tverrbjelke på pv

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv

tverrbjelke på pv

Innlegg tvedt1 » Ons 10 Apr 2013 15:42

hei har vært på eu kontroll me pven i dag. fikk beskje om at tverrbleken foarn omtrent bare var kjeks. og at mesteparten av gulvet også var meget dårlig. er det noen som har en slik bjelke liggende? og har noen tips om sveisedeler til gulvet?

takker på forhånd for all hjelp:)
tvedt1
 
Innlegg: 37
Registrert: Ons 21 Nov 2012 17:23
Bosted: søgne

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg tvedt1 » Ons 10 Apr 2013 15:44

er en 1963 mod 544
tvedt1
 
Innlegg: 37
Registrert: Ons 21 Nov 2012 17:23
Bosted: søgne

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg 445 » Ons 10 Apr 2013 16:37

Når du skriver tverrbjelke, mener du da traversen der fjærene er festet, eller den som ligger under radiatoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg tvedt1 » Ons 10 Apr 2013 17:28

farlig rust i tverrbjelke foran. var det som sto på eu kontrollen. tror et var den mellom fjærene:)
tvedt1
 
Innlegg: 37
Registrert: Ons 21 Nov 2012 17:23
Bosted: søgne

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg 445 » Tor 11 Apr 2013 11:24

Huff da. Da er det samme jobb som jeg har gjort i jan/feb i år, bortsett fra at du har gulv i tillegg.
viewtopic.php?f=4&t=1357
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Reodor57 » Tor 11 Apr 2013 16:04

Drister meg til at dette er tverrbjelken under radiatoren, og ikke bærebrua til forstillingen. Hadde den vært bare kjeks hadde bilen fått kjøreforbud og hadde blitt avskiltet på stedet. Det er også som regel tverrbjelken under radiatoren som ruster vekk først da denne ikke er så utsatt for oljesøl som bærebrua er. Jeg vil tro at Jørgenrud kan skaffe denne som rustskadedel i tillegg til nye gulvplater. Sjelden noen har denne liggende da den er sveist fast på rammevangene. Alternativt kan en lage ny selv av et stålrør. Bare flytte over braketten til radiatoren. Litt omfattende jobb da fronten må av bilen for å få dette bra. Det gledelige er jo at det er mulig å gjøre dette enkelt med å ta fronten av i ett stykke. Løsner da i bakkant av skjermene, festet til innerskjermen mot rammevangen og forran. Festet under radiatoren er en del av festet for fronten, og så må støtfanger av og ledninger frakobles ved torpedoveggen. I teorien skal en da kunne ta av hele fronten inkl panser, noe jeg gjorde på min Duett. Største utfordringen din blir nok gulvet i bilen tenker jeg. Dette tar ofte med seg innsiden av kanalene også..(Heldigvis rette kanter her).
Oppfordringen er å ikke gjøre denne jobben for enkelt med å poppe på nytt gulv oppå det gamle. Det gjør vondt værre og stopper ikke rusten.. Om en ikke kan sveise fra før, så er dette en god anledning til å lære seg å sveise med MIG med dekkgass. God godstykkelse gjør det rimelig enkelt å lære seg :-).
Kan bare ønske deg lykke til :-). (Skal snart i gang igjen med min Duett etter jobben med restaurering av 2CV, og kan si jeg gleder meg til å sveise i "litt" tykkere stål enn grillfolie hehe.)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Torbo2 » Tor 11 Apr 2013 16:35

Jeg tenkte på det samme! Men noen bilder hadde vært fint...
Delen leveres av Jørgenrud. Det er forskjell på den til PV og Duett. Duettes er litt kortere (på min)... da jeg skiftet...
Bilde
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Reodor57 » Tor 11 Apr 2013 17:21

pals har jo en veldig god anvisning på side 3 i sin restaureringstråd på hvordan denne skiftes på PV. På side to er selve delen vist :-). (Påls 444-53 under restaureringstrådene på forumet).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg tvedt1 » Lør 11 Mai 2013 12:00

hei har visst ikke vært innom forumet på en stund. reodor har helt rett. er den fremre tverrbjelken som må byttes:)
dette ser plutselig ikke så galt ut alikevel:)


det eneste jeg lurer på er om bilen kan bli skakk av at jeg fjerner denne bjelken? er det noen forhåndsregler for hvordan jeg bør gjøre dette?
men lurer på om det er noen på forumet hær som kunne tenke seg å ta på seg denne jobben? jeg er veldig lite sveisekyndig.
holder til i vest agder

sjekket over gulvet. det var ikke så dårlig som først antatt. var bare jekkfestene som var defekte.
må bare si tusen takk for meget bra svar.
tvedt1
 
Innlegg: 37
Registrert: Ons 21 Nov 2012 17:23
Bosted: søgne

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Torbo2 » Lør 11 Mai 2013 18:16

Tverrbjelken er med på å stive av ramma, så den bør være på plass. Uten den vil det oppstå store belastinger på resten av ramma/rammevanger, og bilen blir "lealaus" i styring og ved krengning. Dette er teori, og jeg har ikke prøvd å kjøre uten, så jeg skal ikke påstå at det ikke går. Men jeg tror det begrenser sikkerheten en del?
Jeg syntes jeg så litt rust på framre rammevanger også, så der må det vel også gjøres noe? Det var bare noen blikk fra min side, så jeg skal ikke være for påståelig her heller, men jeg ville helt klart få ordnet opp i dette, jo før jo heller. På et eller annet tidspunkt må det jo gjøres noe, men om det kan vente til vinteren, er jeg usikker på. Jeg har ikke kjørt bilen, så jeg kan ikke uttale meg mer.
Det vlle jo vært synd å få sprekker i travers o.a. på grunn av feil i bjelken?
En nærmere kontroll av forstillingen ville nok si mer om virkninger elelr bivirkninger? Ved forsiktig kjøring på flat mark/vei, og forsiktig svingkjøring bør kunne gå uten fare, men den gamblingen vil ikke jeg ta ansvar for.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Reodor57 » Lør 11 Mai 2013 20:02

Holder å sveise på en avstiver mens en reparerer. Se forøvrig pals tråd for råd.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: tverrbjelke på pv

Innlegg Torbo2 » Lør 11 Mai 2013 20:36

Smart med avstiver, men den må sitte grundig fast da spenn i ramma kan vri opp sveisepunktene. Det sikreste er å finjustere bukkene under bilen slik at frontvangene er avlastet når frontrøret demonteres. Jeg kuttet av en cm fra vangen på den ene siden og justerte bukkene slik at røret matchet mot hverandre i hvilestilling. Da er ramma stabil og nytt rør kan sveises rett på. Dette er mer vikitg med bil med ramme. Rammevangene på PV er stabile i seg selv når bilen står på bukker, men greit med stiver uansett.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika


Gå til Karosseri

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron