hvor mykje meire som må byttes.


Reodor57 skrev:...Men, de krever smøring for ikke å knirke og "bærebolten" til nedre bærearm må være 100%. Dvs at de må ha en diameter på 18mm som er blank og fin. Underdimensjon gir upresis styring. Da må en evt sveise på og dreie av bolten for å få den fin. Gummi er litt mer tilgivende her, men skal selvsagt ikke ha for mye slakk denne heller.


Det er viktig at disse bæreboltene ikke er slitt. Legg gjerne ut et bilde av hvordan det ser ut under gummien. Ofte kan det være rustent og fælt der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5774
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Torbo2 » Tor 13 Jun 2019 22:39

Jeg støtter uttallsene over. Gummi er nok det beste på en brukt bolt. Har ven tilgode å se fine godt brukte bolter som de skal sitte på
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Ove Hamre » Man 22 Jul 2019 11:07

Hei.
Da har eg fått demontert å sett over bolter. Ser at bolten er slitt ca 0,5mm så er vel best å gå for gummiforinger da?
Fant og sprekk i brearm som må sveises.
IMG_3563.jpeg
IMG_3563.jpeg (25.77 KiB) Vist 176 ganger

IMG_3564.jpeg
IMG_3564.jpeg (56.9 KiB) Vist 176 ganger

IMG_3565.jpeg
IMG_3565.jpeg (27.9 KiB) Vist 176 ganger


Ove
Ove Hamre
 
Innlegg: 8
Registrert: Søn 13 Jan 2019 12:26
Bosted: Bøvågen, Radøy

Re: Beste Foringer for framaksel ?

Innlegg Reodor57 » Man 22 Jul 2019 12:06

Hei. Her ville jeg gått for gummiforinger. Ikke minst også fordi dette er en pickup som er en lett bil. Bærearmen ville jeg ha fått gjort helt ren enten med sandblåsing eller syrebad. Først da ser en hvordan tilstanden er. Kunne se ut som en del gravrust her som lett oppstår mellom plater som er sveiset sammen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2820
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron