Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv

Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg Reodor57 » Tir 27 Jun 2017 07:18

Det dukket opp et spørsmål i går. Hvor står chassinummeret på ramma på f.eks en 1968 Duett? I følge den Svenske matrikkelen står det at på de to siste modellene hvor chassinummeret ikke står på blikkplata i motorrommet, så står chassinummeret "endast" på torpedoveggen. Dersom det er likt med PV så skal det da stå mellom sikringsboksen og varmeapparatet. Men står det originalt ikke på ramma??
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg Reodor57 » Ons 28 Jun 2017 14:19

Etter hva jeg nå har lest meg til på diverse fora og litteratur står chassinummeret KUN på torpedoveggen på disse bilene om ikke "biltilsynet" har funnet det nødvendig å slå det inn også på ramma.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg 445 » Fre 30 Jun 2017 07:39

Jeg har en original instruksjonsbok for 210 liggende, og der står det (som du skriver) at chassisnummer finnes på torpedoveggen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg automania » Tor 06 Jul 2017 21:12

Hei det står også et nummer ved nedre radiatorfeste på rammen dette er ikke serienummer men sansynligvis et produksjonsnummer.
automania
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor 06 Okt 2011 21:17

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg Reodor57 » Ons 02 Aug 2017 10:29

Til info. Fant nummeret på 1968 Duetten det her er snakk om. Var plassert som jeg trodde mellom sikringsboks og varmeapparatet. Grunnen til at det ikke var legg å se var flere lag med lakk, og i tillegg er tynnt lag med sprøhtesparkel. Da var det bare å skrape seg ned til metallet. Bilen blir å se på årets landstreff forøvrig :-). Rød og beige skapvogn med noe Mobil reklame på.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg SNe210 » Fre 18 Aug 2017 10:09

På Facebook-gruppa "Volvo Duett Norge" er det en som har fått 2-er feil fordi han manglet chassisnummer på ramma.
Jeg får ikke til å laste opp noe vedlegg (hverken JPG eller PDF) her på forumet, så for de som har Facebook og er medlem av denne gruppen så kan dere klikke på denne linken: https://www.facebook.com/groups/440019846031300/permalink/1666860116680594/.
For de som ikke har Facebook-konto og ikke er medlem av gruppen lyder innlegget der slik:
Nå ska det vist ver ramme nr på duettane , så er slått inn i rammå . Ellers bler det 2'er på EU

Jeg stilte da spørsmålet:
Gjelder det 1967-modellene og nyere også? Der er jo rammenr/chassinr stanset inn i torpedoveggen.
og fikk til svar:
Må stå i ramma og , det har vert sånn ei stund . Men ingen har praktisert der , det sko bare ble strengere . Dette gjeller alle biler me ramme , og ikkje Volvo . PGR av forsikrings svindel .
E jo bare å slå inn sjølv
og
Der eg var hadde ikkje praktisert det , så fekk dei kontroll av svv på den bilen ( ikkje Volvo ) . Så måtte dei innskjerpa det

Lenger nede i tråden står det:
Nei , men det sko innskjerpes nå vist nok . Dei hadde fått kontroll av svv på ein bil dei hadde godkjent , så fekk dei refs av svv . PGR at dei ikkje hadde gitt 2'er på det mangla ramme nr .
Skal ver det samme som står på torpedo vegen

Er det noen her på forumet som kan bekrefte/avkrefte eller finne ut av dette?
Brukerens avatar
SNe210
 
Innlegg: 11
Registrert: Tor 12 Jan 2017 15:12
Bosted: Lier

Re: Chassinummeret på ramme på nyere Duett 210?

Innlegg Reodor57 » Fre 18 Aug 2017 11:58

Nå er det sånn at INGEN av rammene på duett har inslått nummer fra fabrikk. Jeg har en påtegning i et gammelt vognkort at rammenummer skal ha blitt slått inn fordi plata på torpedoveggen med chassinummer hadde blitt borte. Det nummeret har de i så fall slått inn i møkka på ramma for det fant jeg ikke når bilen ble plukket i biter. Det eneste jeg ikke fjernet var karosseriet. Der har jeg forøvrig påtegning av chassinummer med fettstift fra produksjonen. Fikk tak i nytt skilt fra Svenske PV Klubben da de sjekket chassinummer mot motornummer som da stemte overens. Ramma på bilen har ikke blitt skiftet eller gjort noe med. Det er garantert. Dette gjelder da en 445 1958.
Hadde som sikkert noen har fått med seg en skapvogn 210 hjemme som ble satt i stand rett før landstreffet. Der fant en ikke chassinummeret, men etter litt skraping i lakk og sparkel der det var ment å være ble det funnet. Verkstedet som EU godkjente den til slutt visste at rammene på Volvo Duetter ikke var merket og sa bare at sånn var det. Dvs at det er karosseriet på disse bilene som er nummerbærer og ikke ramma. På gamle PVer står heller ikke nummeret på karosseriet, men kun på chassiplata. På de eldste som ikke "trenger" EU blir dette da aldri gjort noe med.

Min konklusjon er da at om de (SVV) vil ha noe som ikke er originalt på bilen, må de instruere verkstedene som godkjenner om å slå inn dette og ikke gi 2er feil.

Ellers er det jo merkelig at det ikke skal kunne gå an å bytte ramme på en Duett om denne er rusten. Rammene er etter hva jeg vet identiske foruten at det er litt annen innfesting til hjelpesnekka på B18. Dette så lenge papirene følger karosseriet. Ei papirløs ramme er som en hvilken som helst annen utskiftbar del. Karosserier har det imidlertid blitt jukset med fra tid til annen har jeg sett da de eldste ikke har påstemplet chassinummer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum


Gå til Karosseri

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron