Underdelsbehandling

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:ER litt i tvil om hvilken overflate jeg skal ha?
Grovslipt som her?
Finere slpt som bakseden av selve lampa?
Slipt i kryssmønster? ***
Slipt glatt?
Polert?

Går foreløpig for ***
Skal du ha noen overflatebehandling, eller skal den få være "metall naturell"?
Redigert: Ser at Håvard kom meg så vidt i forkjøpet her.
Det skal være stål naturell. Det er jo en innelampe, så den skal kun beskyttes akkurat nok til at det ikke blir rustflekekr fra fingeravtrykk.
Det kan hende jeg tar plata en halvtime i bøtta med sink og en halvtime med sølv for å sjekke ut den kombinsjonen? Det kan da bii en fin stålfarge uten at den blir grå? Og heller ikke for gloriøs?
Og overflaten blir vel som overflaten bak på lampa....

Migapparatet stod innerst bak PVen, så jeg valgte å sveise plata med gass. Det var en liten utfordring, da det den runde delen i midten bøyde seg i alle retninger selv om jeg kun heftet fast punktvis først. Altså ikke anbefalt! ?
Men en positiv overraskelse var at den runde plata "ga opp" og slo opp i en svak bue i stedet, noe jeg ikke hadde tenkt!
Men det ble jo ikke så verst, så jeg beholder den sånn, så slipper jeg å bruke tid på å få den helt plan.
Tenkte etterpå at jeg kunne jo brukt en hjulkapsel til bunnplate? Men det hadde nok brutt med "industrilampestilen"....?

Nå gjenstår å få festet rørstumpen i den tykke bunndelen som skal være under plata..?
Skal jeg feste den i i begge? Sveise lime? borre hull? Osv...
Ka dokker tru?

Litt morsomt: For å få nøyektig tilpasning mellom røret og tappen nederst på lampa brukte jeg ventilslipepasta. Et tips å bruke på trege gjenger om jeg ikke har nevnt det før? Spesielt Volvos nøyaktige tilpasninger på enkelte bolter som nesten ikek tåler en rustflekk eller slag før de setter seg (biter seg fast - stål mot stål) (skjæring omtrent)...
Håper det var nok Volvogreier til at det andre her kan stå?

Skal vel også lage en pen kant i omkretsen rundt selve lampa? Om jeg får tid innimellom alt annet julestyr...?
Den må bli ferdig til lørdag!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det jeg ikke har fått skjekket er tykkelsen på sølvbeleget?
I teorien skulle dette kunne la seg kontrollere.
Hvis du bruker en svært nøyaktig vekt, og veier teskje og lokk FØR og ETTER elektrolysebadet, så bør du kunne se at et gram eller to har forsvunnet fra skjeen til lokket.
Si at det er 2 gram som har blitt transportert.
Så beregner du arealet av lokket, både utvendig og innvendig (dersom det har blitt forsølvet der også)
Sølv veier 10,5 g/ccm.
Resten er matematikk.

Men nå er vi veldig langt borte fra denne trådens tema - understellsbehandling.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Smart, dette skulle jeg nok ha gjort, men jeg var så opptatt og spørrende til om dette i det hele takk fungerte!? :?:
Men ved eksperimet i ettertid, kan man nok ta en "sideeksperiment", for å få en viss klarhet i hvor mye som vil legge seg på overflaten...
Men her kom jeg til å tenke på noe helt forferdelig! Mine to antikkbrevvekter forsvant ved en tidligere flytting! :(
Det virker som skjea er blitt litt slankere, men vet ikke hvor mye? :roll:
Hele lampeprsjektet var jo også en sidesak, for å få en viss person til å fundere litt over tingenes tilstand! men det kan jeg ikek si noen mer om før jul...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

litt sliping og...
Så kom det føst 1 time med sink på overflaten, etter fulgt av en time med sølv. Så ble det sånn:
SSS metall-overfalte - sink/sølv/stål: (farge som nikkel i utelys)...
Image
Under palta kommer denne tunge metallsaken som veier nesten en halv kg...
Overflaten sett med mikroskop/sterk linse viste at det hadde skjedd noe i overflaten, ala som lyktebrønnene, men det er litt styr å rigge til en fotosession her og det hadde jeg ikek tid til da jeg måtte avgårde..
ER fortsatt i tvil om tykkelse, men p ådenne korte tiden er det nok kun snakk om mikroskikt...
Men dette er ikke utelampe....
For å spare tid på resten, komemr jeg til å støpe inn den tunge jerndelen i fundamentet og så bore hull og sette i rørstumpen og så blir den endelig ferdig. :) til jul? :roll:
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Underdelsbehandling

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Bruker du 830 sølv? eller går det med litt rimeliger legering 60\40??
Har fått tak i s830 sølvskje. Som jeg kan bruke til dette formålet. så må sjekke litt før jeg tar liv av den. hehe. sølv er jo ikke så billig eller.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Det er 830 ja, men jeg har flere, og jeg bruker dem aldri... Dette er jo bare et ekperiment... Vet heldigvis ikek hva en skje koster...
Litt på kanten det her, men moro.

