P44505 Langtidsprosjekt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by 445 »

Flott at du sendte til Reodor57. Han er en skikkelig forgasser-entusiast som jeg har mye glede av å få jobbe sammen med.
God ide å lage en prosjekttråd for hele bilen. Det finnes mange flinke PV-folk her inne på forumet.
Hvis du ikke er medlem i PV-klubben ennå så anbefales det på det sterkeste å melde seg inn snarest.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by Torbo2 »

esk1ld wrote:Jeg har en hel bok om justering av SU-forgassere, inkl. eget kapittel for justering av doble SU-forgassere. Hvis du ønsker å forsøke deg på dette selv, så kan jeg sikkert scanne inn de aktuelle sidene for deg (har dog ikke tilgang på denne boken før over helgen igjen). For å kunne justere må dette være montert på bilen/motoren, da det skal gjøres på driftsvarm motor.
Får du skannet en pdf-fil av SU-boken ville det vært fint å ha for flere av oss...
f.eks. tor.magnussen@gmail.com
Strombergare er er også noe som kan ha interesse?
Se film...
https://www.youtube.com/watch?v=FPGsXdLBrcI&t=632s
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by esk1ld »

Torbo2 wrote:Får du skannet en pdf-fil av SU-boken ville det vært fint å ha for flere av oss...
f.eks. tor.magnussen@gmail.com
Strombergare er er også noe som kan ha interesse?
Se film...
https://www.youtube.com/watch?v=FPGsXdLBrcI&t=632s
Vi får se om vi ikke får ordnet det, mulig man må minnes på det da men :lol:
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by P44505 »

Da var forgasserne kommet hjem og på bilen igjen og mest gledelig var at jeg fikk liv i motor igjen.Fylte tanken med ny bensin og slengte i ett nytt batteri og med choken helt ute så starten den på andre forsøket.Stor takk til Reodor som tok seg jobben med forgasserne.


Er det mulig å få denne tråden flyttet til prosjekt delen så slipper jeg starte masse tråder nå som det kommer en god del flere spørsmål om det meste annet på bilen? Det første er om sveiseapparat, når jeg fikk start så merket jeg mye frieksos så tok av eksosanlegg og la merke til at sveisesømmen ved selve festet er åpnet seg. Har fått kjøpt inn nye rør med rett "bøy" og lengde for å bytte ut men må flytte over og sveise fast festet, så har lest litt rundt om forskjellige mig/tig o.l og er visst mig apparat som er best for en nybegynner så lurte på om det var noen hadde en anbefaling av hvilket apparat som er "godt nok" til en slik jobb. (Har biltema og clas ohlson butikk i området,eller bestille på nett)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by Reodor57 »

Så bra den startet opp :-). Mange fallgruber med en så gammel bil, men det hjelper med en god grunnjustering og balansering av forgasserne. Kan flytte tråden din til en prosjekttråd, men hva vil du at prosjekttråden skal hete?
Mig er å foretrekke, helst med dekkgass. Bør også ha et aparat på 120A eller større. De minste kan være litt ustabile på spenningen slik at de ikke gir lik sveis hver gang. De har ofte dårlige sveisehåndtak. Jula selger ESAB som er et greit merke. Telwin skal også være bra. Biltema er jeg litt skeptisk til da de ikke har reservedeler. Jeg har også TIG, men foretrekker normalt å bruke MIG. Bruker Tig til småting som er vriene å slipe etter sveising og enkle aluminiumsting.
Håper det var et greit utgangspunkt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by P44505 »

Ser at Clas Ohlson har Telwin apparater:
Telwin MAXIMA 160 Synergic sveisemaskin.Enfase MIG/MAG- og Flux-sveis, med eller uten gass.Sveisestrøm 20-150 A. Noe slikt ?

..det meste av det der er litt "greskt" for meg men lærer vel etterhvert.

Angående flytting av tråden bare døp den om til P44505 Langtidsprosjekt, da det er nok en passende beskrivelse
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B20 Forgassere hjelp

Post by 445 »

P44505 wrote:Har fått kjøpt inn nye rør med rett "bøy" og lengde for å bytte ut men må flytte over og sveise fast festet, så har lest litt rundt om forskjellige mig/tig o.l og er visst mig apparat som er best for en nybegynner så lurte på om det var noen hadde en anbefaling av hvilket apparat som er "godt nok" til en slik jobb. (Har biltema og clas ohlson butikk i området,eller bestille på nett)
Jeg har lekt med (samme) sveiseapparat siden 2002. Kjøpte dengang det største MIG/MAG apparatet på Biltema. Har ikke hatt behov for reservedeler, men kan ha hatt flaks.
Jeg gikk et sveisekurs i regi av noe voksenopplæring og lærte meg det grunnleggende. Nå finnes det mye nyttig på YouTube som sikkert gjør samme nytten.
Før du kjøper, så bør du tenke gjennom hvor mye du skal sveise, og hvor mye penger du er villig til å legge i et apparat.
Hvis svaret er "lite" på begge spørsmål, så ikke kjøp, men få noen til å gjøre jobben for deg.
Sveising med flussfylt tråd har jeg ikke fått noe dreis på. Jeg synes at beskyttelsesgass (Mison 18) er tingen for meg.
Denne gassen finnes på 5 og 10 liters flasker som kan leies eller kjøpes. Her kommer pengene inn i bildet. Det er nesten dyrere å kjøpe gassflasken enn selve sveiseapparatet, men det er enda dyrere å leie i det lange løp.
De første 15 årene brukte jeg 5-liters flaske, men fant ut at det kostet nesten det samme å fylle en 5-liter som en 10-liter. Ergo så oppgraderte jeg til 10-liters flaske.
Det er relativt lett å sveise grove ting. Gjerdestolper er takknemlige saker :D
Sveising av tynne ting er vanskeligere. Hvorfor?
Innstillingene på de fleste sveiseapparatene består av 2 "ratt"; strømstyrken og hastigheten på tråden.
På en gjerdestolpe kan du sette begge innstillinger på maks og få en fin sveis.
På et eksosrør må du kanskje ned i 15-20% strømstyrke og tilsvarende lav hastighet på trådmatingen, ellers brenner du hull i røret.

PV-klubben i Oslo & Akershus var en gang på et sveisekurs i regi av en leverandør av sveiseapparater. Var ikke det Kemppi, Reodor?
På disse apparatene kunne du stille inn godstykkelsen du skulle sveise i på apparatet, og så ordnet det kombinasjonen av strømstyrke og trådmating selv. Det fungerte kjempefint den kvelden, og jeg lovte meg selv å kjøpe et slikt apparat når mitt gamle går i stykker, men det har ikke skjedd ennå.

Noe klokere? Hvis ikke så fyr løs!

PS. Har døpt om tråden og flyttet den slik du ba om.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by Reodor57 »

Vi har hatt et sveisekurs etter det også på en videregående skole med mekanikerlinje. Om noe sånnt finnes i nærheten er det jo mulig å spørre lm noen lærere kan lære bort...
Kemppi med innstilling av platetykkelse er ikke 100% det heller. Jeg pleier å sette mitt til ca platetykkelse, for så å stille over til manuell og justere opp spenningen litt. Fordelen er at den er trinnløs. Øv deg på noen småting først. Men som 445 sier så er det desidert enklest med dekkgass og ikke flusstråd. Samtidig er vi heldige som har Volvo med litt tykke plater. Har sveist på 2CV som er laget av papir.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Fikk sveiset deler av eksosen slik at det hvertfall ikke siver ut i motorrom(har ingen potte så ikke stillegående), men ett problem løst så vidre til neste. Motor gikk ikke pent på tomgang og nektet også gå uten choke max ut,sjekket stift/plugger(renset de) da de var nedsotede så regner med den har fått for mye bensin under mine tidligere start forsøk , fulgte oppskriften for å justere blandingsforhold fra Reodor ved bare å gi bakerste mutter en liten kvart omdreining og nå bakker den pent uten ulyd og uten choke.

Skal få fylt inn litt mere informasjon om selve bilen og ordnet noe bilder etterhvert må bare få ryddet litt på lagringsplassen og da må bilen flyttes litt og der dukket såklart neste problem opp. Girkassen nekter å gå i gir. Eller rettere sagt, clutchen nekter når motor er igang. Girgassen virker tight på alle gir og glir lett i gir når motor ikke er igang, har motstandt på clutchpedalen(la meg under bilen og sjekket "clutch linkene") og kan ikke finne noe slark i noen av dem og det var godt greaset opp der. Prøvde presse den litt i gir mens motor gikk men det var ikke noe sjakktrekk da jeg plutseligt befant meg i revers med clutchpedalen helt i gulvet og småpaniskt klarte treffe bremsepedal og slå av. :oops:
Så virker som om jeg har fått ett clutch problem etter at bilen har stått i ett par år i garasjen.
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by automania »

hei clutchen har rustet fast til svinghjulet,for og løsne den kjør motor helt varm .stopp motor settes i 3 eller 4 gear .hold pedalen nede og vri på starteren en del ganger.pleier og virke.
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

automania wrote:hei clutchen har rustet fast til svinghjulet,for og løsne den kjør motor helt varm .stopp motor settes i 3 eller 4 gear .hold pedalen nede og vri på starteren en del ganger.pleier og virke.

Takk for tipset skal prøve å se om det løsner slik.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by Reodor57 »

Hvis ikke må det kraftigere lut til. Dvs mekanisk. Sørge for at bilen ikke kan trille. Ta av deksel under svinghjulet. Dvs dekselet bak bunnpanne. Tråkke inn clutchen, og låse den der. Deretter lirke løs lamellplata med en skrutrekker. Deretter starter en bilen med pedalen inne og i 4 gir som Automania sier.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

På 3. tenning kom smellet og det løsnet så nå har bilen fått kjørt ett par små meter med egen kraft for første gang på ett par år. Ikke den mest behagelige kjøreturen uten eksosanlegg og var visst ikke bremser som fungerte heller :o ,men kjøretur er kjøretur. Så blir neste punktene og få ordnet ett eksosanlegg og må få fikset bremser til bilen.
Takker for tipset om girkassen Auto og Reodor
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

P44505 wrote:Fikk sveiset deler av eksosen slik at det hvertfall ikke siver ut i motorrom
Betyr det at du har kjøpt sveiseapparat, eller at du har fått noen til å sveise for deg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 27
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Jeg fikk noen til å sveise en downpipe til meg slik at jeg hvertfall har noe der. Problemet var bare at han sveiset det ikke helt etter målene han fikk så nå er det umulig å få resten av eksosanlegget på :lol: , men det havner på listen sammen med de andre tingene som dukker opp som må fikses
Post Reply