Det står fortsatt 830 gram der...
Image
Last edited by Torbo2 on Thu 22 Dec 2011 14:27, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Underdelsbehandling

Post by Håvard E Johansen »

Ja, det blir bare ekspriment for meg å. Har fått en skje av ho mor.
Du hadde ikke hatt lyst til å skrive framgangs måten på pm til meg :?: :D
Eller en egen tråd her på forumet.
Last edited by Håvard E Johansen on Thu 22 Dec 2011 09:30, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:Du hadde ikke hatt lyst til å skrive framgangs måten på pm til meg :?: :D
Dette er nok interessant for flere, så Torbo2 kanskje kan skrive en punktvis oppsummering av fremgangsmåten?
Hvor skal pluss og minus være, hva slags væske i badet, hvilken spenning, hvilken strømstyrke, etc etc.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Som sagt dette er noe amatørmessig og jeg vet ikke noe om holdbarheten og har ikke oversikt over tykkelsen, det er mulig at man kan bruke en lakktykkelsesmåler? Om den måler etter magnet- eller metallprinsipp? Er en etter magnetprinsipp, kan den måle tykkelsen som lakk, da sølv ikke er magnetisk. Kan høre med en kontaktperson om jeg får tid? Neppe før jul.. Nå går det nesten litt i surr her med presanger... men alt er en overgang,sises det....
Vell her er en ca. oppskrift (og ikke skyld på meg etterpå!)... Jeg vil ikke ha regning på håndkrem, manglende arvesølv, ødelagte klær osv. Har ikke stor nok postkasse heller...

Til saken: Har bare brukt en bøtte, men en "oppspist" pepperkakeboks kan vel også fungere til mindre ting. Og redusere ingrediensene tilsvarende.
Til ca 8 liter vann brukte jeg to til tre toppede spiseskjerer kautiksoda og to med salt. Brukte salt for å få fortgang, noen svensker har bruk kun kaustiksoda har jeg sett. Jeg har hatt en dråpe med zalo oppi bøttea for å "bryte overflatespenningen i vannet" - den som mygg og insekter på på i flellvann osv...
Obs obs, ikke vask hendene i fjellvann med såpe! Da forsvinner inseketene og myggen - de drukner... Og ørreten som jeg skal fiske blir gradvis borte!

Trolig overflødig med zalo, men jeg vet at den er effektiv.
Og så "rører vi litt rundt", som Ingrid Espelid sa i sin tid..
Først må tingene renses og renses og renses! Fett er en uting, (også før jul) fingeravtrykk kan bli evigvarende i en slik prosess...
Aceton er effektivt, men er overflaten nyslipt er den sånn ca. ren, men den kan vaskes ytterligere med kraftig zalovann blandet med litt kaustiksoda og skylles godt.
Som anode (pluss) brukte jeg sølv eller sink, og den delen som skal belegges skal kobles til minus..
Ser at mange bruker fra 4-6 volt, men opptil 12 går også bra i mine forsøk i alle fall.
Amperen justerer jeg til ca. 1A. Men det er ikke så farlig, det er kun en tidsfaktor.

Eddik eller sitronsyre i vannet frisker visst også opp prosessen!
En teskje sukker skal vist nok redusere oppkoking?
(har jeg lest, men har ikke prøvd)

Om du skal bruke hjemmelader eller et 12 volt batteri (mår ikke gjøres hjemme), kan man sette en blinklyspære i serie med den ene ledningen for å begrense strømmen. Har man et 6 volts batteri er det bedre slik at det ikek koker i bøtta...
Etter en halvtime er det som regel et jevnt belegg og etter to timer er det trolig nok?

Vil du ha en "black stil" p åoverflaten, kan du putte en messinganode nedi badet en halvtime, så får man samem overflate som koksgrå biler..
Jeg gjorde det, men likte ikke fargen! De npasser vel best til våpen og andre vederstyggelige ting...? ikke vet jeg..
Økes temperaturen øker prosessen tilsvarende.

Ellers så har firmaet Gasolin http://www.gasolin.no ..en bok om temaet, rekker vel ikke den til jul, men det er noen som heter romhjulspresang, overskudd fra julenissen... jeg har den men finner den ikke for øyeblikket, typisk.

Her er en side hvor man kan hente ned en bok i pdf-format (engelsk), noenlunde leselig...
http://www.archive.org/details/practica ... 00bedeuoft

Ellers er det mye å se på nett: søk på practical elektroplating.
Om om noen går galt så kan man legge skylda på dem, de som er gale nok til å forgylle kamakslinger, hjulkaplsel og hele biler...
- Det er alltid godt å tenke på at noen er verre enn oss... :lol:
Last edited by Torbo2 on Thu 22 Dec 2011 14:03, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Nå ville jeg nok hatt et forklaringsproblem, om det hadde vært en streng dame i huset! :shock:
Image
Det kan se ut som skjea har gått ned i vekt, tynn i godset og litt lettere, men trolig ikke lettere å spise med... :?: :lol:

I utgangspunktet tenkte jeg å bare redusere den noe og pusse den opp igjen, men det tok litt av... :roll:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Eddik eller sitronsyre i vannet frisker visst også opp prosessen!
En teskje sukker skal vistnok redusere oppkoking (gørr i vannet)?
(har jeg lest, men har ikke prøvd)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Da ble den ferdig i tide gitt: :shock:
Image
Jernet i bunn kunne kankje vært noe tyngre, eller større diameter på bunnplata, men det var det jeg hadde jern til. Men da er det jo bare å lime på mer jern. Så lenge lampa ikke bøyes for langt ned er den ganske stødig, men med armen rett ut er den litt ustødig.
Den e i det minste miljøvenlig, da den styrer alt lyset ut, i rette linjer fra reflektoren. Det er h´jo prinsippet for en bilreflektor.
Så 25 watt er nok, og den blir heller ikke varm... :D
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Underdelsbehandling

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så utfyllende innlegg på sølv fronten. :D
Syns lampen ser kjempe flott ut, å den hadde fått miljøaktivister til å bli våte i øyekroken, av den gjennbruken :wink:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

God jul til alle!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Takk det samme Tor, og takk for mange flotte innlegg i 2011.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply